Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muilla yksinhuoltajilla on varaa?

Vierailija
18.07.2018 |

Asua esim. pk-seudulla omistuskolmiossa tai -neliössä (tai neliössä edes vuokralla), ostella kaikkea, matkustella joka lomalla, lapsilla (joita useampi kuin yksi) kalliit harrastukset?

Miten isoja elatusmaksuja muut saavat? Maksaako muilla etävsnhempi elareiden lisäksi muutenkin lasten kuluja?

Itse olen totaaliyh, saan Kelan elatustuen kahdesta lapsesta (yht. 312 e). Mulla on ihan ok palkka (reilu 3000 brutto), mutta se ei tunnu riittävän. Vai onko se liian huono palkka?

Yritän torjua kateelliset ajatukset, mutta se on vaikeaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä sun lapset on? Joku 3-vuotias ei kuluta tai tarvitse niin paljon rompetta kuin 13-vuotias.

Vierailija
2/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko siis, että elämää rahoitetaan elatusavulla?

Olen kahden lapsen yh, lapsista saan kelan maksaman elatustuen. Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä. Elämäni ym maksan ihan palkastani. Palkkani on suunnilleen sama mitä sinulla ja siinä huolimatta rahaa riittää lasten harrastuksiin ja matkustamiseen.

Pidä kirjaa omista menoistasi, ehkä syy tilojen riittämättömyyteen löytyy sieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Silloin pakollisiin riittää, esim. asuminen.

Vierailija
4/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen entinen yh. Asuin aina vuokralla yhden lapsen kanssa. Ensin yksiössä, sitten kaksiossa. Muuttamaankin jouduimme, kun 90-luvulla asumistukia kiristettiin ja en saanut niitä enää yhtään. Palkka oli silloinkin tosi huono, toimistotyöntekijän palkka. Jos yrittäisi suhteuttaa nykytasoon, niin varmaan jotain 2000 euroa bruttona. Olin myös totaaliyh, eli sain vain sen elatustuen. Muuta en saanut myöskään lapsen isältä. Ei ollut varaa matkustella, kesällä kerran Tukholmassa ja pari kertaa olimme lomaviikolla, joita voi hakea ja joihin sai tukea. Sitten kun lapsi oli yli 10-v, otin matkaluoton ja kävimme pari kertaa etelässä. Eikä ollut yhtään kurja maksaa niitä, oli niin kivoja matkoja. Ja olin todellakin ansainnut ne!

Lapsen ollessa ihan pieni jouduin myös maksamaan tyhmyydestäni, eli "minun yritykseni" velat perittiin minulta ulosottoina. Äitini osti meille kerran talvivaatteetkin silloin. Ei siinä tosiaan harrastettu, luettiin ja askarreltiin. Lasten elokuvakerhossa lapsi kävi. Mutta kummallista kyllä, muistan nuo ajat silti onnellisina, tykkäsin olla lapsen kanssa kahdestaan ja kun ei enää tarvinnut pelätä kotona, se vaatimaton yksiö oli meidän kiva kotimme. Ei tietenkään ollut autoa, mutta tulipas fillaroitua silloinkin.

Pojalle ei vaatteita onneksi tarvinnut kamalasti ostaa, myöhemmin ainoa "merkkijuttu" oli  501-farkut, joita myös sisäreni osti. Eikä niitä ollut kuin yhdet kerrallaan.

Vierailija
5/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten pärjää pienituloinen yh, joka saa reilut elarit ja asumistukea. Se saa myös ison vuokra-asunnon lapsiluvun mukaan. Huonoiten menee juuri noin 3000 euron bruttotuloilla. Asumistukea ei tule. Näissä tapauksissa mutsi nukkuu yleensä itse olohuoneessa, jotta lapset saavat omat huoneet. Yli 6000 euron bruttotuloilla taas alkaa pärjätä.

Vierailija
6/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bruttotulot on vuodessa n. 65 000 (kuukausitulot vaihtelee vähän). Saan myös lapsilisät kahdesta ja Kelan elatustuen (lasten isä työtön ja maksukyvytön). Asuntolainaa on paljon, mutta olen tarkoituksella ottanut niin pitkän maksuajan kuin mahdollista, jotta rahaa jää muuhunkin elämiseen. Arjessa me eletään säästeliäästi, mutta joo, on mulla varaa viedä lapset lomalle pari kertaa vuodessa, enkä usko että he kokevat että heiltä mitään varsinaisesti puuttuisi.

Vierailija
7/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuus ei ole yhtä kuin pienituloinen ja köyhä.

Vierailija
8/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen totaaliyh, lasten isä kyllä maksaa elatusmaksut haettuani niitä ulosoton kautta. Mutta mitään muuta ei maksa. Asumme 4 h + k rivitaloasunnossa, ja lapsilla on melko kalliit harrastukset. Isovanhemmat maksaa leiri yms kustannuksia välillä omasta halustaan. Minulla on akateeminen tutkinto, mutta palkka ihan keskitasoa. Mitään ei jää teinien kanssa säästöön. Lomarahoilla tehtiin matka. Koen, että meillä on ihan hyvä elintaso kaiken kaikkiaan.

En tiedä mitä tukia muut saa, itse en ole saanut mitään. Asunto on ASO, en tiedä mitä ne asunnot on, joita yh: t "saa". Itse hankin asiat ihan niin kuin kaikki muutkin.

Vierailija
9/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan normi ydinperhe, kolme lasta. Ei ole varaa matkoihin eikä lapsilla ole juuri mitään harrastuksia. Vaatteita ym hommaan kirppareilta ja kierrätetään tuttujen kanssa. Kampaamossa olen käynyt viimeksi jotain 7 vuotta sitten.. Kaupasta ostan vain sen mikä on pakko. Harvoin mitään extraa. Eikä olla edes työttömiä.. Mutta köyhyys on täällä niin erikoislaatuista. Työllä ei vain aina elä. Tiedän montakin yksinhuoltajaa joilla menee taloudessa paljon paremmin vaikka maksavat yksinään lähes kaikki kulut.

Vierailija
10/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli yh eikä saanut mitään elatukseen isältäni eikä myöskään mitään tukia mistään. Lapsilisänikin laittoi säästöön opiskelujani varten myöhemmälle. Vuokra oli kohtuullinen palkaan nähden. Silti en ole ikinä nähnyt nälkää ja sain harrastaa ratsastusta nuorempana. Aina oli hyvää perusruokaa tarjolla ja aamu- ja iltapalat jne.  Äidilläni oli myös auto mutta ajoi sillä hyvin harvoin eli kulki kauppa- ja työmatkat jalan. Kaikkea oli ja mistään ei tarvinnut tinkiä. Toki elimme säästäväisesti eikä meille tullut esim.lehtiä. Olin asiallisesti ja siististi puettu. Äitini oli vain kovin säästeliäs eikä meillä ollut herkkuja kuin yhtenä päivänä viikossa. Kaikki ruuat ja leivonnaiset tehtiin itse mitä voitiin. Ihmettelen miten hyvin ja taitavasti äitini minut hoiti pienillä tuloillaan. Mistään ei tullut mitään taloudellista tukea esim. isovanhemmilta tms. Äitini hoiti taloutta itse ja taitavasti. Kaikki laskut ajallaan ja vakuutukset jne. Ensimmäisen kerran äitini hankki pankkikortin ollessaan yli 60-vuotias. Kaikki maksettiin käteisellä eli ei ollut luottokortteja jne. Autosta oli lyhytaikaista lainaa jossakin kohden. Kyllä taloudenhoito- ja pito on taitolajikin. 

Vierailija
11/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä palkka kyllähän siitä on varaa maksaa.

Itsellä 2000 bruttopalkka eli käteen jää nafti 1600. Lomaillaan joka toinen kesä, kun saadaan säästöön. Harrastuksiin ei ole varaa. Minimielarit saan.

Teineihin kuluu rahaa ihan hirveästi. Silloin kun lapset olivat pieniä rahaa jäi säästöön helposti. Lisäksi silloin sai lomarahaa, nyt sen on kiky vienyt olemattomaksi.

Sinun kolmen tonnin palkkasi tuntuu ihan unelmalta. Itse on tullut surkeapalkkainen ala valittua.

Vierailija
12/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakokemus kirjoitti:

Minun äitini oli yh eikä saanut mitään elatukseen isältäni eikä myöskään mitään tukia mistään. Lapsilisänikin laittoi säästöön opiskelujani varten myöhemmälle. Vuokra oli kohtuullinen palkaan nähden. Silti en ole ikinä nähnyt nälkää ja sain harrastaa ratsastusta nuorempana. Aina oli hyvää perusruokaa tarjolla ja aamu- ja iltapalat jne.  Äidilläni oli myös auto mutta ajoi sillä hyvin harvoin eli kulki kauppa- ja työmatkat jalan. Kaikkea oli ja mistään ei tarvinnut tinkiä. Toki elimme säästäväisesti eikä meille tullut esim.lehtiä. Olin asiallisesti ja siististi puettu. Äitini oli vain kovin säästeliäs eikä meillä ollut herkkuja kuin yhtenä päivänä viikossa. Kaikki ruuat ja leivonnaiset tehtiin itse mitä voitiin. Ihmettelen miten hyvin ja taitavasti äitini minut hoiti pienillä tuloillaan. Mistään ei tullut mitään taloudellista tukea esim. isovanhemmilta tms. Äitini hoiti taloutta itse ja taitavasti. Kaikki laskut ajallaan ja vakuutukset jne. Ensimmäisen kerran äitini hankki pankkikortin ollessaan yli 60-vuotias. Kaikki maksettiin käteisellä eli ei ollut luottokortteja jne. Autosta oli lyhytaikaista lainaa jossakin kohden. Kyllä taloudenhoito- ja pito on taitolajikin. 

Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Äitisi kuulostaa hienolta ihmiseltä, mutta tämä päivä on eri juttu.

Vierailija
13/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas kenen rahoista maksetaan kaikkien muiden yhäreitten asumistukiaiset, yhärilisät ja muu eläminen? No sinähän ne elätät.

Vierailija
14/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi ja kaksi kulusyöppöä koiraa.Palkka noin 4000 brutto.Lapsesta saan sen minimin eli 156e (+lapsilisän yh korotuksella) joka menee melkein kokonaan tarhamaksuun. No taaperolle ei vielä tarvitse maksaa kalliita harrastuksia.Asutaan ok talossa.Olen aina ollut hyvä käyttämään rahaa ja ekan omistusasunnon ostin 18v. (20 vuotta sitten..).Säästän monessakin asiassa (kotiruokaa,vaatteita kirppikseltä jne) ja tuhlaan sitten matkoihin yms.

Vierailija
15/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin maksaa enemmän veroja, jotta yh:t pääsisivät pari kolme kertaa vuodessa vähintään Malibuun.

Huonon isän valinta ei ole ollut yh:n oma valinta, vaan johtuu ehkä pakkoavioliitosta ta muusta ikävästä.

Tsemppiä teille, laitan verorahaa sinne tulemaan!

Vierailija
16/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen aina, kun sanotaan ettei taapero muka vielä kuluta paljon verrattuna teiniin.

Itse olen kokenut ihan päinvastoin, molempia löytyy.

Taaperot kasvavat koko ajan ja tarvitsevat esim. ulkovaatteita ihan jatkuvasti kun kasvavat niistä ulos. Lisäksi päivähoitomaksut.

Teini harrastaa voimistelua mutta kyllä kulut ovat pienemmät kuin päivähoito. Vaatteita saa tarpeen mukaan, ja ostaa näitä "mä haluun" juttuja omilla rahoillaan mitä saa synttäreillä ja jouluna esimerkiksi.

Kyllä itse olen kokenut nimenomaan sen taaperoajan ihan pahimmaksi.

Vierailija
17/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko siis, että elämää rahoitetaan elatusavulla?

Olen kahden lapsen yh, lapsista saan kelan maksaman elatustuen. Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä. Elämäni ym maksan ihan palkastani. Palkkani on suunnilleen sama mitä sinulla ja siinä huolimatta rahaa riittää lasten harrastuksiin ja matkustamiseen.

Pidä kirjaa omista menoistasi, ehkä syy tilojen riittämättömyyteen löytyy sieltä?

Kiitos kaikille vastauksista!

Pidän kyllä kirjaa menoista ja tuloista: kaikki menee, mitä tulee. Lapset ovat teini ja esiteini ja syövät nykyään hirveästi... Siihen menee rahaa.

Miten sinä asut ja missä, kun rahasi riittävät hyvin?

Minä en saa mitään muita tukia kuin lapsilisän yh-korotukset ja elatustuen (isä vapautettu elatusmaksuja).

Ap

Vierailija
18/19 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 5400€ palkka, siihen lapsilisät ja elarit, niin pärjätään hyvin.

Vierailija
19/19 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin vielä tähän ketjuuni ihmettelemään sitä, että jos kerran on niin helppo keskituloisena yh:na selviytyä kaikista kuluista, on varaa lasten harrastaa ym., niin eikö siinä tapauksessa kaikkien KAHDEN keskituloisen tienaajan talouksien pitäisi olla aivan älyttömän rikkaita? Jos kerran yhdelläkin palkalla ja minimielareilla pystyy kaiken hankkimaan?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi