Kamala, kun sitä iän myötä lihoo huomaamatta! Milloin viimeksi olit indekseissä?
Paljonko BMI teillä?
Olen pitänyt itseäni normaalipainoisena, mutta tänään vaa'alla paino yllätti. Kun laskin BMI:n oli se 25.1. Eli ylipainon puolella.
Mun mielestä mieheni on tosi hoikka. Laskettiin hänellekin tänään indeksi ja se näytti 23 eli lähempänä yli- kuin alipainoa.
Ihan järkyttävää tämä lihominen.
Kommentit (26)
En ole myöskään laskenut vuosiin ja näytti olevan BMI 20.2
Mutta itseä ei kyllä BMI kiinnosta pätkääkään eikä se minusta kerro koko totuutta. Jotkut ovat rakenteeltaan niin erilaisia että mielummin katsoisin esim vyötärönympärystä (onko vaarallista rasvaa) ja sitä miltä omassa kehossa tuntuu.
Miten niin ,lihoo huomaamatta? Tietysti sen huomaa. Jos on taipumusta lihoa ,seuraa tarkemmin.Olen 70v just ja bmi uusi on 22.3,elikkä ihan sopivan mallinen ,en läski tai luuviulu.Kun paino nousee kilonkin ,niin het palautus.
Nettitestin mukaan BMI:ni on 20.9. Ei loppujenlopuksi kuitenkaan kerro mitään ruumiinrakenteestani tms. siltä, miltä näytän. Rasva jakautuu ihmisillä eri tavalla.
Olen 162 cm/55 kg.
Mä en edes tiedä painoani. Ilmeisesti painoa on tullut kuitenkin reilusti lisää koska lähes kaikki vaatteet ovat vaihtuneet ainakin kahta kokoa isompaan.
Mun vaatekaappiin on tullut joku outo vika, kun vaatteet kutistuu siellä.
Vierailija kirjoitti:
En ole myöskään laskenut vuosiin ja näytti olevan BMI 20.2
Mutta itseä ei kyllä BMI kiinnosta pätkääkään eikä se minusta kerro koko totuutta. Jotkut ovat rakenteeltaan niin erilaisia että mielummin katsoisin esim vyötärönympärystä (onko vaarallista rasvaa) ja sitä miltä omassa kehossa tuntuu.
kyllä se BMI vaan on tavikselle passeli mittari, ja taviksella tarkoitan kaikkia muita paitsi kehonrakentajia ja ammattiurheilijoita joilla lihasmassa on epätavallisen suuri.
Ei minulla ainakaan tule paino mitenkään yllättäen. Kyllä sen huomaa ja osaa epäillä. Viime syksynä mietin että kesän kalja-makkarakuuri saattoi olla vähän liian tuhti, menin vaa’alle ja totesin että kyllä, 6 kg lisää. Laihdutin ne parissa kuukaudessa pois, enkä ole sortunut samaan tänä kesänä. Ei tuo ollut mitenkään vaikeaa, kun ei työntänyt päätä pensaaseen ja odottanut että kertyy 15 kg.
Näytti olevan 20,06. Olen ollut saman kokoinen varmaan viimeiset 10 vuotta. Tyytyväinen tähän.
16-38v:nä painoindeksini oli 19.33.
38v - painoindeksini on ollut 24.17 (lihasmassaa tuli lisää)
Ihan ok vielä näin 20 vuotta myöhemmin. Ei ole tarkoitus päästää nousemaan edelleenkään, ei tule grammaakaan huomaamatta!
Se on ihan itsensä pettämistä väittää lihoneensa "huomaamatta"
Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu ja kilot kertyvät helpommin. Itsekin nuorena söin käytännössä mitä vain, nyt nelikymppisenä on pakko tarkkailla syömisiä ja lisätä liikuntaa, muuten kiloja alkaa kertyä.
Itsensä pettämistä on myös se, että selittää itselleen olevansa vaan lihaksikas ja bmi on sen vuoksi yli 25 tai jopa yli 30!
Mä oon sm-tason kilpaurheilija ja bmi ei koskaan ole ollut yli 25! En ole kestävyysurheilija.
Oon n40+. Ei ongelmaa aineenvaihdunnan hidastumisen kanssa. Samalla tavalla syön kuin 20 v. Ihan normaalipaino.
64 vuotta ja bmi 21. Ei liho huomaamatta kun pitää huolen ettei vaatteet jää pieniksi!
Mulla ei paino heittele, samoissa mitoissa vuosia. Treenaan säännöllisesti (jooga/sali).
Mitat 168cm ja 59kg..
Lapsiakin 3 kpl
N43
Puoli vuotta sitten, nyt sama kuin ap:lla. Itsellä vain arkiliikunta jäänyt vähemmälle työn vuoksi. Nyt lomalla olen luultavasti laihtunut, mutta en ole käynyt va'alla, kun on ehtinyt lenkkeillä, käydä salilla ja muutenkin tulee touhuttua ja helle vielä on vienyt nälän, mutta on hiki. Arkiliikunnan merkitystä ei todellakaan liioitella. Työpäivinä käyn salilla ja jumpissa, mutta kun työmatka on viisi minuuttia kävellen ja päivä menee istuen, niin on pakko miettiä mitä syö. Mutta kun pidän syömisen kurissa, ei paino enää nouse tästä ja eiköhän se lähde laskuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan itsensä pettämistä väittää lihoneensa "huomaamatta"
Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu ja kilot kertyvät helpommin. Itsekin nuorena söin käytännössä mitä vain, nyt nelikymppisenä on pakko tarkkailla syömisiä ja lisätä liikuntaa, muuten kiloja alkaa kertyä.
Kyllä minä ainakin lihoin huomaamatta. Olin myös nuorena noita "voin syödä mitä vaan" - ihmisiä, joten en kiinnittänyt painooni mitään huomiota. Vaaka meillä oli, se näytti vuosia n. 54-55 kg, riippuen varmaan punnitushetkestä. En punninnut itseäni mitenkään säännöllisesti.
Sitten jossain vaiheessa paino oli usein 56-57 kg, eli ihan siinä samoilla nurkilla. Sitten seuraavassa punnituksessa puolen vuoden päästä se onkin 58 kg. Jotain turvotusta varmaan tai painavat vaatteet. Sitten puolen vuoden päästä 59 kg. Olin jo vähän että mitäs tämä on, onko paino muka nousussa. Kai se itsestään tippuu niin kuin ennenkin. Mutta hups, seuraavana vuonna meni rikki se maaginen 60 kg ja myös 40 vuotta. Sitten tajusi, että jotain tarttis varmaan tehdä. Vaatteet eivät enää mahtuneet päälle. Aloin pienentää iltapalaani. Silti paino nousi vuodessa 62 kiloon. Sitten tein ihan selvän annostenpienennyksen + lisäsin lenkkeilyä. Nyt on paino laskenut takaisin 60 kg alle (bmi 21,5).
En mä ainakaan kyttää painoani koko ajan, tai auattele, että kilon ero punnituksissa oikeasti merkitsisi mitään, joten kyllä se lihominen tapahtuu huomaamatta.
17 lisää olevansa 53 ja mulla vasta 50-vuotispäivän tienoilla alkoi paino nousta, siihen asti olin tosi hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä pettämistä on myös se, että selittää itselleen olevansa vaan lihaksikas ja bmi on sen vuoksi yli 25 tai jopa yli 30!
Mä oon sm-tason kilpaurheilija ja bmi ei koskaan ole ollut yli 25! En ole kestävyysurheilija.
No tuokaan nyt ei ole niin yksiselitteistä. Poikani on myös sm-tason kilpaurheilija ja BMI on 26. Tiukkaa lihaa koko mies. Tunnen myös useita vastaavia, joilla korkea BMI mutta varmasti ei ole läskiä vaan lihasta.
Nyt sitten alat kiinnittämään huomiota ruokaan. Ruoka on se, joka lihottaa ja laihduttaa.