Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset muuttuvat kuumassa väkivaltaisemmiksi

Vierailija
25.07.2018 |

Pitkään lämpenemistä tutkinut, tuoretta tutkimusta luotsannut Solomon Hsiang sanoo tutkijoiden tiedossa olleen pitkään, että ihmiset muuttuvat aggressiivisemmiksi lämpötilan kohotessa.

– […] ihmiset tappelevat enemmän, kun on kuuma. Näyttää siltä, että muiden ihmisten lisäksi osa ihmisistä haluaa satuttaa itseään. Kuumuus vaikuttaa syvällisesti ihmismieleen ja siihen, kuinka päätämme aiheuttaa haittaa, Hsiang sanoo.

Tutkijat huomauttavat, ettei ilmastonmuutos suoraan aiheuta itsemurhia. Sen sisään maapallon lämpeneminen lisää riskiä siihen, että yksilö ajautuu itsetuhoiseen tilanteeseen.

Tutkijat epäilevät, että kuumuus vaikuttaa tiettyihin aivojen välittäjäaineisiin, kuten serotoniiniin, jotka yrittävät säädellä kehon lämpötilaa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvaa-elamaa/artikkeli/tutkijat-loysivat-t…

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, koska itse en jaksa laittaa tikkua ristiin.

Vierailija
2/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen tällä palstallakin. Hyvä mieli kauniista säästä herättää joissakin silmitöntä raivoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän itsessäni. Olen saanut uskomattomia raivo/paniikkikohtauksia ja hakannut itseäni mustelmille ja purrut verille ja repinyt hiuksia päästä. Ulkona saan ahdistuskohtauksia. Tätä on aina lämpimässä ja saunassa, ikinä ei talvella tai syksyllä. Syksyn pimeys, viileys ja sateisuus tekevät minut valtavan onnelliseksi.

Vierailija
4/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen tällä palstallakin. Hyvä mieli kauniista säästä herättää joissakin silmitöntä raivoa.

Näin on. Joku hullu raivoaa norsunvittunaamoista ja toinen rajakeista jos tämä helle ei olekaan mieleistä. Helle tekee hulluksi.

Vierailija
5/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellehullut aiheuttavat aggressioita idiotismillaan.

Vierailija
6/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma ilmamassa aiheuttaa ahdistusta. Sitä ei pääse pakoon missään. Hengittäminen on hankalaa. Unettomuus pahentaa tilannetta ja eri tekijät yhdistettynä jokin pieni asia voi katkaista kamelin selän. Esim. joku vatipää kitisevällä äänellä toteaa, ettei saa valittaa iuiuiuiuiui.

Vierailija
7/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuumuus vituttaa, ihme että jaksavat vielä riehuakin.

Minä olisin mieluummin vuoden ympäri 30 asteen helteessä kuin talven paskakeleissä, kylmyydessä ja sohjossa.

Vierailija
8/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvää, liika kuumuus ärsyttää ja siihen päälle normaalit lisä-ärsytykset.

Vierailija
9/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän itsessäni. Olen saanut uskomattomia raivo/paniikkikohtauksia ja hakannut itseäni mustelmille ja purrut verille ja repinyt hiuksia päästä. Ulkona saan ahdistuskohtauksia. Tätä on aina lämpimässä ja saunassa, ikinä ei talvella tai syksyllä. Syksyn pimeys, viileys ja sateisuus tekevät minut valtavan onnelliseksi.

Siis oliksä se tyyppi joka tänään käveli minun edellä  Helsinginkatua pitkin ja repi hirvittäviä hiustuppoja kummallakin kädellä päästään, oli aika huvittavaa kun hirvee kasa jäi hiuksia kadun varteen. Joku ohikulkia varmaa ajattelee "jaahas taas on siideri prinsessat ottananut mittaa toisistaan." HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Vierailija
10/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin ihmiset on tuskaisempia ja ärsyyntyvät helposti.

Ei kaikki nyt köniin vedä mutta pinna palaa helposti.

Olen vaan kotona, ei käydä kuin kaupassa

Vierailija
11/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuma ilmamassa aiheuttaa ahdistusta. Sitä ei pääse pakoon missään. Hengittäminen on hankalaa. Unettomuus pahentaa tilannetta ja eri tekijät yhdistettynä jokin pieni asia voi katkaista kamelin selän. Esim. joku vatipää kitisevällä äänellä toteaa, ettei saa valittaa iuiuiuiuiui.

Repesin😆

Vierailija
12/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu on, välillä saan järkyttäviä raivokohtauksia. Ihan kun olisi raivotauti. :D

Vierailija
13/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuumuus vituttaa, ihme että jaksavat vielä riehuakin.

Minä olisin mieluummin vuoden ympäri 30 asteen helteessä kuin talven paskakeleissä, kylmyydessä ja sohjossa.

Ei se siitä jaksamisesta ole kiinni vaan vtutuksesta.

Vierailija
14/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit ärsyttää se kans, että miten sä jaksat hermostua näin kuumalla. Nää on vissiin niitä joiden aivokäyrä on muutenkin tasaista.

Vierailija
15/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää, koska itse en jaksa laittaa tikkua ristiin.

Musta tulee kans etelänvetelä.

Vierailija
16/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut tällä viikolla aika aggressiivinen.

Vierailija
17/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumalla ei jaksa samalla tavalla liikkua / urheilla, vaan passivoituu helposti. Ja kun liikkuminen jää vähemmälle, niin mieliala laskee ja ärsyyntyy helpommin.

Vierailija
18/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen noissa kuumissa maissa että muuta ei tehdä kuin tapella verisesti.

Vierailija
19/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelisin, että kyseessä on samanlainen raivotauti kuin esim. kivun, nälän, väsymyksen jne ollessa kyseessä. Pinna on kireällä, kun fyysisesti olo on niin tukala, että kaikki huomio ja jaksaminen menee siihen.

Vierailija
20/21 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla on 30 astetta sisällä ja tehdään hoitotyötä, jolloin päälle tulee vielä kosteus suihkujen ja saunojen myötä ja nyt täytyy sanoa, että hermot ovat kyllä kaikilla koetuksella. Hyvä ilmapiiri on kyllä, mutta moni ollut sitten pahalla päällä kuulemma kotona tai muille läheisilleen, koska niin uuvuttavaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä