Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuka pelastaa meidät tältä häpeältä", HS:n mielipidekirjoituksessa sanottiin (valtion vierastalon sisustus)

Vierailija
25.07.2018 |

Tiedän, että valtion vierastalon sisustuksesta on olemassa ketju, mutta se on niin pitkä...

Mun mielestä tuo kuvaa aika hyvin joidenkin suomalaisten hellimää häpeäajattelua. Jonkun talon sisustus aiheuttaa häpeää, jolta pitää pelastaa... en pysty oikein samastumaan tuohon. Kieltämättä kun näin ne julkaistut kuvat ensimmäisen kerran, hätkähdin vähän, mutta sitten aloin katsoa niitä kunnolla. Mun mielestä sisustuksessa on hyvä linja, se on jotenkin... tasa-arvoa henkivä. Ja sitä paitsi, jos sisustus nyt muutetaan, menee ehkä vuosikymmen, ja aletaan puhua, mikä kulttuurihistoriallinen tyräys on tehty, kun aito 90-luvun epookki on tuhottu.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän voisi kuitenkin tiloja päivittää - vaikka huonekaluklassikot säilytettäisiinkin, esim. makkarit todella karuja, etenkin tekstiilit.

Mäntyniemeäkin pitäisi jo päivittää - pois punainen 90-luvun sohva ja paksut 90-luvun matot, varmaan jo kuluneitakin.   Myös taidetta voisi vaihdella välillä.

Eivät kaikki ajan hengen tuotokset ole aikaa kestäviä klassikkoja syntyessään.

Vierailija
2/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisi kuitenkin tiloja päivittää - vaikka huonekaluklassikot säilytettäisiinkin, esim. makkarit todella karuja, etenkin tekstiilit.

Mäntyniemeäkin pitäisi jo päivittää - pois punainen 90-luvun sohva ja paksut 90-luvun matot, varmaan jo kuluneitakin.   Myös taidetta voisi vaihdella välillä.

Mä pidin karuutta hyvänä. Mulla oikein mieli lepäsi tiloissa, joihin nykyajan sisustusinto ei ollut päässyt käsiksi. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidin karuutta hyvänä. Mulla oikein mieli lepäsi tiloissa, joihin nykyajan sisustusinto ei ollut päässyt käsiksi. 

Ap

Luulisi että noiden kahden väliltäkin löytyisi jotain suhteellisen tyylikästä ja muutakin kuin aaltomuseosta lainattuja huonekaluja. 

Vierailija
4/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne viraston lokerikot ja siniset virastontuolit ainakin pois. Makkarit tosiaan liian laitosmaiset kuten 1 sanoo. Ei sisustusta tarvitse kokonaan uusia, päivitetään fiaskot, freesataan tekstiilit. Taitava sisustussuunnittelija osaa kyllä, hukkaamatta alkuperäistä ideaa. Parannetaan.

Nyt tais selvitä syy, miksei Suomea enää pidetä design-maana.

Vierailija
5/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Karu minimalismi voi olla upeaakin - jos se on tyylikästä, mutta tuolla vierastalolla ei mielestäni ollut kyse siitä. 

Outoa toimistomaisuutta ja vanhahtavaa motellimaisuutta makkareissa.

Vierailija
6/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Handmaid's talestä tehtäisiin suomalainen versio, kuvauspaikka olisi valmiina...

Vierailija
7/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Handmaid's talestä tehtäisiin suomalainen versio, kuvauspaikka olisi valmiina...

Johtajien vaimoille Marimekkoa. Orjattarille ja Martoille vaatteet työvaatefirmoilta.

Vierailija
8/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo vähän kuin luksusneuvola DDR:stä.

Mutta turvallinen. Se kai on pääasia.

Vierailija
9/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä pitää pelastaa? Nimet? Minua ei ainakaan tarvitse, kun ei hävetä yhtään mikään.

Vierailija
10/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin alkuperäisessä jutussa käytettiin ilmaisua "hulppeat olot". Mitään hulppeaa niissä tiloissa ei kuvien perusteella kyllä ole. En viihtyisi työpaikallakaan, jos siellä olisi noin ankeat kalusteet. Eikö Suomessa todellakaan ole mitään muuta esiteltävää kuin iänikuiset Artek-kalusteet ja Marimekko? Ilmeisesti suomalaisessa designissa ei ole tapahtunut mitään merkittävää sitten 60-luvun.

Vierailija
11/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö HS ole sitä mieltä, että sikolätti riittäisi, kun ei vieras ollut ihminen ollenkaan?

Vierailija
12/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneet olivat tosissaan aika ankeat, mutta lisää mattoja ja jotain vähän värikkäämppää taidetta seinälle varmaan auttaisi niissä. Muissa tiloissa huonekalujen sijoittelu loi virasto vaikutelmaa, ja esimerkiksi en takan edessä olevan sohva-nojatuolisysteemin olisi hyvin voinut sijoitella hiukan vapaammin. Vierailijat pitänevät omia kokouksiaan tiloissa, joten toki siellä täytyy olla myös siihen sopivia muodollisempia tiloja, mutta jo pieni rentoutuminen olemassa olevilla kalusteilla voisi vähän keventää. Tosissaan isompaanvärimaailmaan voisi lisätä hiukan muutakin kuin beigen ja harmaan sävyjä.

Vierailija
13/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytysjakkarat saunaosastolla olivat silkkaa komediaa.

Vierailija
14/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan! Niiden tarkoitus on imarrella miesvieraita. Toimivat hyvin.

Vierailija
15/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa itse itsenne lakkaamalla häpeämästä turhia.

Vierailija
16/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan! Niiden tarkoitus on imarrella miesvieraita. Toimivat hyvin.

Nih, vanhan miehen kassit saa rauhassa roikkua siellä puolessa välissä pohjetta missä ne luontaisesti roikkuvat.

Vierailija
17/17 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyt kun pöyhitään ja kynttilät sytytetään lyhtyjä unohtamatta niin ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän