Suomi on NEUTRAALI maa muun maailman mielestä
Ja puolueeton suomalaisten mielestä. Ainoastaan Sauli Niinistö väittää että olemme länsimaa, kuulumme länteen ja EU:hun, ja Natoonkin lähes.
Kommentit (24)
Persu sitä ja persu tätä...voisiko palstaviisas kertoa, minkä puolueen kannattaja itse on? Olisi kiva tietää, millainen ihminen on sitä mieltä, että Suomen pitää pyrkiä asemoimaan itsensä Venäjän viholliseksi. Minkä puolueen kannattaja on noin naiivi? Veikkaan vihreää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sauli voi olla mitä mieltä tahansa. Poliittisesti kuulumme kyllä länteen, mutta maantieteellisesti, geneettisesti ja kansanluonteeltamme olemme enemmän itäinen kansa. Samanlainen kuin useimmat Venäjän läntisistä kansoista. Näin tunnustan Laatokan karjalaisena suomalaisena, myös sydämessäni tunnen kuuluvani enemmän itään. Ja turha sanoa, että muuta sitten Venäjälle. Miksi muuttaisin, en osaa kieltä, rakastan Suomea ja ainakin puolet kansastamme on henkisesti veljiäni, slaavilaisia, kaihoon ja suuriin tunteisiin taipuvaisia, aitoja ja teeskentelemättömiä ihmisiä.
Ennemmin suosittelisin euvostoliittoa rakastaville, jotka jatkuvasti haukutte Suomea ja suomalaista kansanluonnetta, kulttuuriamme ja tapojamme, muuttamaan keskeisempään ja läntisempään Eurooppaan, koska meissä muissa on niin vahvana tämä suomalaisuus, ettei tämä tule koskaan muuttumaan jättebra ruotsiksi tai poskisuudelma euroopaksi.
Muuten hyvä kirjoitus mutta paljon vapaammin saisit ilmaista tunteitasi esim Italiassa kuin Suomessa. Puolet kansasta ei todellakaan ole kaltaisiasi vahvasti tuntevia ihmisiä.
Ajattelet asiaa aivan liian pinnallisesti. Tunnen kyllä hyvin koko Euroopan, myös eteläisen Euroopan maat, olen siellä viettänyt aikaa. Italialainen tunnemaailma ja kulttuuri ei istu lainkaan slaavilais-karjalaiseen temperamenttiin. En pidä heidän "välittömyydestään", se on pitkälti teennäistä. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ilmaista vapaasti tunteitani Suomessa, vaikka olen vilkas karjalainen (Laatokan). Eteläsuomessa ja Hämeessä ihmiset on vähän jäyhempiä, mutta heidän kanssaan pärjää hyvin ja he suorastaan piristyvät meidän karjalaisten joukossa. Rakastan heitäkin enemmän kuin tekokohteliaita eteläeurooppalaisia. Suomalaiset sentään ovat aitoja ja teeskentelemättömiä, jäyhemmätkin. Karjalainen, slaavilainen ja näin myös osin venäläinen sielunmaailma on tunteiltaan paljon syvempi ja ilmaisultaan aivan erilainen kuin italialainen. Me suomalaisetkin olemme laajemminkin katsoen hyvin poikkeava porukka Euroopassa sisäisen maailmamme osalta. Jotkut sitä haukkuvat ja yrittävät tuoda tänne "hienoja" tapoja muulata. Turhaan, EU on auki ja jos ei suomalainen sielunmaisema kelpaa, sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme vaan voi olla Pohjolan Sveitsi? Vauras ja puolueeton maa. Aina pitää jonkun öyhöttää ja hankkia Suomi sotaan.
Koska sen osan Ruotsi on ominut itselleen. Meillä jää mahdollisuus olla joko Venäjän etupiiriä tai osa länttä.
Muuten hyvä kirjoitus mutta paljon vapaammin saisit ilmaista tunteitasi esim Italiassa kuin Suomessa. Puolet kansasta ei todellakaan ole kaltaisiasi vahvasti tuntevia ihmisiä.