Kannattaako hakea töitä?
10 v aukko työhistoriassa. Ennen tätä olin työteliäs. Alallani on työvoimapula. Koulutus on ammattikorkeakoulutasoinen: en tahtosi päivittää sitä mitenkään, vaan palata suoraan takaisin työelämään.
Sain lapset pienillä ikäeroilla. Miehellä oli matkatyö ja viimevuosina nousujohteinen ura.. Miehellä on erittäin suuri palkka. Rahat rititiäät hyvin ja sijoitettavaa jää meille molemmille. Käytän aikaani sijoituskohteiden valintaan. Hoidin myös suvun vanhuksia ilmaiseksi, mutta tilanne tältä osin on rauhoittunut, kun ovat kuolleet. Lapset ovat myös kasvaneet kouluikään.
Olisin tahtonut tehdä uraa minäkin, mutta tunsin, että lapsemme olisivat silloin jääneet heitteille. En tahtonut ottaa tätä riskiä, kun tekemistä oli minulle ilman palkkatyötäkin paljon. Olisin ollut kuin yksinhuoltaja miehen töiden vuoksi. Perhetilanteen vuoksi sitouduin mieluummin lapsiin kuin työhön.
Nyt olisi aikaa työlle ja olisin hyvä siinä. Yleensä palkkatyössä oli ongelmana yksitoikkoisuus:. Sanottiin, että en saa lisää vastuita, vaikka olisinkin tahtonut ottaa. Muuten olivat tyytyväisiä ripeyteeni ja huolellisuuteeni. Työ kävi liian helpoksi.
Työelämässä ei yleensä arvosteta enempää kuin kotona. Voisin tehdä viisi vuotta töitä ahkerasti ja jos ei työnantaja näkisi potentiaaliani uuden omaksumiseen, joutuisin vaihtamaan työpaikkaa. Ainakin jonkun aikaa työ voisi taas tuntua uudemmalta.
Mitä laitan CV:n ja kaipaavatko syyni jäädä kotiin hoitamaan lapsia kaunistelua? Mitään en menetä, jos haen töitä, mutta mikään lattiarätti en suostu olemaan vain siksi, että olen ollut poissa 10 vuotta.
Työelämä on muuttunut entistä kuluttavammaksi kymmenessä vuodessa, mutta kannattaa ainakin kokeilla.