Sukulainen velkaa pari tonnia eikä maksa
Aivan kädetön olo. Ei vastaa puhelimeen eikä viestiin. Sukuriitakin tästä jo tullut, mutta ei silti auta ja muuta asiaa. Vannoi ja vakuutti velan hoitavansa, mutta niimpä ne lupaukset unohtui. Ja ei tietty tehty velkakirjaa, kun luotettiin. Oisko kellään vinkkiä, miten itse on onnistunut saamaan rahansa? Googletellut olen ja yksityiseltä on aika hankala alkaa itse velkaa perimään. Ja en kaipaa saarnaa, että tyhmä olit. Sen olen jo huomannut.
Kommentit (17)
Aika vaikea se on saada väkisin perittyä, jos ei ole mitään velkakirjaa tehty. Onko tallessa mitään sähköposteja whatsapp-viestejä tms. missä keskustellaan asiasta, ja etenkin sellaisia missä velallinen myöntää saaneensa rahat lainaksi? Onko velkasuhteen olemassaolo muiden sukulaisten tiedossa niin, että he voisivat todistaa asiasta?
Jos velallinen kiistää maksuvelvollisuuden, niin oikeudessahan tuosta pitäisi sitten riidellä, ja se voi tulla kalliiksi eikä ole takuita, että ratkeaa sinun eduksesi.
Mene hänen kotiinsa ja ota itsellesi parin tonnin edestä tavaraa.
Mä teen aina velkakirjan tekstiviestillä. Vastaamalla ok, hyväksyy ehdot.
Ottaa kyllä silti päähän että lainasin tonnin.
Ei niin pientä rahasummaa ole että kenellekkään lainaisin. Ihan sama vaikka olis jääkaappinsa tyhjä, lapset nälässä, tilipäiväänsä aikaa.
Mee sen oven taa ja vaadit maksamaan rahat takaisin.
Voit tehdä rikosilmoituksen petoksesta, mutta ei poliisi noin pieniä ehdi nykyään tutkia. Itse olin vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten. Kirjattiin ilmoitus, lähetin ruutukaappaukset viesteistä todisteeksi, mutta eipä sen jälkeen mitään kuulunut.
Kuten tuolla joku kirjoittikin, suhtaudu oppirahoina. Ehkä karma joskus tasaa tilejä.
Minulla tytär joka velkaa muutamiakin tonneja,Yrittää koko ajan lypsää lisää,pistää välit tuontuostakin poikki ,kun en jaa hänelle rahaa. Ei viitsi mennä työhön.millä saisi toimeentulonsa-lusmu.
Toinen lapsista,poika ,ahkera ja hyvin toimeentuleva.Samalla tavalla kasvatetut.
Varoita ainakin muuta sukua kyseisestä kelmistä ettei pääse toisiakin pettämään. Muistat joka sukujuhlissa päivitellä sitä rahaasi jonka ”x” petoksella sinulta vei. Opettele nauramaan hyväuskoisuudellesi, koita päästä asiasta yli. Sinua on petetty mutta shit happens.
Ihan mikä tahansa viesti jossa sovittu lainasta ja tilisiirto pankissa riittää näyttämään toteen että raha on liikkunut ja ei ole lahjoitus. Poliisille....
Miksi lainasit? Aina kun jotain antaa lainaksi niin pitää olla valmis siihen, ettei saa koskaan takaisin. Siksi en lainaa mitään kenellekään koskaan milloinkaan ikinä. Pankit yms on sitä varten, jotta niistä voi hakea rahaa.
Tosiaan. Hae hyvitystä.. jotain arvokkaampaa omaisuutta pantiksi jonka myyt jollei rahat tule.
On onneksi viestit tallella. Sainkin jo kaverilta vinkin, että laittaa sen työpaikalle kortin ja nimi isolla/velallinen ja summa perään. Jos alkaisi v. ttaa kun semmosia tykittää viikon verran? AP.
Ystävä lainasi multa 1500e. Lupasi maksaa muutaman kuukauden sisällä. Eipähän maksanut. Mulla kesti 2 vuotta saada se koko raha takasin. Eipä oltu tehty velkakirjaa. No tehtii myöhemmin, mutta siitä huolimatta kesti maksaa, vaikka velkakirjaan oltii merkitty joku tietty aika. Mä jouduin aina kyselemään maksusta. Kaveri vastasi siihen ystävällisesti että kohta maksaa. Sit kun kysyin että koska oikein maksaa tms. niin eipähän enää vastannut. Välillä väitti että on maksanut, mutta eipähän ollu tullut mun tilille. Sitten väitti että MUN pitää alkaa selvittää sitä pankiltani. No eihän se mun asia ollut. Eihän mun pankki voi sille tehdä mitään. Kesti aikaa että ymmärsi että se on sen maksajan tehtävä selvittää eikä mun. Oli mukamas mennyt väärälle tilille. No olen onnellinen että sain joka pennin takasin. Eipä kyllä edes ehdottanut että voisi maksaa edes vähän korkoa. Olihan 1500e törkeesti myöhässä, noin 1v 9kk. Enpä enää lainaa kenellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
On onneksi viestit tallella. Sainkin jo kaverilta vinkin, että laittaa sen työpaikalle kortin ja nimi isolla/velallinen ja summa perään. Jos alkaisi v. ttaa kun semmosia tykittää viikon verran? AP.
Hyvä että on! Muista nyt vielä vakavissasi pistää viestiä/kirjettä/mitä tahansa että teet rikosilmoituksen ja sinulla on viestit ja pankkitiedot todisteena. Inhottavaan tilanteeseen olet kyllä joutunut.
Totea van sen olevan lahja ja anna olla. Ei vätyksiltä saa koskaan mitään takaisin.
Sitten voi miettiä haluaako olla yhteydessä vaiko ei, ainakin taisit oppia ettei kannata lainata. lainaa lienee muutenkin sillä jokaikiseen suuntaan, luottokorteissa kymmeniä tuhansia jne :p
Täällä on moneen kertaan ehdotettu rikosilmoitusta. Kyseessä ei kuitenkaan ole rikos (petos) ellei voida näyttää, että velallisella oli alunperinkin aikomuksena jättää laina maksamatta, eli hän harhautti luoton antajaa valheellisella väitteellä omasta maksukyvystään ja -halustaan.
Lähtökohtaisesti tällainen asia ei siis ole rikosasia, vaan riita. Sen ratkaisee käräjäoikeus. Poliisia ei tähän tarvita, vaan velkoja tekee käräjäoikeuteen haastehakemuksen, ja lopulta oikeus sitten tuomitsee velallisen maksamaan lainasumman asianmukaisine korkoineen, sekä kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. Tämän suoritustuomion perusteella voi sitten hakea velallista ulosottoon, jos maksua ei vielä tässäkään vaiheessa tule vapaaehtoisesti. Mitä todennäköisimmin velallinen kuitenkin maksaa viimeistään siinä vaiheessa, kun käräjäoikeudesta tulee haaste. Luultavasti jo siinä vaiheessa, kun uhkaillaan oikeudellisella perinnällä. Jos hän siis ylipäänsä on maksukykyinen.
Pidä oppirahoina ja katkaise suhteet.