Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte pakotettua teinit pukeutumaan ostamiinne vaatteisiin

Vierailija
03.08.2018 |

Ostan teinille halpoja vaatteita itse ja pyrin näin katsomaan että teini käyttää näin asiallisia ja varsinkin järkeviä vaatteita. Teini taas haluaisi kaikkea täysin järjettömiä ja varsinkin kalliita merkkituotteita kuten Adidasta, Vanssia ja Filaa. Meillä on siis erimielisyys siitä millaisia vaatteita teinin tulee käyttää ja minun on todella vaikeaa saada teini oukeutumaan niihin jänelle ostamiini vaatteisiin. Aina siis saa olla tappelemassa jostain näinkin turhasta.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit ostaa itse. Isoimmat ja kalliimmat hankinnat pyritään tekemään joko alennusmyynneistä tai ulkomailta. Esim untuvatakit on olleet jo kolme vuotta, alkujaan saatiin puoleen hintaan joulualesta. Suurin osa kesävaatteista ostettiin halvalla Ranskasta vuosi sitten.

Ei tule onnistumaan. Teini hassaa rahat kaikkeen turhuuksiin eikä osta mitään järkevää ja käytännöllistä.

No näin meillä on menty nyt neljä vuotta...

Vierailija
22/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin saan. En ostanut koskaan mitään, mitä teini ei kelpuuta. Jos hän halusi jotakin ylettömän kallista vaatetta, sanoin ei, ja kerroin, että rahat eivät siihen riitä.

Ei tullut mieleenkään ostaa omin päin mitään, koska teinihän niitä käyttää - en minä.

Toisaalta aika moneen - esimerkiksi Vanseihin riitti rahat kyllä, kun osti vähemmän niitä halpoja vermeitä. Panostaa siis laatuun, ei määrään. Yhdet hyvät lenkkarit kestää pitkään, paljon pidempään kuin kolmet halpikset. 

Mutta onneksi lapseni eivät kumpikaan (nyt jo 16 ja 18) ole pitään pissiksiä, joilla pitäisi olla merkkikuteet PELKÄN merkin takia. 

Yksi hyvä vaihtoehto on hankkia lapselle oma pankkikortti ja kunnon kk-raha, jolla hän joutuu ITSE ostamaan itselleen vaateet yms. Kummasti oppii laskemaan, mikä kannattaa ja mikä ei! Tämä järjestelmä meillä on käytössä nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ihmettelen niitä vanhempia jotka suostuvat maksamaan merkistä mansikoita.

Merkkivaatteita saa meillä ostaa omilla rahoilla, minä ostan kohtuuhintaisia tai teen itse. ( ompelija)

Ei ole vielä kumpikaan laittanut omiaan merkkiin, vaikka niitä välillä vinkua Tokmannin, että ei ilmeisesti ole heidänkään rahojensa arvoisia kuitenkaan.

Joissakin tapauksessa merkistä kannattaa maksaa esim ulkoilu- ja urheiluvaatteiden kohdalla. Samoin kengissä ja päällysvaatteissa. Kyllähän joku Peak performancen huppari tai collari kestää käyttöä ja pesua ihan toisella tapaa kuin nuorisomuotiliikkeiden vastaavat. Neidin farkut joudun ostamaan kanssa erikoisliikkeistä koska urheilutaustan vuoksi halpikset ei vaan istu hänen päällään. Sanoisin, että tietyissä asioissa ei kannata pihistellä, mikäli sen merkin lisäksi sillä rahalla saa parempaa laatua. Ostaa sitten vähemmän.

Miten tämä urheilutausta vaikuttaa

Vierailija
24/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ihmettelen niitä vanhempia jotka suostuvat maksamaan merkistä mansikoita.

Merkkivaatteita saa meillä ostaa omilla rahoilla, minä ostan kohtuuhintaisia tai teen itse. ( ompelija)

Ei ole vielä kumpikaan laittanut omiaan merkkiin, vaikka niitä välillä vinkua Tokmannin, että ei ilmeisesti ole heidänkään rahojensa arvoisia kuitenkaan.

Joissakin tapauksessa merkistä kannattaa maksaa esim ulkoilu- ja urheiluvaatteiden kohdalla. Samoin kengissä ja päällysvaatteissa. Kyllähän joku Peak performancen huppari tai collari kestää käyttöä ja pesua ihan toisella tapaa kuin nuorisomuotiliikkeiden vastaavat. Neidin farkut joudun ostamaan kanssa erikoisliikkeistä koska urheilutaustan vuoksi halpikset ei vaan istu hänen päällään. Sanoisin, että tietyissä asioissa ei kannata pihistellä, mikäli sen merkin lisäksi sillä rahalla saa parempaa laatua. Ostaa sitten vähemmän.

Jalat lienevät lihaksikkaammat kuin urheilua harrastamattomilla henkilöillä, joten hyvin kapeat farkut eivät niihin sovi.

Vierailija
25/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei teinit määrää. Saavat sitten pukeutua sellaisiiin vaatteisiin mihin itse haluavat kun muuttavat pois kotoa ja menevät töihin. Siihen asti minä päätän. Ihmeen löysää ja lepsua lastenkasvatusta nykyään. Kuri pitää olla.

Lapsesi luultavasti vihaavat sinua ja sen vihan olet täysin ansainnut

Vierailija
26/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit ostaa itse. Isoimmat ja kalliimmat hankinnat pyritään tekemään joko alennusmyynneistä tai ulkomailta. Esim untuvatakit on olleet jo kolme vuotta, alkujaan saatiin puoleen hintaan joulualesta. Suurin osa kesävaatteista ostettiin halvalla Ranskasta vuosi sitten.

Ei tule onnistumaan. Teini hassaa rahat kaikkeen turhuuksiin eikä osta mitään järkevää ja käytännöllistä.

Meillä toimitaan niin, että teinit menevät kaupungille etsimään niitä vaatteita, ja kun jotain löytyy, he ilmoittavat minulle, ja minä laitan rahat tilille, jos siellä ei ole riittävästi. Kun tulevat kotiin, antavat kuitit minulle. En ymmärrä, miten he onnistuvat aina löytämään vaatteita niin halvalla. Kun menen itse vaatekauppaan, jo yhdet housut tai paita maksaa saman kuin tytöillä farkut, pari toppia, neulepaita/huppari ja vielä jotain muutakin.

Vierailija
27/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin tappeluun ja sovittiin vaateraha, jonka saivat käyttää miten haluavat, siis muuhunkin kuin vaatteisiin. Ylimääräistä ei herunut (paitsi puku / mekko erikoistilanteisiin). Alkuun ostivat älyttömän kalliita merkkivaatteita ja olivat rikkinäisissä tai ilman jotain tarpeellista. Mutta pian alkoivat tarkkaan harkitsemaan, mihin rahansa pistivät ja alkoivat ostaa kirppareilta, että jäi rahaa yli muuhun käyttöön.

Vaateraha (sisälsi kengät, urheiluvarusteet, lasketteluvarusteet lautoja lukuunottamatta yms) arvioitiin yhdessä sen mukan mitä minulta oli mennyt vuodessa ja jaettiin kuukautta kohti.

Vierailija
28/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin meillä 5 v. Neiti menee lukion toiselle ja on tarkka ja laatutietoinen kuluttaja. Tyttärellä on pari vuotta vanhempi kaveri, joka kyllä hassaa kaiken rahan minkä saa. Kerrankin äitinsä antoi 150 euroa kenkiin ja takkiin ja tämä oli ostellut koko rahalla Glitteriltä koruja , Sokkarilta meikkejä ja farkut. Kasvatus ja luonne kysymys siis. Mutta silti olen sitä mieltä, että pikkuhiljaa nuoren kuuluu oppia taloudellisuutta ja vastuuta omasta kuluttamisesta.

Vierailija
29/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalat lienevät lihaksikkaammat kuin urheilua harrastamattomilla henkilöillä, joten hyvin kapeat farkut eivät niihin sovi.

Väärin! Itsellä on runsaan kävelemisen ja liikunnan takia tavallista paksummat pohkeet (en esim pysty käyttämään lainkaan varrellisia sukkia enkä varrellisia saappaita. Koska en halua että jalkani näyttävät kuoreen käärityiltä makkaroita on oakko ollut tyyty skiny- eli pillifarkkuihin. Mitkään muut farkut ei istu jalkaan niin että ne myös näyttäisivät päällä hyvältä.

Vierailija
30/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin meillä 5 v. Neiti menee lukion toiselle ja on tarkka ja laatutietoinen kuluttaja. Tyttärellä on pari vuotta vanhempi kaveri, joka kyllä hassaa kaiken rahan minkä saa. Kerrankin äitinsä antoi 150 euroa kenkiin ja takkiin ja tämä oli ostellut koko rahalla Glitteriltä koruja , Sokkarilta meikkejä ja farkut. Kasvatus ja luonne kysymys siis. Mutta silti olen sitä mieltä, että pikkuhiljaa nuoren kuuluu oppia taloudellisuutta ja vastuuta omasta kuluttamisesta.

Mitä? 150 euroa! Aah, pelkkää toive unta. Itse sain vain kerran vuodessa 50 euroa vaatteisiin ja tuntui ettei se koskaan riittänyt. Talvella sitten paleli kun en koskaan ostanut esim farkkuja, collareita ja huppareita kun niihin ei koskaan ollut vaaraa. Samaa talvitakkia käytin koko peruskoulun ajan ekaluokalta lähtien. Pari teepaitaa, sukat ja kalsarit kävin sitten lopulta ostamassa HenkkaMaukasta. Harmittaa myös, etten saanut koskaan synttäri tai joululahjaksi vaatteita vaikka kuinka pyysin, rukoilin, anoin ja kerjäsin.

Vierailija
31/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vihaatte lapsianne,oi miksi puette ne kauheisiin halpis vaatteisiin ja leikkaatte nille järkyttävät potta jakaukset,ite ainakin kärsin nuorena ko vaatteet oli jotain paskaa kirppis kamaa ja hiukset kun kanan perse.Altistatte muksunne kiusaamiselle hyi hävetkää.Itse aikuisena haluan käyttää kaunita vaatteita ja olla siistissä hiuksissa mikai lapsille ei voi suoda samaa? Juokaa sitä bissee vähemmän niin rittää ne massit paremmin

Vierailija
32/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin! Itsellä on runsaan kävelemisen ja liikunnan takia tavallista paksummat pohkeet (en esim pysty käyttämään lainkaan varrellisia sukkia enkä varrellisia saappaita. Koska en halua että jalkani näyttävät kuoreen käärityiltä makkaroita on oakko ollut tyyty skiny- eli pillifarkkuihin. Mitkään muut farkut ei istu jalkaan niin että ne myös näyttäisivät päällä hyvältä.

Usko nyt vaan, sinulla on tavallista paksummat pohkeet vaikket kävelisi ja liikkuisikaan.

Vierailija
33/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lapsilleni Hilfigeriä, Ralph Laurenia, Adidasta ja Nikea ja aina on vaatteet kelvanneet.

Vierailija
34/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan neljännesvuosittain 150 ja sillä pitää pärjätä. Toppatakin ja talvikengät ostamme erikseen

Vierailija
35/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukitsen lapsen kellariin kunnes vaattet on päällä.

Vierailija
36/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat valinneet vaatteensa kouluiästä lähtien itse ja pitäneet ne sitten kunnes jääneet pieniksi. Kalliimpikin vaate tulee edullisemmaksi ja ekologisemmaksi kun käyttökertoja on paljon. Epämieluinen ja halpa vaate on luonnon ja rahan tuhlausta.

Vierailija
37/37 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä" teini valitee tasan tarkkaan itse vaatteensa.Tilaavat netistä äitinsä kanssa ja jos ei ok palauttavat.Välillä ostaa kaupunkilomilta ,kun käyvät. Tytöllä on hyvä maku ja ostaa vain mitä todella käyttää,eikä liikaa.

En voi kuvitellakkaan ,että minulle ostaisi joku toinen vaatteita .Olen 71v mummi ja tiedän tasan tarkkaan ,mikä on mun juttu.

Kyllä teinin pitää itse päättää valinnoistaan .👍