Tytön 13v navan lävistys tulehtunut, ei suostu ottamaan korua pois "kun kaikilla muillakin"
Lävistyskohta vuotaa kellertävää möhnää joka haisee hirveälle. Suostuu putsaamaan pumpulipuikolla siitä ympäriltä mutta korua ei ota pois. Mitä voin tehdä?
Kommentit (16)
Koru irti joka ilta, navan huolellinen puhdistus ja koru takaisin seuraavana aamuna.
Mätäkuu, joten ei kannata pelleillä.
Eiks lävistyskorut ole niin vanha juttu,ei kai kukaan enää niitä ota
Vierailija kirjoitti:
Koru irti joka ilta, navan huolellinen puhdistus ja koru takaisin seuraavana aamuna.
Miten korun saa takaisin kuivunutta märkäeritettä täynnä olevaan reikään?
Koru kasvanee tuolla menolla navasta ulos. Soita lävistäjälle ja pyydä kertomaan faktat tytölle.
Miksi 13-v yleensä sai ottaa lävistyksen?
Tulehtunutta lävistystä ei itse asiassa kannata ottaa pois, jotta mätä ja muut eritteet eivät jäisi "muhimaan" reikään kun se umpeutuu.
Missä tytön napa lävistettiin? Takaisin sinne tai hyvälle lävistäjälle.
Napalävistyksessä on aika iso hylkimisen vaara, ja siinä tapauksessa lävistys on otettava pois, eli ammattitaitoisen lävistäjän mielipide on välttämätön.
Lääkärit ei aina ole lävistyseksperttejä, eli menisin ensin lävistäjän puheille ja hänen arvionsa mukaan joko lääkärille antibioottireseptiä pyytämään tai pelkkään kotihoitoon lävistäjän ohjeiden mukaan.
Heti paikalla takaisin lävistysliikkeeseen näyttämään lävistystä! (toivottavasti on otettu asiantuntevalla lävistäjällä eikä kultasepänliikkeessä tai tehty itse). Korua ei missään nimessä saa ottaa pois, koska jos lävistysreikä pääsee tulehtuneen umpeutumaan, sisälle saattaa jäädä mätää, joka aiheuttaa vielä pahemman tulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korun saa takaisin kuivunutta märkäeritettä täynnä olevaan reikään?
Koru kasvanee tuolla menolla navasta ulos. Soita lävistäjälle ja pyydä kertomaan faktat tytölle.
Miksi 13-v yleensä sai ottaa lävistyksen?
Tulehtunut erite puhdistetaan tietenkin uudelleen, vaikka sillä korvatikulla ja desinfiointiaineella riittävän monta kertaa. Mainitsin korun laittamisesta takaisin, koska koriste on tytölle tärkeä.
Pahentunut haisutulehdus ei hyvin todennäköisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei näin. Napa ärsyyntyy sörkkimisestä kahta kauheammin ja reikä umpeutuu taatusti.
Hauduttakaa kerran-pari päivässä lämpimässä suolaliuoksessa ja tyttö ei saa yhtään räplätä lävistystä varsinkaan pesemättömillä käsillä.
Itsekin mietin, että miksi noin nuorella on napalävistys, hänen keho vielä kasvaa ja kehittyy, joten korun uloskasvu on mahdollista.
Itse lävistyksen hoitoon, suolaliuosta. Sen voi valmistaa itse tai ostaa apteekista, mutta kuumennus kattilassa ja sitten siirtää vaikka pieneen lasiin (snapsilasi, yms) ja kunhan se on sen verran jäähtynyt että iholle kärsii laittaa, niin painaa sen lasin lävistystä vasten että se koru on siellä. Asento saattaa olla hankala joo.. ellei sitten nopeasti vaan vimpsauta ja paina sen lasin napaa vasten. Heti kun se liuos viilenee, niin uutta kuumentamaan ja toisto.
Minulla tulehtui huulikoru aikoinaan, mutta ostin tuota suolaliuosta, kuumensin ja otin siitä sitten lääkeruiskuun sitä liuosta ja rauhallisesti valelin sitä pintapuolelle. Tämän tein pari kertaa päivässä, en räplännyt korua, vaan annoin olla ja hitaasti se alkoi paranemaan.
Desinfiointiainetta ei suositella, koska se kuivattaa ihoa ja koru pitää olla paikoillaan, että se lävistys pysyy auki. Ei turhaa korun pyörittelyä, koska kun ne töhnät kuivuu ja liikuttaa korua heti ensitöikseen -> se repii lävistyksen auki ja sattuu ja pahentaa tilannetta.
Miten 13 v yleensä hankki lävistyksen?
Pahoittelen, en tiennyt riittävästi mätivän kohdan puhdistamisesta. Onneksi täällä on lävistyseksperttejä paikalla.
t. Toinen vastaaja, ei lävistyksiä
Auttaako ihan tavallinen suihkuttelu ja huolellinen kuivaus?
Pitääkö käyttää esim pihkasalvaa/ hunajaa- molempia käytetään tulehtuneiden haavojen hoidossa bakterisidisina voiteina.
Vierailija kirjoitti:
Lävistyskohta vuotaa kellertävää möhnää joka haisee hirveälle. Suostuu putsaamaan pumpulipuikolla siitä ympäriltä mutta korua ei ota pois. Mitä voin tehdä?
Korua ei nyt missään nimessä kannata ottaa pois. Pinta menee umpeen ja mätä jää sisään.
Keitettyyn veteen merisuolaa ja esim pieneen lasiin. Painaa lasin tiukasti navan ympäri ja käy selälleen makaamaan. Näin suolavesi huuhtoo tulehtunutta napaa. Muutaman minuutin päästä ylös ja kuppi pois. Pestyillä käsillä liikuttaa korua ylös alas niin suolavettä pääsee sisäänkin.
Puhtaalla haavalapulla töpötellen kuivaksi ja mahdollisimman paljon antaa navan hengittää eikä muhi paidan alla. Näin kuumalla ihan vedellä suihkussa vartalon huuhdonta päivittittäin. Ei saippuaa napaan. Ei saunomista eikä uimista.
Miksi sun 13 veellä edes on joku napakoru? Ihan älytöntä taas. Itse kävin ottamassa napakorun, kun olin juuri täyttämässä 18-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun 13 veellä edes on joku napakoru? Ihan älytöntä taas. Itse kävin ottamassa napakorun, kun olin juuri täyttämässä 18-vuotta.
Totta, kaikkien kuuluu ottaa napakoru 18 vuotiaana koska sinäkin otit. Ehkä kuitenkin jokainen päättää asiasta itse. Itse otin 15 vuotiaana enkä yhtään paheksu jos joku otti 13 vuotiaana. Ei ole maailmanloppu joku lävistys.
Ensinnäkin hänen napalävistys ei ole tulehtunut vaan parantumassa. Se kellertävä mitä sieltä tulee on kudosnestettä ja se haisee. Ja lävistyksen paranemiseen voi käyttää suolavesiliuosta.
Voit ryhtyä aikuiseksi.