Syy miksi olen luottotiedoton
Joku voisi luulla, että luottotietoni ovat menneet ottaessani kulutusluottoja sun muita osamaksulla ostettuja tuotteita ja palveluita, mutta joita en ole maksanut. Ei, asia ei ole niin.
Valtio ylen ystävällisesti huostaanotti minut pienenä lapsena.
Peruskoulun jälkeen laitos ystävällisesti kehotti menemään ammattikouluun, mutta ei antanut matkalippua. Millähän minun olisi pitänyt lippuni maksaa, 10e viikkorahalla vai?
Sitten aloin saamaan tarkastusmaksuja.
Ensi alkuun yritin kaikin tavoin välttää niitä saamasta, mutta aina ne tarkastajat pääsi yllättämään.
Samana päivänä kun täytin 16 vuotta sain kirjeen jossa ilmoitettiin ettei minulla ole luottotietoja.
Tämän jälkeen minua ei voinut enää vähempää kiinnostaa joten tarkastusmaksuja alkoi tulemaan ovista ja ikkuinoista. Lopulta velkaa oli useita tuhansia euroja.
Tästä syystä lopetin ammattikoulunkin kesken.
Syrjäytymiskierre yhteiskunnasta oli valmis.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta saa matkatukea jos ei ole oikeutettu opintotukeen. Jossain mättää, varsinkin jos olet ollut huostaanotettu, niin ihan varmasti sinua ollaan neuvottu hakemaan matkatukea. Olet ilmeisesti hassannut rahat johonkin muuhun ja yrittänyt säästää matkalipuissa.
Ei ole neuvottu hakemaan. En ole hassannut kun en ole hakenut kun ei ole kerrottu eli kasvatettu ja ohjeistettu kuten kotona vanhemmat varmaan lapsilleen neuvovat ja tekevät.
Aika hauskaa, että et sitten vaivautunut osallistumaan niille opon aloitustunneille, joissa tuo koulumatkatukiasia käytiin läpi, harvat vanhemmat sitä osaa. Laitosnuorille nuo asiat laittaa kuntoon se sijoituspaikka.
Miksi sun vanhemmat ei neuvoneet sua tapaamiskerroilla? Laitosnuorihan saa aika lailla vapaasti viikonloppuisin oleskella vanhempiensa luona paitsi silloin, kun nämä ovat vankilassa tai huumevieroituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Armoa, edes kerran elämässä kirjoitti:
Peruskoulun jälkeen laitos ystävällisesti kehotti menemään ammattikouluun, mutta ei antanut matkalippua. Millähän minun olisi pitänyt lippuni maksaa, 10e viikkorahalla vai?
No mikset kysynyt tätä kysymystä sieltä "laitoksesta"? Olisivat neuvoneet mistä voi hakea tukea opiskeluun. Lisäksi jotain voi myös pohtia itse. Et varmasti ole voinut välttyä siltä tiedolta, että työttömiä/opiskelijoita tuetaan eri tavoin valtion taholta. Ei olisi vaatinut suuria päätellä, että se saattoi koskea sinuakin ja ottaa selvää miten.
On vaikea kysyä sellaisesta minkä olemassa olosta ei tiedä. Vältyin tuolloin vaikka miltä olennaisesti tärkeiltä tiedoilta.
Kasvatatko omia lapsiasi samalla metodilla? Älä vain sitten kustanna ajokorttia tai mitään muutakaan. Älä neuvo, älä ohjeista, älä kasvata vaan heitä junan alle ja sano "selviä ja selvitä itse rakas lapseni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta saa matkatukea jos ei ole oikeutettu opintotukeen. Jossain mättää, varsinkin jos olet ollut huostaanotettu, niin ihan varmasti sinua ollaan neuvottu hakemaan matkatukea. Olet ilmeisesti hassannut rahat johonkin muuhun ja yrittänyt säästää matkalipuissa.
Ei ole neuvottu hakemaan. En ole hassannut kun en ole hakenut kun ei ole kerrottu eli kasvatettu ja ohjeistettu kuten kotona vanhemmat varmaan lapsilleen neuvovat ja tekevät.
Aika hauskaa, että et sitten vaivautunut osallistumaan niille opon aloitustunneille, joissa tuo koulumatkatukiasia käytiin läpi, harvat vanhemmat sitä osaa. Laitosnuorille nuo asiat laittaa kuntoon se sijoituspaikka.
Miksi sun vanhemmat ei neuvoneet sua tapaamiskerroilla? Laitosnuorihan saa aika lailla vapaasti viikonloppuisin oleskella vanhempiensa luona paitsi silloin, kun nämä ovat vankilassa tai huumevieroituksessa.
Ei laittanut minulla.
Minun vanhempani ovat lapsiaan hakkaavia ja alistavia ihmishirviöitä joihin en pidä mitään yhteyttä ja jotka ovat täten minulle henkisesti kuolleita.
Kiitos että kuuntelitte ja kovasti tsemppasitte, lähden tästä töihin ---->
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki aloitekyvyttömyydestä.
Aina löytyy keino. Se pitää _itse_ etsiä.
”Missä on tahto, siellä on tie”.
Albert EinsteinOlen samaa mieltä. Mutta tuo vaatii jotain mitä ap:lta puuttuu, aivoja.
En minä ap:n älyä syytä. Toki hän oli silloin nuori. Ei minunkaan teinini kuuntele asioita ja aitten valittavat, kun ei kerrottu.
Mutta nyt ap on aikuinen. Hänen pitää oppia, että nyt koko elämä on hänen käsissään. Kaikkea ei voi hallita, mutta sen eteen pitää kaikki tehdä.
Ok, huono provo, jolla maalataan luottotiedottomat aivottomiksi, aloitekyvyttömiksi luusereiksi joiden ongelmat ovat aina jonkun muun vika.
Luottotiedottomuus voi myös johtua yrityksen perustamisesta ja hyvän liikeidean elossapitämisestä, vaikka asiakkaat jättävät laskut maksamatta, tai maksavat ne niin myöhään, etteivät rahat ehdi seuraavaan alv-tilitykseen. Onneksi kyseinen yritys oli lopulta kannattava ja vanhat synnit tuli kuitattua.
Terv. yrittäjän tytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole neuvottu", hah. Sait kirjeen jossa sinut toivotettiin tervetulleeksi kouluun. Samassa kirjeessä neuvottiin hakemaan opintotukea ja koulumatkatukea. Näin on ollut ainakin 35-40 vuotta.
Syrjäydy ihan rauhassa, olet valinnut sen tien itse. Ehkä piankin törmäät ryyppykaverisi puukkoon, ainakin olet kyllin ärsyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki aloitekyvyttömyydestä.
Aina löytyy keino. Se pitää _itse_ etsiä.
”Missä on tahto, siellä on tie”.
Albert Einstein
"Siellä missä on mylly, on tie"
Martina Aitolehti
Luultavimmin ei kiinnosta siksi, koska huostaanotettu lapsi ei ole laitoksessa työskentelevän oma lapsi johon siis ei luonnollisestikkaan ole samanlaista tunnesidettä mikä oletettavasti suurimmalla osalla vanhemmista on omaan lapseen joten kasvatuskin on sen mukaista. Vai voiko joku tarhatäti väittää, että rakastaa niitä lapsia yhtä antaumuksellisesti ja pyyteettömästi kuin omia lapsiaan? Vai voiko joku väittää, että rakastaa naapurin lasta yhtä antaumuksellisesti ja pyytteettömästi kuin omia lapsiaan?
Laitoslapsi on laitostyöntekijöille useimmiten vain tilipussi. Kyllähän sen huomasi esimerkiksi siitä, että jotkut vain tulevat laitokseen istumaan sohvalle ja katsomaan televisiosta jalkapalloa ja jääkiekkoa pitkävetolaput kädessä.