Luuleeko joku ihan oikeesti että Arabian astiat olis arvokkaita??
Miehen äiti palvoo vanhaa Arabian Myrnaa. "On keräilyastia ja kallis, mutta juodaanpa siitä vaan".
Mutta eihän koko setti maksa edes kun jotain satasen? Kahvikuppi ja aluslautanen yhteensä kympin? Se on halpaa. Köyhien keräilytavaraa, kuten muumimukitkin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotain rumaa ja kömpelöä Heluna kannua hehkutetaan ja siitä maksetaan yli 100 €. Sopii ulkonäöltään lähinnä lasten kotileikkeihin. Paljon mieluummin ottaisin vaikka Wedgwooodin astioita kuin Arabian.
Jos sinä tykkäät Wedgwoodista, on ok. Miksei joku toinen sää tykätä kotimaisesta Arabiasta? Kauniit kannut edustavat vanhaa aikaa, jolloin muotoiluun panostettiin. Maitokannu tuo muistot lapsuudesta.
Taidat olla vähän liikaa niissä muistoissasi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa kerää niitä siksi, että ovat:
- kestäviä
- hyvännäköisiä
- nostalgisia
Meillä lapsuudessani lähes kaikki oli Arabiaa, koska silloin -60-70-luvuilla ei ollut halpismerkkejä.
Ja näin ollen aina kun näkee tuttuja astioita, tulee lapsuus mieleen :)
Siis roikut nostalgiassa ja hyvissä muistoissa :)
Mitäpä se kenellekään kuuluu, vaikka missä roikkuisin? Jos tilaa on miksei kauniita asioita voisi kerätä, hassumpiakin asioita keräillään.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän liikaa niissä muistoissasi :)
Ei se ole keneltäkään pois. Mistä päättelet, että 'liikaa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi jotain rumaa ja kömpelöä Heluna kannua hehkutetaan ja siitä maksetaan yli 100 €. Sopii ulkonäöltään lähinnä lasten kotileikkeihin. Paljon mieluummin ottaisin vaikka Wedgwooodin astioita kuin Arabian.
Tämä voi tulla sinulle järkytyksenä, mutta ihmisillä on erilaisia makuja. Eikä joku maku ole parempi kuin toinen, vain erilainen. Itse en huolisi Wegwoodia.
Minulla on keittiössä lasikaapissa Arabian astiasto joka on hyvin arvokas. Sain sen Mummon perintönä. Käytän hyvin harvoin, joskus juhlissa. Arvo tule historiasta ja tunnesiteestä, kaikkea ei lasketa rahassa.
On Arabiaa ja Arabiaa. Kaksinokkaisen hyväkuntoisen papaukaijakannun hinta voi kavuta lähelle tonnia.
Thaimaassa valmistettu Teema nytei maksa paljon peetäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabian astiastot voi olla ihan söpöjä ja kivoja, mutta en mä nyt ihan tajua sitä ilmiötä, että niiden avulla yritetään osoittaa oma sosiaalinen asema.
Itselläni on vanhoja Arabian astioita, mutta en niillä kyllä mitään sosiaalista asemaa näytä😂, kun ei sitä ole. Joku kerää postimerkkejä ja joku toinen kauniita astioita. Ap:llä on jotain muuta hampaankolossa anoppiaan kohtaan, närä tulee läpi Arabian astioiden muodossa.
Jos sinä et, niin moni muu kyllä. Naapurista pääsee erottumaan paremmin hoidetulla lasivitriinillä, jossa on keräilyaarre.
Sinänsä ihan se ja sama mitä keräilee, oli se kiviä tai astioita. Huvittaa vaan joskus, että moni luokittelee toisia ihmisiä astiastojen perusteella. Niiden pitää olla Iittalaa/Arabiaa ja ruokailuvälineiden Hackmannia. Muu on ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
On Arabiaa ja Arabiaa. Kaksinokkaisen hyväkuntoisen papaukaijakannun hinta voi kavuta lähelle tonnia.
Maksaa se esimerkiksi Ikean astioihin verrattuna aika paljon. Jos Ikean lautanen voi olla vaikka 1,5€ ja joku Teema 12€/kpl, niin on siinä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Teema onkin sitten jo uudempaa Arabiaa ja kestää hyvin arkikäytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa se esimerkiksi Ikean astioihin verrattuna aika paljon. Jos Ikean lautanen voi olla vaikka 1,5€ ja joku Teema 12€/kpl, niin on siinä eroa.
No kyllä Ikean astiat ovat vuoden käytön jälkeen jo naarmuilla, mutta minulla esim Artican ruokalautaset ovat edelleen uudenveroisia monien vuosien käytön jälkeen.
Ymmärrän hyvin vanhojen astioiden keräilyä. Siinä on taustalla usein tunnepohjaiset jutut , kuten lapsuuden muistot, esim. " juuri tuollainen lautanen tai kahviastiasto oli mummolassa". Kyse ei niinkään ole mistään markkina-arvoista, tai sosiaalisen aseman osoittamisesta. Itse en mitään Myrnaa keräile, koska siihen ei muistoja liity. Sen sijaan huomaan ostelevani 70-luvun astioita, usein juuri Arabiaa ( jotka tuolloin olivat lähes joka kodissa käytössä). Omat tyttäreni sanovat niitä rumiksi. Näin se menee, ehkä he itse keski-ikäisinä haikailevat lapsuutensa Muumimukeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arabian astiastot voi olla ihan söpöjä ja kivoja, mutta en mä nyt ihan tajua sitä ilmiötä, että niiden avulla yritetään osoittaa oma sosiaalinen asema.
Itselläni on vanhoja Arabian astioita, mutta en niillä kyllä mitään sosiaalista asemaa näytä😂, kun ei sitä ole. Joku kerää postimerkkejä ja joku toinen kauniita astioita. Ap:llä on jotain muuta hampaankolossa anoppiaan kohtaan, närä tulee läpi Arabian astioiden muodossa.
Jos sinä et, niin moni muu kyllä. Naapurista pääsee erottumaan paremmin hoidetulla lasivitriinillä, jossa on keräilyaarre.
Sinänsä ihan se ja sama mitä keräilee, oli se kiviä tai astioita. Huvittaa vaan joskus, että moni luokittelee toisia ihmisiä astiastojen perusteella. Niiden pitää olla Iittalaa/Arabiaa ja ruokailuvälineiden Hackmannia. Muu on ihan kamalaa.
Ehkä liikun sitten erilaisissa piireissä. Minulla on vieraideni kanssa muuta puhuttavaa😊
Mummola ja mummolan tuoksu. Selityksiä vaan. Ei viitsitä ostaa ihan oikeita ja laadukkaita astioita. Sama romu liikkuu äidiltä tyttärelle.
Sinäkin siis palstailet! Kyllä on maailma pieni.
T. Anoppisi