9 Luonteenpiirrettä joista tunnistat todellisen ystävän. Onko sulla tälläinen ystävä?
Mistä löysit hänet?
Mistä tunnet sä ystävän? Ainakin luotettavuudesta, kunnioituksesta ja huomioonottavuudesta. Listasimme 9 piirrettä, jotka kertovat siitä, että ystäväsi on todellinen aarre.
Ilo ja nauru kuuluvat ystävyyteen.
Ystävyys on yksi arvokkaimmista asioista elämässä. Hyvän ystävän kanssa jaetaan elämän ilot ja surut, puhutaan läpi huolet ja murheet ja koetaan hetkiä, jotka säilyvät ikuisesti mielessä.
Jos olet löytänyt elämääsi ihmisen, jolta löytyvät seuraavat 9 piirrettä, älä päästä hänestä irti.
1. Hyvä ystävä on luotettava
Jos hän jotain lupaa, sen hän myös pitää. Todellinen ystävä ei peru viime hetkellä sovittua tapaamista ilman todella hyvää syytä tai jätä ilmaantumatta mökkitalkoisiinne, joihin on lupautunut apuriksi.
2. Suvaitseva
Hyvä ystävä ei tuomitse tai arvostele toisen tekemiä valintoja, vaikka olisi itse valinnut täysin päinvastoin.
3. Rehti
Todellinen ystävä ei puhu toisesta pahaa selän takana vaan haluaa puhua erimielisyydet halki.
4. Kunnioittava
Hyvän ystävän ei tarvitse olla kanssasi samaa mieltä jokaisesta asiasta, mutta hän kunnioittaa sinun mielipidettäsi eikä yritä käännyttää omalle kannalleen.
5. Armollinen
Todellinen ystävä osaa olla toista kohtaan armollinen. Hän ei jää kantamaan kaunaa, jos joskus teet virheen ja tuotat hänelle pettymyksen. Hyvä ystävä antaa sinulle anteeksi, koska on varma, että toimit seuraavalla kerralla toisin.
6. Läsnä oleva
Tosiystävä on elämässäsi läsnä siksi, koska hän haluaa olla, eikä vain siksi, koska pyydät. Hän haluaa juhlia kanssasi merkkipäiviä ja olla tukena, kun elämä heittelee. Voit luottaa siihen, että vaikka ette hetkeen näkisi, ystäväsi ei katoa elämästäsi mihinkään.
7. Huomioonottavainen
Ihana ystävä tilaa kahvilassa sinullekin pullan ja laittaa heti viestiä, kun huomaa suosikkilaulajanne konserttikiertueen poikkeavan tiedänkin kotipaikkakunnallanne.
8. Huumorintajuinen
Nauru ja ilo tekevät elämästä elämisen arvoista. Hyvän ystävän seurassa huumori kukkii jopa silloin, kun kaikki menee päin mäntyä.
9. Lojaali
Hyvä ystävä on ennen kaikkea lojaali. Tarvitsemme elämäämme ihmisiä, jolle voimme uskoa salaisuutemme ja jotka pysyvät rinnallamme niin elämän myötä- kuin vastamäissäkin.
Keksitäänkö lisää ominaisuuksia.
Kommentit (20)
Itselle tulee mieleen vastavuoroisuus ja suhteen tasapainoisuus.
Vedän puoleeni ihmisiä jotka tarvii ymmärtävää kuuntelijaa mutta jotka ei jaksa keskittyä kuuntelemaan. Tapaamiset sellaisen kanssa on terapiatunteja joissa toinen kaataa omat huolensa niskaan ja on äänessä noin 90 prosenttia lähtien energisoituneena tilanteesta tai lopettaen puhelun ja minä olen korvat ja pää täynnä hänen asioita.
Terve ystävyys on antamisen ja saamisen suhteen 50-50.
Vierailija kirjoitti:
On, yksi täyttää kaikki kohdat. Toinenkin melkein. Ja mies täyttää myös kohdat, vaikka en häntä ystäväksi laskekaan samalla tavalla.
En ihan ymmärrä, miksi listassa on huumorintaju. Jos jollain ei ole huumorintajua, niin kyllä hän silti voi olla hyvä ystävä.
Samaa mieltä tuosta huumorista. Ei ole tärkeimpiä ominaisuuksia ollenkaan.
Minulle tulee mieleen hyvä suoruus. Että ystävä kertoo todelliset mielipiteet ja osaa keskustella.
Toinen mikä tulee on ehdoton luotettavuus. Että ei tarvi pelätä ystävän seurassa millainen hän on minua kohtaan silloin kun en ole paikalla.
Löytyy 2 jotka täyttävät nuo ominaisuudet.
On yksi joka asuu kaukana ja nähdään harvoin (kerran vuodessa). Kavereita on monia mutta rehellisyys, luotettavuus ja tasapuolisuus tuntuu olevan katoava luonnonvara.
On. Kaikki kolme on lapsuudesta asti ystäviä, huonot suhteet on varisseet pois. Noille yhteistä on se että kun on riidelty, on sovittu ja ongelmat käsitellään suoraan eikä uslkopuolisille. Välillä on taukoja ettei nähdä mutta aina on tietoisuus siitä että todelliset ystävät pysyy.
Mistä tunnistaa paskan ystävän? Tekee listoja. Vertailee ystäviään näihin listoihin. Laskee pointseja.
Eipä ole terveitä, vastavuoroisia ystävyyssuhteita. Kaikki on katkenneet samoin kuin parisuhteitakin monta. Yhteinen nimittäjä niissä olen minä itse. Kävin terapian jossa käsiteltiin asiaa. Olen läheisriippuvainen joka osaa pitää puoliani suhteissa vaan uhriudun. Uhri ei osaa vaatia omia oikeuksia kuten toiselta aikaa, kuuntelua, lohtua ja hoivaa samassa suhteessa mitä itse antaa. Hän uhriutuu ja alkaa voimaan huonosti ja lopettaa suhteen koska ei saa riittävästi siitä tyydytystä. Parisuhteessa hän alistuu ja antaa toisen pompotella kunnes ei kestä.
Läheisriippuvuus voi tulla monista syistä, itsellä toisen vanhemman päihderiippuvuus teki sen että omista tarpeista ei osaa pitää kiinni. Helpoin on olla yksin koska parisuhteessa ja ystävyyksissä vain pettyy. Terapian jälkeen olin tosin vahvempi ja olen opetellut olemaan yksin. Myöhemmin löydän ehkä terveitä ja tasapuolisia ihmissuhteita, läheisriippuvainen kun vetää hyväksikäyttäjiä ja ottajia puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa paskan ystävän? Tekee listoja. Vertailee ystäviään näihin listoihin. Laskee pointseja.
Kolahtiko joku kohta? Hyökkäys on paras puolustus?
Oma sisko on paras ystävä, lisäksi yliopistoajoilta on pari tyyppiä joihin luotan kuin kallioon. Kavereita ja tuttavia on sitten pitempi liuta. Näin aikuisena on näköjään vaikea saada uusia ystäviä kun muuttaa uuteen kaupunkiin.
Ja paska ystävä odottaa aina, että se toinen tilaa ja maksaa ne pullat ja kerää ystäviään mökille ilmaiseksi työvoimaksi milloin mistäkin syystä.
Mielestäni luotettavuus, positiivisuus ja vastavuoroisuus on tärkeintä ystävässä. Minä en itse tykkää ilmaisista pullista ja muista. Eri asia kun kylään menee, niin on kiva jos on jotain tarjottavaa. En ymmärrä miksi ystävän pitäisi olla mun pullan maksaja tai palvelija.
Minäkin voin kyllä pullani ostaa hyvin enkä tykkää kokoajan äänessä olevista vitsiniekoista. Tärkeintä ystävässä on minulle se että ihan kaikesta voidaan puhua. Silloinkin kun tulee erimielisyyttä ja pahaa mieltä. Passiivis-aggressiiviset ei voi olla mulle ystäviä koska en luota sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole terveitä, vastavuoroisia ystävyyssuhteita. Kaikki on katkenneet samoin kuin parisuhteitakin monta. Yhteinen nimittäjä niissä olen minä itse. Kävin terapian jossa käsiteltiin asiaa. Olen läheisriippuvainen joka osaa pitää puoliani suhteissa vaan uhriudun. Uhri ei osaa vaatia omia oikeuksia kuten toiselta aikaa, kuuntelua, lohtua ja hoivaa samassa suhteessa mitä itse antaa. Hän uhriutuu ja alkaa voimaan huonosti ja lopettaa suhteen koska ei saa riittävästi siitä tyydytystä. Parisuhteessa hän alistuu ja antaa toisen pompotella kunnes ei kestä.
Läheisriippuvuus voi tulla monista syistä, itsellä toisen vanhemman päihderiippuvuus teki sen että omista tarpeista ei osaa pitää kiinni. Helpoin on olla yksin koska parisuhteessa ja ystävyyksissä vain pettyy. Terapian jälkeen olin tosin vahvempi ja olen opetellut olemaan yksin. Myöhemmin löydän ehkä terveitä ja tasapuolisia ihmissuhteita, läheisriippuvainen kun vetää hyväksikäyttäjiä ja ottajia puoleensa.
Olet oikealla tiellä. Tsemppiä tulevaisuuteen!
On ollut mutta enää ei oikein pidetä yhteyttä. Ruuhkavuodet kaikilla. Pitäisi rohkaistua soittamaan tai ehdottaa että käytäis parilla ja päivitettäis kuulumisia mutta ei osaakkaan enää pitkän tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
On. Kaikki kolme on lapsuudesta asti ystäviä, huonot suhteet on varisseet pois. Noille yhteistä on se että kun on riidelty, on sovittu ja ongelmat käsitellään suoraan eikä uslkopuolisille. Välillä on taukoja ettei nähdä mutta aina on tietoisuus siitä että todelliset ystävät pysyy.
Tämä on mielestäni yksi tärkein hyvän ystävän ja ystävyyden merkki. Asioista voidaan puhua suoraan, eikä aleta esim. passiivis-aggressiivisesti vihoittelemaan. Pahimmassa tapauksessa asiat vielä paisuu omassa mielessä ja sitten niitä aletaan käsittelemään ulkopuolisten henkilöiden kanssa.
Jätin tällaisen ystäyyden, jossa ei ikinä tiennyt, että oliko kenties sanonut tai tehnyt jotakin väärin. Toinen ei vain pitänyt vähään aikaan yhteyttä ja sitten omien kavereidensa kanssa analysoi ja arvosteli sanomisiani selkäni takana.
Minulla on ystävä, joka täyttää nuo kaikki ominaisuudet. Olemme olleet ystäviä 21 vuotta. Ystävystyimme lapsina kun vaihdoin koulua. Hän on minulle erittäin rakas ja tärkeä. ♥
Hän on ainoa ihminen, jonka seurassa voin olla ihan oma itseni. Hän ei arvostele tai tuomitse. Toki sanoo suoraan jos on erimielisyys tai törppään, kuten ystävän kuuluukin. Olemme oikeastaan aika erilaisia kun miettii tyylejämme, elämänvalintojamme, ideologioita ym., mutta ne eivät haittaa meitä. Hyväksymme toisemme juuri sellaisena kuin olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni yksi tärkein hyvän ystävän ja ystävyyden merkki. Asioista voidaan puhua suoraan, eikä aleta esim. passiivis-aggressiivisesti vihoittelemaan. Pahimmassa tapauksessa asiat vielä paisuu omassa mielessä ja sitten niitä aletaan käsittelemään ulkopuolisten henkilöiden kanssa.
Jätin tällaisen ystäyyden, jossa ei ikinä tiennyt, että oliko kenties sanonut tai tehnyt jotakin väärin. Toinen ei vain pitänyt vähään aikaan yhteyttä ja sitten omien kavereidensa kanssa analysoi ja arvosteli sanomisiani selkäni takana.
Otitko puheeksi entisen ystävän kanssa? Jos on loukkaantumista on vaikea ottaa puheeksi jos toinen ei tule vastaan. Ja otitko itse yhteyttä?
On, yksi täyttää kaikki kohdat. Toinenkin melkein. Ja mies täyttää myös kohdat, vaikka en häntä ystäväksi laskekaan samalla tavalla.
En ihan ymmärrä, miksi listassa on huumorintaju. Jos jollain ei ole huumorintajua, niin kyllä hän silti voi olla hyvä ystävä.