Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolatyöntekijä, miten olet oikaissut työssäsi?

Vierailija
20.07.2018 |

Siivoojaketjun inspiroimana!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Jos pihvi putoaa lattialle niin nostan sen takaisin lautaselle.

Hyi!! Itse saatan joskus vain huuhtaista kuumalla vedellä lattialle tippuneen työvälineen, vaikka oikeasti se pitäisi pestä tiskikoneessa, mutta tuo on kyllä jo ihan uskomatonta toimintaa jos olet tosissasi...

Anoppi on kertonut, että niidenkin ravintolassa, missä oli töissä, toimittiin ihan samoin.

Vierailija
22/24 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirtelöitä tehdessä, jos on kova kiire ja puhtaita kannuja ei ole, otan käytetyn likaisen kannun ja huuhtelen sitä kuumalla vedellä ja pyöräytän vähän harjalla, jotta siinä voi tehdä uuden samanlaisen pirtelön. 

Miksi sitä pitää edes huuhdella, jos uusi pirtelö on samanlainen kuin edellinen...???

T: kokki evp

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos unohdan mitata ruoan tai kylmiön lämpötilan, merkitsen omavalvontakansioon keksityn luvun. Meillä kerran terveystarkastaja katsoi kansiota kalenterin kanssa ja huomasi heti, että yksi viikko oli jäänyt joku kylmiön lämpötila merkitsemättä. Huomautus tuli. Kaikki muu oli merkitty ruoista ja laitteista tunnollisesti joka kerta ja keittiö oli muilta osin oivahymyn arvoinen. Olin ihan paniikissa ja en siinä tilanteessa tajunnut, että se oli syyslomaviikko tms. Kyseessä siis koulun keittiö. Lämpötilat on meillä aina ollut myös aina hyvät, joten jos vaikka ruoan lämpötila unohtuu, valehtelen mieluummin kansioon kuin jätän merkitsemättä. 

Itse olen ollut terveystarkastaja ja minusta oli ihan hemmetin naurattava syseteemi tämä lämpötilojen merkitseminen. Tärkeintähän se on tietää että pitää olla tietyt lämpötilat ja mittailakin niitä välillä. Kyllähän sen kuka tahansa vähän ajattelevampi ihminen tajusi, että luvut on voitu yhdellä kerralla vetäistä hatusta taulukkoon.

Vähän sama juttu, kun nykysisin wc:issä näkee lappuja, joissa lukee siivousajat. Eiköhän sen silmillä näe, onko tarpeeksi siistiä.

Vierailija
24/24 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa aina paistaa tuoretta munaa annokseen, jos kylmiöstä löytyy valmiiksikin paistettuja munia.Toki lämmitän sen parilalla eikä muna ole koskaan vanhentunut vaan tuore, koska se on kylmiössä. Sinänsä aivan sama, siinä nyt ei mitään vahinkoa tapahdu kuin korkeintaan ketjun mielestä.

Joskus menee kiireessä väärä majoneesi annokseen (etukäteen määritelty vakiomajoneesi, ei asiakkaan erityistoive), mutta en useinkaan jaksa välittää vaan annan mennä ruoan asiakkaalle. Samoin joskus saattaa unohtua joku annokseen kuuluva juttu kokonaan pois (esim. annokseen kuuluvasta salaatista raaka sipuli), mutta ei voi mitään. En ala sen takia juoksemaan pöytään perään että hei saanko tehdä sulle uuden tismalleen samanlaisen annoksen mihin lisään sen 20 g sipulia. Tuskin edes huomaavat, eikä tässäkään mitään hygieniavahinkoa kuitenkaan tapahdu.

Ihan joka pikku asiaa en jaksa enkä muista merkitä hävikkiin, kuten lattialle tippunut sämpylä jonka kiireessä korvaan uudella. Tätä tapahtuu mulle useimmin.

Annosta koottaessa saattaa pari ranskanpottua käydä pöydällä, josta nostan ne lautaselle. Pöydät kuitenkin desinfioidaan joka päivä vähintään kerran ja ne pidetään muutenkin niin siistinä ja puhtaana, että niille voi laskea esim. työvälineitä tai leipoa siinä pöydällä pizzan.

Pullat ja muut makeat saattavat saada joskus uunissa himpun verran liikaa väriä, mutta tupsautan päälle tomusokeria ja heitän vitriiniin tarjolle. Jättää ottamatta jos ei houkuta.

Perushygieniasta olen kuitenkin tarkka. Pesen kädet saippualla aina raakaan lihaan koskettuani, vaikka kaikki työkaverini eivät näin teekään (yök). Vessassakäynnin jälkeen pesen kädet saippualla ja käytän vielä käsidesiä. Kassalla käynnin jälkeen pesen aina kädet tai vähintään käytän käsidesiä, jos teen annoksen mihin voin koskea pelkillä työvälineillä. Kasvikset huuhdellaan eikä mitään laiteta asiakkaalle tarjolle lattian kautta. En tee töissä mitään, mitä en itse asiakkaana sulattaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän