Millainen ihminen ei osaa keittää kahvia?
Veljen vaimo oli kylässä. Oli täällä meillä päivän lasten kanssa, kun minä töissä. Tulin iltapäivällä kotiin ja ihmettelin sotkua keittiönpöydällä. Kahvinpuruja ja kahviläikkiä pöydällä, kylmää kahvia pieni liru pannussa, suodatinpussi ladattu ihan ääriään myöden täyteen, siis kukkuralleen(!) kahvipuruja ja se oli sit tulvinut yli. Ja oli vielä jättänyt sen siihen.
Tää rouva toteaa, ettei oikein osannut vissiin käyttää tota kahvinkeitintä, kun kotona on mutteripannu, oli kuulemma ollut vähän väkevää kahvia.
Ei ttu, oikeesti. Kuka nelikymppinen, täysijärkinen ihminen ei osaa käyttää kahvinkeitintä?! Vaikka nyt kotona semmoista ei oliskaan, niin eikö nyt järki sano, että kahteen kupilliseen vettä ei käytetä pussillista kahvia?!
Kommentit (19)
Odotan syksyä. Loppu nää mukaongelmat, toivotenkin.
En osaa! Osaan keittää vain pannukahvit.
No todella erikoiselta kuulostaa, että suomalaisessa kulttuurissa selviää nelikymppiseksi ilman, että oppii käyttämään kahvinkeitintä. Onko hän muuten ihan ns. normaali?
Mutteripannuun annostellaan kahvia kuten keittimeen, ei paketillista kerralla siihenkään.
Jos sotkut on jätetty siivoamatta, niin kyseessä on puhdas veetuilu, ei mikään vahinko.
Sellainen ihminen joka ei edes juo kahvia
Vierailija kirjoitti:
En syö hernekeittoa tai maksalaatikkoa, mutta osaan lämmittää ne mikrossa. Yhtä "vaativa" toimenpide on kahvin keittäminen keittimillä.
Oho, eikä ilmeisesti osannut myöskään siivota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö hernekeittoa tai maksalaatikkoa, mutta osaan lämmittää ne mikrossa. Yhtä "vaativa" toimenpide on kahvin keittäminen keittimillä.
Eli kuppi pulet täyteen kahviporoista, loput vettä ja kuppi mikroon pariksi minuutiksi?
Meillä lapsi keitti kahvia ennen kuin täytti 3v. Hiukan puruja varisi pöydälle eikä se kauhean nopeasti sujunut. Vahvuus oli aika arvoitus. Voi että oli keittäjä tyytyväinen kun sain aamukahvit kaadettuna kuppiin.
Uskon, että monikaan ei osaa kahvia keittää. Kahvinkeitintä sen sijaan monikin osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljen vaimo oli kylässä. Oli täällä meillä päivän lasten kanssa, kun minä töissä. Tulin iltapäivällä kotiin ja ihmettelin sotkua keittiönpöydällä. Kahvinpuruja ja kahviläikkiä pöydällä, kylmää kahvia pieni liru pannussa, suodatinpussi ladattu ihan ääriään myöden täyteen, siis kukkuralleen(!) kahvipuruja ja se oli sit tulvinut yli. Ja oli vielä jättänyt sen siihen.
Tää rouva toteaa, ettei oikein osannut vissiin käyttää tota kahvinkeitintä, kun kotona on mutteripannu, oli kuulemma ollut vähän väkevää kahvia.
Ei ttu, oikeesti. Kuka nelikymppinen, täysijärkinen ihminen ei osaa käyttää kahvinkeitintä?! Vaikka nyt kotona semmoista ei oliskaan, niin eikö nyt järki sano, että kahteen kupilliseen vettä ei käytetä pussillista kahvia?!Hän on selvästikin käynyt sen mieskurssin: "Näin mokaat kodin askareet, jotta sinua ei pyydetä enää koskaan tekemään."
Siinä vaiheessa, kun aikuinen ei osaa kotihomia eikä niitä edes opettele, totean vakavan epäilyksen hänen taidoistaan hoitaa työprojekteja.
Meillä kukaan ei ole syntynyt tiskirätti kädessä, vaan kaikki tekevät kaikkia hommia.
Mä en osaa, tulee kuulemma aina pahaa. En itse juo kahvia, eikä omasta kodistani löydy keitintä. Harvemmin kylään tulee kahvi-ihmisiä, heitä varten kaapista löytyy paketti niitä kuumaan veteen sekoitettavia pusseja. Mieluummin juovat sitä, kuin mun itse keittämää :D
N30
En juo kahvia enkä osaiso nyt tehdä ilman ohjeita. En siis tiedä mikä määrä puruja tarvitaan suhteessa veteen ja juojien määrään. Osasin työharjoittelussa 7 v sitten, mutta en muista ohjeita enää. Ja lapsena laitoin joskus pannukahvia vanhemmille - luultavasti kylläkin väärin. En ole itse tuotoksiani koemaistanut enkä välttämättä edes erottaisi onnistunutta epäonnistuneesta, koska pidän kahvia muutenkin pahana.
Pyydätkö häntä toistekin lapsia katsomaan?
Minä en osaa. En oo koskaan keittänyt. N29
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että monikaan ei osaa kahvia keittää. Kahvinkeitintä sen sijaan monikin osaa käyttää.
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Osaan kyllä käyttää kahvinkeittimiä, mutta mittasuhteet on minulta ihan hukassa. Jossain on opastettu, että yksi mitallinen kahvia yhtä kuppia kohti, mutta itselleni keitän paljon laihempaa. Kahvipannun kyljessä olevat mitatkin hämäävät, kun on isot ja pienet kupit. Ja jossain kyläpaikoissa ei ole edes sellaista kunnon kahvimittaa, joten ruokalusikalla pitää yrittää. Ovatko ne samankokoisia, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No todella erikoiselta kuulostaa, että suomalaisessa kulttuurissa selviää nelikymppiseksi ilman, että oppii käyttämään kahvinkeitintä. Onko hän muuten ihan ns. normaali?
Minun vaarini hankki ensimmäisen kahvinkeittimensä vasta reilusti yli kahdeksankymppisenä. Siihen asti oli keittänyt aina pannussa kahvit. Ensimmäisellä kerralla oli laittanut kahvinpurut veden kanssa keittimen vesisäiliöön.
Vaari oli ihan normaali, sodan käynyt ja ikänsä itse itsensä elättänyt mies. Siitäkin huolimatta, että kahvinkeitin oli jäänyt hieman vieraammaksi laitteeksi.
Hän on selvästikin käynyt sen mieskurssin: "Näin mokaat kodin askareet, jotta sinua ei pyydetä enää koskaan tekemään."