Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ensiapukursseja käydä?

Vierailija
30.07.2018 |

EA1 maksaa täällä päin 120 € ja EA2 150 €. Kannattaako köyhän maksaa kursseista vai laittaa nekin rahat säästöön? Mitään tarvetta millekään ensiapukorteille ei ole, vaan osaaminen on se joka kiinnostaa. Ensiavun teoriaa voi varmasti lukea kirjaston kirjoistakin, mutta esim. elvytyksen harjoitteleminen tuottaa varmasti vaikeuksia ilman elvytysnukkea ja kurssin ohjaajasta voisi muutenkin olla hyötyä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa! Itse kävin kurssin osana muuta koulutustani (en siis opiskele sote-alalle) ja oli todella hyvä juttu! Nimenomaan elvytysyharjoitukset nukella, joka antaa palautetta oikeasta paineli tahdista tai siitä, meneekö puhallus tarpeeksi syvälle yms. Siellähän käytiin kädestä pitäen mm. oikeita haavan sidontatekniikoita, nukella harjoiteltiin heimlich-otetta yms. Uskaltaisin mennä auttamaan, jos osuikin paikalle onnettomuustilanteessa.

Koulun kautta sain ilmaiseksi EA1, juuri katselin kuinka meilläpäin alkaa EA2-kursseja jos menisin omalla rahalla.

Kuulostaa siltä, että pääsit laadukkaalle kurssille.

Olen itse käynyt yhteensä 5 kertaa SPR:n EA-kursseilla (1, 2 ja hätä-EA) eikä meillä ollut koskaan sellaista nukkea joka olisi antanut elvytyksestä palautetta. Aina edes kurssin vetäjä ei katsonut vierestä, miten nuken painelu sujuu, joten mitenköhän tositilanteessa olisi käynyt?

Käymilläni kursseilla nukkeja käytettiin vain elvytykseen ja esim. Heimlichia harjoiteltiin pareittain. Ja eihän sitä nyt vieraalle ihmiselle voi tosissaan kokeilla, joten siinäkin jäi mietityttämään, kuinka hyvin sen todella oppi?

Yllättävää että näinkin paljon eroja 😳 Meillä oli jokainen nukke kytkettynä pieneen näyttöön, joka oli nuken vieressä lattialla. Se kertoi jatkuvasti millä vauhdilla painelet, pitääkö nopeammin tai hitaammin, lujempaa tai hellemmin. Lisäksi puhalluksesta tosiaan kertoi, kuinka hyvin nuken ”keuhkot” täyttyivät. Heimlichia varten oli oma nukkensa, jota sai rauhassa riuhtoa ja etsiä käsien oikeaa paikkaa.

Onpa tosiaan yllättävän isoja eroja eri kurssien välillä. Minä kävin keväällä hätäensiapukurssin, jolla kertasin pari vuotta sitten käymäni EA1:n. Kummallakin kurssilla oli yksi ainoa Anne-nukke koko ryhmän käytössä eikä sitä kauaa ehtinyt painella, kun jonossa oli 20 muuta. En muista enää EA1:stä tarkemmin, mutta ainakaan tällä kevään kurssilla ohjaaja ei antanut minkäänlaista palautetta kuin muutamalle kurssilaiselle.

Vierailija
22/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko paremmat nuket olla isoissa kaupungeissa? Näin alan ammattilaisenakin täytyy sanoa, että omat elvytystaidot kehittyivät ison harppauksen, kun päästiin harjoittelemaan palautetta antavalla nukella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko paremmat nuket olla isoissa kaupungeissa? Näin alan ammattilaisenakin täytyy sanoa, että omat elvytystaidot kehittyivät ison harppauksen, kun päästiin harjoittelemaan palautetta antavalla nukella. 

Järjestävä taho vaikuttaa varmasti paikkakuntaa enemmän. Pieneenkin tuppukylään saadaan nukke varmasti vuokrattua, jos tahtoa löytyy ja asiakkaat on valmiita maksamaan. Mutta jotkut kouluttajat tahtoo kääriä mahdollisimman paljon voittoa omaan taskuun ja osa osallistujista käy kurssinsa siellä missä on halvin hinta.

Vierailija
24/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä jos kiinnostaa jonkun korina. Itse pelastin vanhemman naisen hengen. Tuli siitä hyvä fiilis kun tein jotain aidosti oikein. Elvytin käyntiin ja ottivat tiedot ylös ja nainen halusi kiittää. Kyllä se kosketti, että juuri minä olin se ihminen joka antoi mahdollisuuden jatkaa elämää.

Vierailija
25/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin työkkärin kurssilla, että ei kannatta ellei havittele työtä, jossa nimenomaan tarvitaan niitä taitoja...

Miksi alapeukut?

Ketä kiinnostaa jonkun tuntemattoman työkkärin kurssin vetäjän mielipide tilanteessa jota kukaan ei tiedä?

Vierailija
26/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisiä motivoi kummasti se, että todennäköisimmin tarvitset ensiaputaitoja perheenjäsenesi elvyttämiseen.

Vierailija
27/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni työnantaja nykyään vaatii ea-kortin. Ja monta muutakin korttia...

Joo mut pitää muistaa että se vanhenee muutamassa vuodessa ja sitten pitää uusia koko kurssi.

Ja yleensä työnantajat kustantavat nii kortit itse. Mulla on neljä korttia: ruotsin työturvallisuuskortti, Suomen työturvallisuuskortti, sähkö-joku-kortti ja ea1. Ea1 meni nyt vanhaksi enkä ole jaksanut vielä uusia. Mutta työnantaja maksaa, ei tarvitse itse kustantaa.

Vierailija
28/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista kurssilta muuta kun sen että "nykyään ei ole pakko laittaa suuta suuta vasten, jos vaikuttaa että saat jonkun taudin", pelkkä sydämen pumppaus kuulemma riittää. Sielläkään tiedolla ei ole mitään väliä kun en edes muista miten sekään meni.

No tämä. Mä unohdin kaikki jo seuraavana päivänä. Sen kuitenkin muistan että defibrillaattorin käytön kerrottiin olevan helppoa. Aion käyttää jos tulee tarve ja sellainen löytyy.

Vierailija
29/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin saada yhden työpaikan sen ansiosta, vaikka itse työssä sitä ei varsinaisesti tarvittu. Mutta jos työpaikalla on muistaakseni yli 10 henkilöä, pitää siellä olla yksi, jolla on voimassa oleva ea-kortti. Mulla se sattui olemaan ja aika tasaväkisten hakijoiden keskuudessa tämä sitten oli se ratkaiseva tekijä. Ei tietenkään pelkästään se, mutta kun on monta, joilla on sama koulutus ja sopivaa työkokemusta, niin sitten joku ihan erikoinen pikkuseikka voi ratkaista asian. Tuolla työpaikalla kun ei kellään muulla sitä ollut ja oli vasta laajentunut yli 10 henkilön paikaksi.

Vierailija
30/50 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen EFR:n ensiapukursseja. Ne on paljon käytännönläheisempiä kuin SPR:n kurssit.

Vierailija
31/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen EFR:n ensiapukursseja. Ne on paljon käytännönläheisempiä kuin SPR:n kurssit.

En voi suositella ainakaan niille jotka ei todella tiedä mitä tekee. SPR:n kouluttajakoulutukseen otetaan vain sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja lääkäreitä, joilla on laajat pohjatiedot monista ensiavun kannalta tärkeistä aiheista. EFR:n lyhyeen kouluttajakoulutukseen kelpaa kuka tahansa peruskoulupudokaskin, joka ei ole kertaakaan elämässään edes käynyt yhtään ensiapukurssia, mutta haluaa tienata lisää rahaa kurssittamalla hölmöjä.

Enkä nyt missään nimessä tarkoita, että kaikki SPR:n vetäjät olisi huippuja ja EFR:n vetäjät onnettomia tunareita. Sanon vain sen, että EFR:n kohdalla riski huonon opetuksen saamiseen on paljon suurempi.

Vierailija
32/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää kannustaa muut käymään, jotta itse saa apuva tarvittaessa.

Vierailija
33/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! Siellä oli suorastaan hauskaa :)

Vierailija
34/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kurssit ovat noin kalliita. Olisi kaikkien etu, että mahdollisimman moni osaisi ensiapua. Siksi kurssien pitäisi olla edullisia. Kurssisuoritukset ovat lisäksi niin vähän aikaa voimassa, että hinta tuntuu kohtuuttomalta.

Itse suoritin ykkösen, koska työnantaja maksoi. Itse en kyllä maksaisi.

Enää kurssi ei ole voimassa.

Vierailija
35/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Emercency First Response” 😂

Eihän noi pellet osaa edes kirjoittaa. Joo kyllä todellakin kuka tahansa voi ryhtyä ensiapukouluttajaksi.

Vierailija
36/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää kannustaa muut käymään, jotta itse saa apuva tarvittaessa.

Omalla esimerkillä kannustaa muita parhaiten eli ei muuta kuin kurssille mars! :)

Vierailija
37/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi kurssit ovat noin kalliita. Olisi kaikkien etu, että mahdollisimman moni osaisi ensiapua. Siksi kurssien pitäisi olla edullisia. Kurssisuoritukset ovat lisäksi niin vähän aikaa voimassa, että hinta tuntuu kohtuuttomalta.

SPR:n kouluttajakoulutus maksaa yli 3 000 € ja sen jälkeen täytyy käydä halvempi kertauskoulutus aina 3 vuoden välein. Rahan lisäksi koulutusten käymiseen kuluu aikaa, joka on jostain muusta pois. Ja kun koulutusluvat on kunnossa, koulutusten järjestämiseen tarvitaan sopiva tila, tarpeeksi varusteita ja tietysti maksavia asiakkaita. Ja aina on riski siitä, että asiakkaat päätääkin mennä muualle.

EA-kurssit ei ole mikään rahasampo, jolla kouluttajat tahkoaa isoja voittoja, vaan monelle kyse on kutsumustyöstä jolla tienaa tuskin nimeksikään. Peräänkuulutit halvempia kursseja, joten kenen pitäisi maksaa suomalaisten kurssittamisesta aiheutuvia kuluja?

Vierailija
38/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Emercency First Response” 😂

Eihän noi pellet osaa edes kirjoittaa. Joo kyllä todellakin kuka tahansa voi ryhtyä ensiapukouluttajaksi.

EFR:n nettisivut ei tosiaankaan herätä luottamusta. Miten ne kehtaakin mainostaa näkyvästi etusivullaan, että kouluttajaksi voi ryhtyä kuka tahansa? Vielä kun kirjoitusvirheitä riittää ja logokin näyttää jonkun 12-vuotiaan pikaisesti kyhäämältä, ei tee yhtään mieli osallistua niiden kursseille.

Ja joo, tiedän kyllä ettei esim. lukihäiriö tee kenestäkään tyhmää. Mutta luulisi tyhmänkin tajuavan, että ensiapu on vakava asia jossa ammattimaisen vaikutelman antaminen on tärkeää. Jos omat kyvyt ei riitä kelvollisten nettisivujen tekoon, siihen voi palkata avuksi jonkun muun. Pahimpien virheiden karsimiseen ei tarvita kallista ammattilaista vaan jostain löytyy varmasti joku, joka on valmis tarttumaan toimeen sopuhintaan.

Vierailija
39/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SPR:n kouluttajakoulutus maksaa yli 3 000 € ja sen jälkeen täytyy käydä halvempi kertauskoulutus aina 3 vuoden välein. Rahan lisäksi koulutusten käymiseen kuluu aikaa, joka on jostain muusta pois. Ja kun koulutusluvat on kunnossa, koulutusten järjestämiseen tarvitaan sopiva tila, tarpeeksi varusteita ja tietysti maksavia asiakkaita. Ja aina on riski siitä, että asiakkaat päätääkin mennä muualle.

EA-kurssit ei ole mikään rahasampo, jolla kouluttajat tahkoaa isoja voittoja, vaan monelle kyse on kutsumustyöstä jolla tienaa tuskin nimeksikään. Peräänkuulutit halvempia kursseja, joten kenen pitäisi maksaa suomalaisten kurssittamisesta aiheutuvia kuluja?

Kansalaisopistot saisi ottaa tehtäväkseen halpojen ensiapukurssien järjestämisen. Nythän on niin, että kaikenlaista terveyshuuhaata tarjotaan vaikka kuinka, mutta ensiapukursseja otetaan pyynnöistä huolimatta nihkeästi valikoimiin.

Vierailija
40/50 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, näitä taitoja vaaditaan jokaisella alalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän