Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on näissä "nuorten työpajoissa" joihin työkkäri pakottaa jopa 30-vuotiaat?

Vierailija
02.08.2018 |

Siellä työpajalla 20–30-vuotiaat työttömät leikkivät jotain nuorisotaloa nuoriso-ohjaajan johdolla. Työpajan pitopaikkanakin on usein kunnan nuorisotalo.

Eikö lähtökohta enää ole, että tuon ikäinen on aikuinen?

Sen kyllä ymmärrän, että jotkut työttömistä voivat olla pahasti syrjäytyneitä (mutta eivät läheskään kaikki näistä työpajoille pakotetuista) eivätkä osaa ottaa vastuuta asioista niin kuin aikuisen kuuluu. Mutta tuskin heitäkään mitenkään auttaa se, että heidät laitetaan työpajalle missä heidän käytännössä alennetaan takaisin nuoriksi.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä kuuluisaa "huolenpitoa", "syrjäytymisen ehkäisyä" ja "säästötoimenpide". Menee niin yli välillä että hirvittää.

Vierailija
2/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kuuluu näin: ei mitään.

Juontaa juurensa erään puolueen ideaan ja saivat läpi tämän höösäyksen; huolehtimisen tarpeeseen vähänosaisista ja syrjäytymisvaarassa olevista.

Tätä on ruettu käyttämään mielivaltaisesti työkkärin taholta, koska on huomattu että saadaan työllistämistilastoja näyttämään paremmalta. Silloin kun ihminen on työpajassa, ei silloin ole työtön. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi määritellä kokonaan uusiksi termi syrjäytynyt. Ennen vanhaan oli erakoita, kiertolaisia, renkejä, piikoja jne, olivatkohan he sen ajan syrjäytyneitä ja silti saivat olla omia itseään ja elää heinäladossa.

Vierailija
4/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei, sinne joutuu vaan jos sössii elämänsä huolella ja aikoo maata sohvalla toisten elätettävänä loppuikänsä.

Vaihtoehtoja on ennen tuota ratkaisua taatusti annettu, hoitoon ohjattu, kaikella lailla tuettu ja hyysätty.

Mikäs sun mielestä olis sitte se vaihtoehto?? Joku tuolta aina nouseekin ja jos ykskin saadaan elävien kirjoihin on hintansa haukkonut. Perseelle pitäis potkia vielä enemmän kuin pohjattomasti ymmärtää!

Työkkäri määrää sinne, jos on ollut tietyn määrän kuukausia työttömänä. Ei siihen välttämättä liity mitään muuta.

Niin ja varmasti olisi haluttaessa järjestettävissä jotain sellaista tekemistä missä aikuista kohdellaan aikuisena.

Vierailija
5/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei, sinne joutuu vaan jos sössii elämänsä huolella ja aikoo maata sohvalla toisten elätettävänä loppuikänsä.

Vaihtoehtoja on ennen tuota ratkaisua taatusti annettu, hoitoon ohjattu, kaikella lailla tuettu ja hyysätty.

Mikäs sun mielestä olis sitte se vaihtoehto?? Joku tuolta aina nouseekin ja jos ykskin saadaan elävien kirjoihin on hintansa haukkonut. Perseelle pitäis potkia vielä enemmän kuin pohjattomasti ymmärtää!

Vrt. toinen ketju työpaikoista ilman töitä. Persukäsitys työn siunauksellisuudesta.

Vierailija
6/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin itse nuorten työpajalle parikymppisenä kun työkkärillä ei ollut tarjota töitä enkä halunnut olla työttömänä. Näin lehtijutun nuorten työpajoista ja siinä kerrottiin että pajoille oli hakuaika menossa joten laitoin hakemuksen vetämään.

Vierailija
7/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin itse nuorten työpajalle parikymppisenä kun työkkärillä ei ollut tarjota töitä enkä halunnut olla työttömänä. Näin lehtijutun nuorten työpajoista ja siinä kerrottiin että pajoille oli hakuaika menossa joten laitoin hakemuksen vetämään.

Pajajaksosta puolet oli koulutusta ja puolet palkkatyötä.

Vierailija
8/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi haluaa olla hyvinvointiyhteiskunta. Halutaan kantaa huolta ja vastuuta heikoista ja syrjäytyneistä. Vit tu näitä.

Vierailija
9/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juontaa juurensa erään puolueen ideaan ja saivat läpi tämän höösäyksen; huolehtimisen tarpeeseen vähänosaisista ja syrjäytymisvaarassa olevista.

Tätä on ruettu käyttämään mielivaltaisesti työkkärin taholta, koska on huomattu että saadaan työllistämistilastoja näyttämään paremmalta. Silloin kun ihminen on työpajassa, ei silloin ole työtön. Huoh.

Mistä keksit, että ei ole työtön? Tilastoissa on samalla tavalla työtön kuin se nuori, joka makoilee kotona.

Vierailija
10/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit, että ei ole työtön? Tilastoissa on samalla tavalla työtön kuin se nuori, joka makoilee kotona.

"Nuori"?

Vierailija
11/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen työpaikkani tällaisen työpajan aikana, tästä on kulunut 15 vuotta ja olen samassa työpaikassa vieläkin.

Vierailija
12/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpajalaisilla on monilla elämänhallinnassaan ongelmia. Enemmän ne on sosiaalityötä kuin työllistämiseen tähtäävää palvelua. Siellä on porukkaa, joka on eksyksissä itsensä kanssa ja sitten niitä, joilla on tietoinen välivuosi eikä halua tehdä muuta kuin lukea pääsykokeisiin. Pajalla ovat muutamana päivänä viikossa, leikkivät syrjäytyvää ja palaavat kirjastoon lukemaan 10 tuntia päivässä.

Vierailija
13/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ”syrjäytyneitä” yritetään kohdella kuin ÄO:n 66 omaavia pikkulapsia. Hyi että oksettaa.

N19

Vierailija
14/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne työpajalle kenenkään ole pakko mennä. Voi ihan itse aikuisten oikeesti hankkia opiskelupaikan, harjoittelupaikan tai ihan oikean työpaikan. Työpajalle ohjataan, jos makaa kotona tekemättä mitään ja odottaa, että yhteiskunta elättää. Jos ei mitään tukia nosta (tr-tuki, työmarkkinatuki), niin ei kukaan voi pajalle pakottaa.

Vierailija
15/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran vähän toisinpäin. Olin päälle kaksikymppisenä jollain työnhakukurssilla, missä muut osanottajat olivat minua noin parikymmentä vuotta vanhempia. Kurssilla opeteltiin Wordin alkeita työhakemuksen tekoa varten. Itse olin opetellut samat asiat jo kuudennella luokalla.

Siinähän se meni netissä surffaillessa, mutta olisi kai sen ajan paremminkin voinut kuluttaa.

Vierailija
16/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat joutuvat maksamaan jotakin sakkoa valtiolle, jos niissä on pitkäaikaistyöttömiä nuoria. Siksi on edullisempaa pyörittää näitä puuhapajoja, ja oppiihan siellä sentään säännöllisen päivärytmin ja saa lämpimän aterian.

Vierailija
17/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä strategialla saadaan myöskin syntyvyys Suomessa entistä kovempaan laskuun. Leimataan aikuiset teineiksi ja niinpä vaikka 26-vuotiaan raskaus on teiniraskaus. Eihän sen ikäisen todellakaan kuulu perustaa perhettä vaan elää teini-ikäänsä.

Vierailija
18/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanradioon soitti nuorukainen ja valitti, kun ei saa mistään rahaa. Oli käynyt ammattikoulua kahdellakin linjalla, mutta lopettanut. Oli työllistetty pariin paikkaan, mutta ei viihtynyt. Toimittaja kysyi, että mitä sinä sitten haluaisit tehdä, siihen poika: "Harrastaa".

Vierailija
19/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 kk pajajaksolla josta 3 pajavalmennusta/koulutusta ja 3 kk palkkatyötä josta maksettiin ihan oikeaa palkkaa; en usko että paperien mukaan koko ajan olin työtön.

Vierailija
20/39 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kerran vähän toisinpäin. Olin päälle kaksikymppisenä jollain työnhakukurssilla, missä muut osanottajat olivat minua noin parikymmentä vuotta vanhempia. Kurssilla opeteltiin Wordin alkeita työhakemuksen tekoa varten. Itse olin opetellut samat asiat jo kuudennella luokalla.

Siinähän se meni netissä surffaillessa, mutta olisi kai sen ajan paremminkin voinut kuluttaa.

Mielenkiintoista jo siksikin, että selvitysten mukaan 9-luokkalaiset eivät osaa tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmien käyttöä, vaikka somessa seikkailevat surutta. Kuuluit hyvin pieneen vähemmistöön.