Paras testaamani apu PMS-vaivoihin
Kirjoitin tästä jo erääseen toiseenkin ketjuun, mutta loin nyt ihan oman aloituksen, sillä tästä tiedosta voi olla hyötyä muillekin.
Taustaa sen verran, että olen kolmekymppinen nainen, ja jo muutaman vuoden ajan olen kärsinyt tosi pahoista PMS-oireista. Kohdallani pahimpia oireita ovat olleet mielialan vaihtelut, raivonpuuskat, tyytymättömyys kaikkeen, ahdistuneisuus, itsetuhoajatukset, saamattomuus, väsymys ja itkuisuus. Olen tosissani välillä jo miettinyt psykiatrille menoa, mutta kun oireet kestävät aina sen viikon kuukaudesta (n. viikko ennen kuukautisten alkua), on ollut selvää, että tämä on ennemmin hormoonien syytä kuin psyykkistä, vaikka oireet psyykkisiä ovatkin. Olen sinnitellyt ja sinnitellyt. Ja aina kerran kuukaudessa miettinyt, että nytkö minun pitää hankkia joku mielialaa tasaava lääke, kun olen niin sekaisin. Ja sitten se olo on taas helpottanut.
Olen lukenut ja selvittänyt asiaa niin paljon kuin voin, olen vältellyt hiilareita, kahvia, sokereita ja lisännyt liikuntaa. Tämäkin auttoi vähän, mutta seuraava auttoi minua eniten: aloin syödä säännöllisesti B-vitamiinia (Trineurin, saa apteekista ilman reseptiä, Kalsiumia (esim. Calsorin, saa apteekista ilman reseptiä) ja magnesiumia (Diasporal jauhe, saa apteekista ja luontaistuotekaupasta). Syön näitä lisäravinteita vain noin kaksi viikkoa kuukaudesta, ovulaatiosta kuukautisten toiseen päivään, minkä jälkeen pidän taukoa taas seuraavaan ovulaatioon asti. Otan valmisteet aina iltaisin juuri ennen nukkumaamenoa, sillä B-vitamiini aiheuttaa joskus huonovointisuuden tunnetta, mitä ei tunnu kun menen nukkumaan.
Miten nämä sitten ovat toimineet? Olen huomattavasti rentoutuneempi, hyväntuulisempi, iloisempi ja nukun paremmin. Puoliso kommentoi muutosta, että olen kuin eri ihminen, ja hän nauttii yhteisestä ajastamme enemmän kun en ole yhtä vaativa, kontrolloiva ja saa kiukunpuuskia. Tätä testiä on takana nyt 3 kuukautta, ja olen vakuuttunut, että muutos mielialassani on täysin B-vitamiinin, kalsiumin ja magnesiumin aikaansaannosta. Sanomattakin selvää, että parisuhteessakin menee paremmin tämän takia.
Olisinpa löytänyt avun jo aiemmin, sillä kärsin tästä vuosia.
Kommentit (2)
Kertokaa, jos olette koittaneet samoja tuotteita tai jotain muita hyväksi havaittuja keinoja PMS-vaivojen selättämiseen. Tämä on niin iso juttu monen naisen elämässä, että kun vaan moni saisi apua siihen.
Mä oon joskus koittanut pelkkää b-vitamiinia, mutta pitää koittaa tämäkin. Pms-oireet on kamalia.