Minkä ikäisiä lapsia isovanhemmat jaksavat
hoitaa? Siis onko tuo kiinni iästä vain lasten lukumäärästä.
Kommentit (15)
Sen ikäisistä, jotka alkavat huolehtimaan isovanhemmista. Isovanhemmat odottavat, että pääsevät vanhana kävelemään käsikynkkää lastenlastensa kanssa tai että heitä työnnetään pyörätuolissa, mutta ennen tätä, he tahtovat olla rauhassa lapsenlapsilta.
Nähty, koettu ja haudattukin jo on!
Lähinnä se on kiinni isovanhempien iästä ja kunnosta. Mun vanhemmat on nyt 73 kumpikin ja sanoivat etteivät enää jaksa ottaa vastuulleen lapsia. Jaksavat kyllä hoitaa, mutta stressi, ruuanlaitto ja yleinen huolenpito.
Ihan missä iässä tahansa, mutta eri asia sitten on, että pysyykö se lapsi hengissä 90v dementikon seurassa tai saako ruokaa.
Riippuu henkilöstä. Tykkäsin kummilapsista kun ne oli vauva-taapero -ikäisiä, tykkääsin omasta lapsesta saman ikäisenä (viisastelevaa alakoululaista en kestä) ja sisarusten teinien kanssa mulla ei ole mitään puhuttavaa. Uskoisin siis isovanhempanakin jaksavani hoitaa pikkulapsia, mutten isompia.
Päivän jaksaa hoitaa, mutta ei yöllä tai yöpyvää lasta. Oma uni on niin herkkää, että heräilee vähän väliä muutenkin. Olen hoitanut puolivuotiaasta viisivuotiaisiin ja voisin kyllä jaksaa isompia lapsia paremminkin. On ihanaa keskustella ja leikkiä koululaisten ja teinien kanssa, mutta se ruuan laitto ja yövalvominen vievät voimat. Mummo62v
Riippuu myös rakkaudesta, välittämisestä, halusta pitää huolta. olla läsnä.
Jaksan hoitaa. Siitä ei ole kyse. Se ei ole este. Vauvasta alkaen menisi. Olen kuitenkin nuori isoäiti vielä ja mukana työelämässä. Olen yrittäjä.
Otan mielelläni lapsenlapsia hoitoon ja hoidan heitä, mutta omilla ehdoillani. En ole lapsenhoitoautomaatti.
t. Mummi 47v.
Riippuu isovanhemmista. Mun hyväkuntoinen isä ei jaksanut "hoitaa" reipasta 10-vuotiastakaan muutamaa tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan hoitaa. Siitä ei ole kyse. Se ei ole este. Vauvasta alkaen menisi. Olen kuitenkin nuori isoäiti vielä ja mukana työelämässä. Olen yrittäjä.
Otan mielelläni lapsenlapsia hoitoon ja hoidan heitä, mutta omilla ehdoillani. En ole lapsenhoitoautomaatti.
t. Mummi 47v.
Luitko edes kysymyksen? Useimmat 47-vuotiaat jaksavat hoitaa kaikenikäisiä lapsenlapsiaan, jos heitä jo on. Eri juttu sitten 7-kymppisillä, joille vauva voi olla liian vaativa hoidettava tai 5-vuotias liian energinen, mutta pikkukoululaisen kanssa ei ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
t. Mummi 47v.
Olen 14-vuotiaan äiti, 48, enkä muta voi kuin sulan sulle hattuun antaa.
Meidän lapset on olleet (innokkailla) isovanhemmilla vauvoina max. 1-2 tuntia, yli 1-vuotiaina eka kertaa yhden yön, 2-vuotiaina 2 yötä jne. Pisin mitä nyt 9- ja 4-vuotiaat ovat olleet hoidossa on 4 yötä (yhden kerran). Olivat 3 yötä ollessaan 7 ja 2 ja silloin isovanhemmat sanoivat että alkoi olla maksimiaika. Mutta nyt tuo 4 yötä oli mennyt hyvin. Näitä pitempiä yöhoitoja on siis max kerran vuodessa. Isovanhemmat ovat n. 65v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummi 47v.
Luitko edes kysymyksen? Useimmat 47-vuotiaat jaksavat hoitaa kaikenikäisiä lapsenlapsiaan, jos heitä jo on. Eri juttu sitten 7-kymppisillä, joille vauva voi olla liian vaativa hoidettava tai 5-vuotias liian energinen, mutta pikkukoululaisen kanssa ei ole mitään ongelmia.
Meillä mummo ja pappa jaksoivat paremmin hoitaa kaikenikäisiä lastenlapsia eläkkeellä ollessaan kuin stressaantuneina työikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummi 47v.
Luin. Missään kohtaa avauksessa ei käynyt ilmi, että kyse on iäkkäistä isovanhemmista. +70v. Vastasin omasta kokemuksesta ja miten asian koen. Ja vastasin isovanhemman roolissa.
t. Mummi 47v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummi 47v.
Olen 14-vuotiaan äiti, 48, enkä muta voi kuin sulan sulle hattuun antaa.
Kiitos. 2 lapsenlasta. 8v ja 10v. Ovat ihania. Ystäväni sai lapsen 40v ikäisenä. Ensimmäisensä ja ainoansa. Samaa iässä oltiin, mutta aivan eri tilanteissa :) Toisesta tuli äiti ja toisesta tehtiii isovanhempi.
t. Mummi 47v
Tuntuvat väsyvän kaiken ikäisiin.