Edes tämä 10 viikon loma ei meinaa riittää siihen, että jaksaisi taas vuoden töissä
Ensi viikolla pitäisi taas kömpiä töihin. Opetan tulevana lukuvuonna 5. luokkalaisia, eli levottomia ja valitettavan kurittomia lapsia. Toki seassa on poikkeuksiakin. Opettajien lomiahan aina kritisoidaan, mutta kyllä tulevat aina tarpeeseen. Tavallinen toimistotyöläinen varmasti sekoaisi jo yhden päivän jälkeen. Kaiken melun ja kiireen lisäksi tämä uusi oletussuunnitelma ärsyttää minua ja monia kollegoita vieläkin, kun tuntuu että vapaa-aikaakin menee kaiken ylimääräisen suunnitteluun. Mites muut opet, onko teillä helpompaa?
Kommentit (34)
niinväsynyttyöhön kirjoitti:
Täällä ihan samat fiilikset, oon päiväkodissa töissä lastenhoitajana. Viime vuoden olin integroidussa ryhmässä, jossa oli 4 autistista lasta muun muassa. Se vuosi oli aivan kamala!
Mut käskettiin viikkoa ennen päiväkotiin töihin lomalta, joka aamu itketti mennä sinne. Oon viikon jälkeen jo niin väsynyt ja stressissä. Olin sitten ryhmän raskaimman lapsen kanssa viime viikon (erityisesti), lapsi on erittäin aggressiivinen ja ailahtelevainen. Siinä oli kesäpäivystyksessä päiväkodin ryhmiä sekoitettu ja paljon itselleni uusia lapsia. Oon erityislasten parissa töissä, lapset vaihtelevat autisminkirjosta selkäydinvammaisiin, jotka ovat täysin liikuntakyvyttömiä. Jatkuvia puremia, nipistelyä, hiuksista repimistä. Aina melua, kiljumista, huutoa itkua, toki välillä nauruakin.
Kaipaisin normaaliin ryhmään tai kokonaan uudelle alalle. En ole kuitenkaan kesän aikana ehtinyt saada muuta paikkaa. Pakko jostain saada rahaa, mutta juu olen myös ollut kouluissa töissä ja ei kiitos. Te jotka vähättelette opettajien paineita, ette tiedä mitä se työ ihan oikeasti on. Nyt olin pari päivää eskari-ikäisten lasten avustajana, riehuivat ja heittelivät leluja päin seiniä, olisivat tahtoneet koko ajan pelata tabletilla, tönivät pienempiä, kiroilivat ja jopa puheessa oli sanoja "tissit ja seksi". Siis oikeasti 6.v lapset tuollaista puhuvat! Olin erittäin järkyttynyt ja nyt viikonloppuna oon lähinnä nukkunut. Vapaa-ajalla en jaksa tehdä juuri mitään, koko ajan nukun huonosti.
Kaiken huipuksi nämä helteet, ei ole lämmitystä ja kuitenkin ulos lähdetään 30 asteen helteellä. Pari kertaa ihan huimasi töiden jälkeen.
Harvemmin kukaan vähättelee opettajien paineita. Opettajat vähättelevät muiden töiden paineita perustellessaan käsittämättömiä erivapauksiaan työn raskaudella.
Jaa, minä taas odotan innolla tulevaa lukuvuotta. Paljon ideoita miten kehittää opetusta niin, että oppilaat oppivat, ja vielä nauttivat opiskelusta. Kaikissa luokissa on enemmän tai vähemmän haasteita, mutta mielestäni positiivisella ja myötätuntoisella asenteella pötkii jo melko pitkälle.
Kun 15 vuotta ollut yläkoulun opena, niin rutiinillahan homma sujuu. Lyhyet päivät koululla kivoja. Nyt minulla yksi yhden opetustunnin päivä syksyllä eli joudun olemaan koululla vain klo 11-12. En kovin ihmeellisesti suunnittele, matskut ja kirjat valmiina. En ota hommaa ryppyotsaisen vakavasti. Jos jotain oppilasta ei kiinnosta opiskelu, oma valinta. Sitten vaan tulee huonompi numero. Ei se sen kummempaa ole.
Todellakin, kaipaan niin kesälomaa ja kaikkea ihanaa tekemistä lomalla. Kertaakaan ei ollut tylsää päivää ja nyt taas tuo hemmetin stressaava työ. Työ on pahinta mitä tiedän. Olen ihan väärällä alalla, mutta eipä ole rahaa heti lähteä opiskelemaankaan mitään uutta. Ihan kamalaa tämä lastenhoitotyö on. Just väkivaltaa ja melua, vanhemmille pitäisi aina löytää jotain hyvää sanottavaa heidän purevasta pikku-piltistä.
Hienoa että valitat. Mulla ei ole ollut lomaa ollenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Kun 15 vuotta ollut yläkoulun opena, niin rutiinillahan homma sujuu. Lyhyet päivät koululla kivoja. Nyt minulla yksi yhden opetustunnin päivä syksyllä eli joudun olemaan koululla vain klo 11-12. En kovin ihmeellisesti suunnittele, matskut ja kirjat valmiina. En ota hommaa ryppyotsaisen vakavasti. Jos jotain oppilasta ei kiinnosta opiskelu, oma valinta. Sitten vaan tulee huonompi numero. Ei se sen kummempaa ole.
Ei taideta opettajakoulutuksessa paljon motivaatioon, sen kasvattamiseen ja ylläpitämiseen liittyviä teemoja paljon käsitellä :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas odotan innolla tulevaa lukuvuotta. Paljon ideoita miten kehittää opetusta niin, että oppilaat oppivat, ja vielä nauttivat opiskelusta. Kaikissa luokissa on enemmän tai vähemmän haasteita, mutta mielestäni positiivisella ja myötätuntoisella asenteella pötkii jo melko pitkälle.
Sun asenne vaikuttaa loistavalta! Näinhän se on, että oppilaat vaistoavat kyllä, jos opettajan oma motivaatio on nollassa. Innostunut opettaja vähentää jo pelkällä olemassaolollaan ongelmia, tämän muistaa varmasti jokainen omilta kouluajoiltaan.
Mukavaa työhön paluuta sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taideta opettajakoulutuksessa paljon motivaatioon, sen kasvattamiseen ja ylläpitämiseen liittyviä teemoja paljon käsitellä :)
Mä opetan. Jos ei nappaa seurata, niin voivoi. Ihan sama palkka tulee, saa oppilas 5 tai 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opetan. Jos ei nappaa seurata, niin voivoi. Ihan sama palkka tulee, saa oppilas 5 tai 10.
Niin, teillä ei paljon asiakastyytyväisyys paina, joten yksi kompensaatiotekijä muulle paskalle tuon loman lisäksi. Harvassa muussa paikassa voi kohdella asiakkaitaan tuolla asenteella ja pitää duuninsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesi kuvastanee juurikin opettajakoulutuksen kapea-alaisuutta. Se ei vaan tämän päivän maailmassa enää riitä, eikä myöskään vastaa työelämän vaatimuksia. Harvassa ammatissa pystyy keskittymään vain ja ainoastaan ns. omaan perustehtävään, täytyy ymmärtää asioita ja niiden yhteyksiä laajemminkin ja pystyä soveltamaan tätä tietoa omassa työssä ilmeneviin vaatimuksiin ja haasteisiin.
Höpö höpö, ap ei ole ope. Ei nimittäin ollut 10 vkoa kesäloma tänä vuonna vaan 9!
Täällä ope, joka jo todellakin odottaa työn alkamista. Toki sellainen pieni nk. "ahdistus" on siitä, miten äkkiä pääsee taas työntekoon kiinni, mutta oppilaita, työkavereita ja tietynlaista rutiinia päiviin on alkanut jo kaivata kun tosiaan kohta 10 viikkoa jo lomailtu. Kyllä tässä ammatissa tosiaan niitä lomia on aivan valtavasti ja siitä saa olla onnellinen. Juuri keskusteltiin asiasta ystäväni kanssa, joka on ravintola-alalla ja kyllä minä puolestaan ihmettelen, kuinka hän jaksaa sitä työtä. Aina opettajat vertaavat työtään hiljaisiin toimistotöihin, mutta kyllä niitä on rutkasti rankempia töitä kuin opettajan siisti sisätyö ja lyhyet työpäivät. Ja kyllä, päivät ovat lyhyitä, nyt minua suorastaan hirvittää, miten paljon päiviin jääkään vapaa-aikaa, kun olen viimeiset kolme vuotta tehnyt toista työtä opetuksen ohella n. 10-20h/vk. Mutta sen ymmärrän, että oppilasaines ja koulukohtaiset resurssit vaihtelevat suuresti ja nostan hattua kaikille, jotka kamppailevat haastavien oppilaiden tai vanhempien kanssa. Omassa luokassani ainoat "ongelmat" ovat osan heikko suomen kieli ja oppimisvaikeudet. Olen ikionnellinen siitä, että yhdelläkään ei ole käytöspuolen ongelmia. Eli oikein mielelläni tapaan heidät taas pitkän tauon jälkeen. Halusin siis vain tuoda ilmi, että on meitäkin opettajia, jotka kokevat työn kivana ja leppoisena. Eniten minua surettaa niiden työttömien opettajien puolesta, jotka mielellään tekisivät tätä työtä ja nauttisivat siitä. Tsempit teille!
Valtaosa opettajista, lastentarhanopettajista, lastenhoitajista ja avustajista joutuu töissä fyysisen väkivallan kohteeksi, onhan se sietämätöntä. Myös kiusaamiseen niin lasten kuin vanhempien taholta saa tottua. Ei ihme, että moni harkitsee alan vaihtoa.