Oleskelulupapäätös tehty
Hei vaan pitkästä aikaa! Viimeks olin kommentoimassa täällä aika ärtyneillä mielin noihin kulttuurien epäkohtiin, mutta tilanne on siitä tasaantunut. Kai sitä pelkääkin, jos jotain menee vikaan kun mies on kurdi eikä heidän kulttuurissa kaikki ole niinkuin meillä. Järkytti myös nuo kunniamurhajutut. Kumminkin tässä nyt on vaihteeks positiivisemmilla mielin liikkeellä :)
Niin on äkkiä tää puoli vuotta vierähtänyt tätä odotellessa ja vielä muutama päivä pitää odottaa sitä tietoa, tuliko oleskelulupaa vai ei. Saanko sen rakkaan mieheni kohta kotiin vai en?
Tässä meni nyt niin, että kuulustelu oli 11.4 ja päätös tehtiin 27.4 mikä tuntuu musta poikkeuksellisen nopealta käsittelyltä ja ratkaisulta. Viimeksi kun olin käsittelijän kanssa puheissa aikoja sitten, hän sanoi ettei näissä ole mitään epäselvää papereissa, että tarvitsi lähettää lisää liitteitä mm. kuvia tms. Mä jäin hölmönä odottamaan ja kyselin siitä himputin palvelunumerosta et onks tullut kuulustelusta tietoa, eihän ne siel mitään tiiä. Tekeepi mieli soittaa sinne et ootte ihan turha porukka...käsittelijäänhän mun ois pitänyt olla yhteydessä viimeaikoina, mut en jotenkin vain saanut kiinni ja ei töissä ehdi soittelemaan mitään. Heittäydyin jotenkin liikaa sen varaan, et tää vielä kestää monta kuukautta. Mutta ilmeisesti meidän tapaus oli selvä, miltähän kantilta katsoen vaan heidän mielestään?
Se selviää ensi viikolla. Tässä oon soimannut itseäni etten ollut viimeaikoina tarpeeks aktiivinen et oisin ollut yhteydessä käsittelijään...
luulin et se tiedon kulku taas kestäisi ties miten pitkään. Mut eihän niistä käsittelijöistä yhtään aavista, mitä ne ajaa takaa.
Nyt vain jännitetään sitten kauhulla...apuva!
Kommentit (39)
Ilmeisesti toi heitto tarkoitti minua :). Mitäs minä tein väärin jos kysyn sellasta asiaa?
Totta aivan niinkuin Zatar sanoi, sellaset neuvot ilman perusteluja ovat outoja jos kerta laki sallii maahantulon.
Siinä vedätetään kyllä vähän, sori nyt vaan. Minä olen asioissa perusteellinen (paitti ehkä oikeinkirjoituksessa ;)) ja jos en ois niin en vois tehdä tätä työtäkään mitä teen. Ei pidä loukkaantua, sori nyt vaan.
Niin ja.......... Zatar ONNEA tosi paljon sinulle ja miehellesi!!!!!!!!
Jos mies on tullut turistiviisumilla ja sitten mennyt naimisiin kolmen kuukauden sisällä ja vienyt oleskelulupahakemuksen, niin silloin ehkä poliisin ohje on ihan OK.
Jos taas pariskunta on ensin mennyt naimisiin miehen kotimaassa ja sitten mies tulee turistiviisumilla odottamaan oleskelulupaa, niin silloin lupa tulee nopeasti.
En nyt muista, miten Joboz oli miehensä kanssa mennyt naimisiin, mutta ehkä poliisi tiesti tuon toisen tilanteen paremmin ja siksi antoi ohjeen.
Siiriseni, on tällä palstalla muitakin kuin vain sinä ja sinun suuri egosi. Minua ei oikeastaan harmita sinun kannanotosi vaan pikemminkin ' plösö' kirjoitustapasi. Välillä tulee sellainen mielikuva, että lukihäiriökin saattaisi olla kyseessä, mutta jos nyt vaativaa työtä teet, kuten mainostit niin kait sinä lukemaasi ymmärrät ?
Mutta kaikella kunnialla, osaat ainakin suututtaa jokaisessa ketjussa. Sekin on suuri saavutus jo itsessään. Mutta mielipide ja asiaton tapa esittää mielipiteitä/epäilyjä ym on eri asia kuin suoranainen loukkaaminen tai riidan haastaminen.
Minä en ole kirjoituksistasi loukkaantunut, mutta meitä ihmisiä kun on erilaisia, joten hieman hienosäätöä, kiitos ! Ja kaikessa ystävällisyydessä. Toinen on onnellinen, että vihdoin hän saa rakkaansa tänne luokseen, mutta ei niin ei, kaikki valehtelee, on liian kilttejä plaplapla.
Minäpä kerron oman kokemukseni vielä tähän loppuun. Kun olimme mieheni kotimaassa ja soitimme suomen lähetystöön ja kyselimme viisumiasiaa sekä oleskelupa-asiaa niin ystävällinen virkailija ilmoitti, että yleensä on parempi mahdollisuus saada oleskelulupa jos puoliso odottaa sitä omassa kotimaassaan. Ei näin sanottaisi, jos asiassa ei olisi hivenen tottakin ? Mieheni tuli tänne turistiviisumilla ja sai oleskeluvan viikko haastettelun jälkeen. Lupaa anottiin syyskuussa ja se tuli heti lokakuussa. Näin meillä.
Ensiksi: Onnea Jobozille!
Sitten asiaa vähän vierestä. Tuttavamme, alaikäinen tyttö, haluaisi äitinsä asumaan Suomeen. Äiti tuli Suomeen vierailulle joitakin kuukausia sitten. Paikallisesta Suomen suurlähetystöstä vinkattiin, että ei sitten kannata hakea heti Suomessa oleskelulupaa vaan kannattaa kiltisti palata takaisin ja sitten vasta laittaa hakemus vireille. Tämän he sanoivat nimen omaan siinä mielessä, että näin olisi helpompaa saada myönteinen päätös.
Eihän tuo oikein ole, ei se saisi asiaan vaikuttaa. Mutta kyllä mulla on monessakin asiassa mennyt usko Suomeen oikeusvaltiona. Toisaalta, meillä on kuitenkin usein valitusoikeus viranomaisen päätöksestä (vaikka aikaa saattaa tuhraantua kohtuuttomasti).
Joboz:
Tuo teksti tuli kyllä sillä tyylillä kuin oisin joku bitch joka haluaa tahallaan loukata jotain ihmisiä.
Olisit voinut asian toisinkin ilmaista. Ikävää tulla lukemaan tuon sävyisiä tekstejä omaan aiheeseeni.
Nyt en kyllä ihan ymmärrä.. Myönnän, että kirjotin sen mitä ensin mieleen tuli ja myös sen, että tekstin olisi voinut muotoilla toisinkin. Mutta tarkoitatko, että jos sinä aloitat ketjun, ei siihen saa kukaan kirjoittaa mitään negatiivista?
Kyllä voin myöntää olevani väärässä helpommallakin. En halua mitään riitaa moisesta aiheesta kehittää.
Tiedän vain erään pariskunnan, josta toinen puoliso (mies) tuli tänne ja avioitui täällä, mutta oleskelulupaa ei myönnetty. Kyllä siinä jokin " taika" on.
Mullekin sanottiin poliisilaitoksella, että parempi miehen odottaa Turkista käsin kuin tulla tänne odottamaan, muuten tulee helpommin kielteinen. Älkää nyt mulle tuosta suuttuko sentään. Aina täällä riittää sitä että hyökätään kimppuun jos joku ei tarpeeks selvästi kerro, miksi niin sanoi. Se ottaa aivoon. Miksei voi ystävällisemmin jutella?
Sanoit edellä sanatarkasti näin:
Se muuten on joidenkin maahanmuuttajien yleinen virhe, että tulee tänne odottamaan jos ei ole asunut kahta vuotta hakijan maassa yhdessä.
Kun tämä nyt ihan oikeasti ei ole sen maahanmuuttajan virhe, vaikka poliisi, uvi tai kuka hyvänsä näin väittää. Laissa on kaikille samat säännöt, jos ne eivät toteudu käytännössä kaikille, niin ei se ole sen henkilön vika/virhe, jota vastaan lakia rikotaan..
On tietysti hienoa, että miehesi oleskelulupa on tullut ym. Meillä omassa keississä ei asiat ole mennyt ihan noin sujuvasti. Poliisi on toistuvasti rikkonut ulkomaalaislakia meidän kohdallamme. Myös tuon iki-ihanan UVIn suunnasta on tullut mitä omistuisempaa paskaa niskaan (parasta on ehkä se, että nähtyään läjän todisteita avioliittomme aitoudesta, sieltä edelleen väitetään että miehen puolelta liitto on kusetusta). Ihan puhtaasti henk.koht. syistä (mistä muistakaan) tuntuu vaan pahalle, että tavallaan syyllistit hakijan siitä, ettei oleskelulupaa myönnetä. Näin, vaikkakin meidän tapauksessa emme noin (=turistiviisumilla Suomeen lupaa odottamaan) ole menetelleet.
Ja taas kaikille muille, jotka puolestaan päättivät haukkua minut kommentistani.. En mielestäni täällä kovin paljon ole kirjoitellut, saati kirjoituksissani hyökännyt muiden kimppuun/haukkunut muita. Luultavasti saatte viestihaulla, vaikka kaikki kirjoittamani viestit näkyviin, jos kiinnostaa..
Lähes jokainen ulkomaalaisen puoliso varmaan tietää omalta kohdaltaan tai on kuullut joltain tuttavalta, että tässä maassa laki ja viranomaisten toiminta eivät kulje käsi kädessä. Miksi meillä sitten on lait, jos edes viranomaisten ei niitä tarvitse noudattaa? Lain yksi tehtävähän on turvata tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu kaikille. Sitä ei valitettavasti viranomaisilta aina saa, eikä tule samaankaan niin kauan kun lain vastaisia " ohjeita" noudatetaan kyselemättä. Lain antaman mahdollisuuden toteuttaminen ei siis ole virhe, vaan virhe on viranomaisten väärä asennoituminen lakeja kohtaan..
Ole ystävällinen äläkä toiste kutsu minua " lempinimilläsi" .. siinä on jotakin todella inhaa, puistattavaa... :(
Mutta sinä olet kyllä vähän oudon agressiivinen ja alatyylinen ihminen, onko kaikki kunnossa? Miten sulla menee oikeesti?
Meille ei kyllä kukaan sanonut että ei kannata tulla Suomeen, ja tietysti minähän sanoin tuolla (luitko sen?) että siihen on olemassa syy miksi ne sanovat niin, koska ajattelivat että jos lupia ei tule niin eipähän tartte alkaa valtion kustannuksella takas karkottamaan.
Voihan nenu ! Nyt ollaan jo oudon agressiivisia, vaikka ihan hellittelynimillä kutsuin, noh .. Voi voi.
Niin omasta elämästäni en kirjoita, ei tarvitse, ikää jo sen verran, että on tullut koettua yhtä sun toista. Meni hyvin tai hyvin huonosti niin elämää se vain on.
Mutta sinulle elämän ohje: Mitä kävi suurisuiselle sammakolle ? Se nieli oman kielensä, mutta sinullahan on isot ajattelevat sormet, joten sinä varmasti joudut nielemään ne.
Huh olipahan ilkeästi kirjoitettu ! Mutta nyt en enään vastaa sinulle .. Joten hyvät jatkot vain !
just ne sun typerät hellyttelynimet sai minut raivoihin, ei mikään se mitä minulle kirjoitit. Se oli jotenkin pervoa, liian tuttavallista, yök!.
Minun mies saa vaan hellitellä minua.
Ymmärrätkö kuin me olemme erilaisia? mun mies sanookin aina että minä en ole oikeesti sielultani suomalainen, enkä varmaan siis olekkaan.
hyvää jatkoa sinullekkin vaan!
tuhve:
Jos mies on tullut turistiviisumilla ja sitten mennyt naimisiin kolmen kuukauden sisällä ja vienyt oleskelulupahakemuksen, niin silloin ehkä poliisin ohje on ihan OK.Jos taas pariskunta on ensin mennyt naimisiin miehen kotimaassa ja sitten mies tulee turistiviisumilla odottamaan oleskelulupaa, niin silloin lupa tulee nopeasti.
i]Me olisimme halunneet tulla Keniasta ensin Suomeen ja viettää " kunnon" häät täällä. Vanhaa lakia vielä muisteleva suurlähetystön virkailija sanoi suoraan, että tuskin edes turistiviisumia siinä tapauksessa myöntävät, saati sitten oleskelulupaa täällä Suomessa... Noh menimme sitten naimisiin ihan Kenian lain mukaisesti ja veimme vihkitodistuksen samalle naiselle laillistettavaksi. Meidät haastateltiin samalla kertaa, mies sai " turistiviisumin" ilmaiseksi ja myönteisen oleskelulupapäätöksen täällä Suomessa kuukausi hakemuksen jätön jälkeen.
Meille tehtiin selväksi, että pelkkä suomalainen vihkiminen ei paljoa vaakakupissa paina. Ja onhan siinä vinha peräkin. Kuinka helposti joku papereita metsästävä miekkonen/naikkonen itsensä Suomessa maistraatissa vihkaisee kun kotimaahan jäävät avoimet paperit ja mahdollisuus naittautua sen oikean vaimon kanssa sitten tulevaisuudessa. Esim. Keniassa avioero on lähes mahdotonta saada, joten itsekin uskoin ukkoni motiivit aika lailla paremmin kun kummassakin maassa ollaan laillisesti aviopari.
Tähän ihme kanatarhameininkiin en sen kummemmin tahdo ottaa kantaa, muuta kuin että HUH!
Kursivoinpa sitten koko tekstin. Ärsyttävä palsta kun ei voi korjata juttujaan jälkeenpäin!
No, teksti ennen
tä on Tuhven, ja sen jälkeinen mun sanomisiani.
Täällä ei näköjään tagit toimi ollenkaan! Siis teksti ennen [ i tä...
päättäisi tämän ketjun näihin sanoihin.
Syvä pahoitteluni siitä, että annoin ymmärtää että on hakijan vika jos ei lupaa tule. Heitin tosiaankin vähän enemmänkin arveluna tuon kommentin. Väärinymmärryksen varaa jäi.
En tarkoita, etteikö voisi negatiivisiakin asioita sanoa ketjuissa, mutta silti olisi ehkä hieman hyvä käyttää harkintaa miten sanoo.
Mä itse kirjoittelen harvoin tänne, koska kyseessä on kuitenkin julkinen palsta jossa ei voi kauheasti avautua ja hyvä onkin, ei edes kannata ajatella avautuvansa.
Ajattelin kertoa teille, minkä päätöksen me saimme, koska viimesyksynä kerroin ja kyselin, et mitä nyt pitää tehdä.
Kaiken tuon jälkeen koemme syvää helpotusta, että se on ohi. Oli todella painostavaa aikaa odottaessa päätöstä, tuntui niiiin pitkältä ajalta koko prosessi. Nyt en muuta voi sanoa kuin että oon todella huojentunut ja helpottunut.
Kun puhuin mieheni kanssa puhelimessa siitä ratkaisusta maanantaina, jännitys purkaantui niin että tuntui että oksennan kohta ja olin ihan pyörryksissä 2 päivää. Kyllä se oli psyykkisesti erittäin raskasta aikaa.
Sellaista niin. Mutta enpä sen enempää taida ruveta kommentoimaan muuta kuin että hyvää jatkoa kaikille ja voimia paljon.
Kyllä minäkin kysyin että miksi mieheni on parempi odottaa omassa maassaan lupaa, ja vastauksena, koska todennäköisesti miehesi ei saisi edes viisumia suomeen, ja sen jälkeen luvan hakeminenkin vaikeampaa...Tälläistä mulle syötettiiin...
Ja varmasti olin perusteellinen tän oleskelulupa homman kanssa. Otin kaiken mahdollisen selville, mutta uvin kanssa oli aika voimaton olo
Ja kun sanoin että uuden lain mukaanhan miehenihän saa viisumin suomeen, kun tulee odottamaan oleskelulupaa, niin siihen vastasi ettei se nyt niin mene...että näin...
Mun kokemuksen mukaan ei auta yhtään vaikka suuttuisi ja sanoisi mitä, mutta on se paljon aina virkailijasta kiinni, kelle auttaa mikäkin, samasta virastosta saa niin erilaisia vastauksia, riippuen sen virkailijan halusta auttaa...
hopea:
Kyllä minäkin kysyin että miksi mieheni on parempi odottaa omassa maassaan lupaa, ja vastauksena, koska todennäköisesti miehesi ei saisi edes viisumia suomeen, ja sen jälkeen luvan hakeminenkin vaikeampaa...Tälläistä mulle syötettiiin...
Jännä homma. IHAN samanlaista tekstiä mä sain vastaukseksi suurlähetystöstä sähköpostitse kun ekoja kertoja naimisiinmeno-, viisumi- ja oleskeluasioista kyselin. Oli niin pirun ristiriitainen olo kun oli faktaa ja lakia asiasta lukenut ja sitten heitetään tuollaista yhtäkkiä niskaan. Voisiko olla, että tuo on jonkinmoista testausta? Mä ainakin olin ihan hermoraunio niiden sähköpostien jälkeen ja jos meidän avioliitto olisi ollut vain lumetta jonkun miekkosen Suomeen " tuottamiseksi" niin olisin varmasti toisen kerran asiaa miettinyt.
Kuten olen aiemmin kirjoittanut, niin sen jälkeen kun vietiin vihkitodistus sinne henkilökohtaisesti laillistettavaksi ja meidät kummatkin haastattelivat niin juttu kääntyi ihan päälaelleen. Uskoivat suhteemme aidoksi ja kaikki virallinen sälä sen jälkeen on rullannut eteenpäin kuin unelma.
Hopea: Olitteko te naimisissa tuolloin kummankin maan lain mukaan?
No minä muuten kysyin sieltä suurlähetyksestä että saako mies viisumin koska hän on pakolainen siellä missä asui ja tiesin ettei sieltä niin vaan pääse heikäläiset mihinkään lähtemään. Heitä ei haluta sinne mutta poiskaan ei päästetä, passejakaan ei kaikki saa.
Niin hän sanoi tämä todella mukava virkailija että miksikäs ei saisi, ei hän näe mitään estettä asialle ja miehen viisumi tuli 8:ssa päivässä.
Vaikea kyllä sanoo mitkä asiat vaikuttaa, ehkä se että joistakin maista on tulossa enempi näitä nuoria miehiä ja ne ovat epäluuloisimpia tietyn maalaisia kohtaan.
Niin ja ONNEA!!!!!!!!!
En ole kateellinen munkin mies sai töitä justiisa ja elämä hymyilee!!!!!!!!