Yritän laihtua 15kg. Kertokaa laihdutusvinkkejä.
Ja myös ruokia, joilla olette korvanneet epäterveelliset ruuat.
Kommentit (60)
Täällä varmaan jälleen tarjolla kaikenmaailmaan höpöhöpödieettejä. Unohda ne. Laihtuminen on maailman yksinkertaisin ja luonnollisin asia, eikä siihen tarvita mitään kikkakolmosia, eikä mitään ihmeellisiä ruokavalioita. Tässä tulee se ainut ja oleellisin asia: kuluta enemmän kuin syöt. Se on ainut tapa laihtua. Jos kulutat paljon, on melko yhdentekevää mitä syöt. Mitä enemmän liikut, sitä vähemmän tarvii miettiä syömisiä.
Itse kulutan pelkästään liikunnalla yli 10 000 kilokaloria viikossa ja muu kulutus siihen päälle. Ei tarvi pahemmin miettiä, mitä syön, enkä mietikään. Mussutan päivittäin pullaa ja suklaatakin kuluu viikossa kohtuullisen paljon. Silti painoindeksini on pysynyt vuosikaudet 22-23 tienoilla.
Itse laihduin 20 kg näin:
- Kuten aikaisemmissa viesteissä jo mainittiin, tunnistin sen suurimman lihomisen syyni, eli kokiksen jokapäiväisen lipittämisen. Vähensin sitä hiljalleen niin, että ensin ostin puolen litran pulloja 1,5 litran sijaan, lopulta vain 0,33 tölkkejä ja lopussa annoin itselleni luvan juoda vain yhden 0,5 litran pullon viikonlopussa. Lopetin arkipäivinä kokiksen juomisen.
- Vaihdoin vaaleat riisit ja pastat tummiin ja aloin syödä niitäkin maltillisemmin. Söin enemmän kanaa, kalaa ja kasviksia kuin punaista lihaa.
- Elokuvaa kotona katsellessa pyrin mieluummin syömään dipin kanssa lohkottuja porkkanoita tai kurkkua sipsien sijaan. En koskaan ole ollut mikään karkinsyöjä, enemmän tuli syötyä suolaisia, mutta jos ostin karkkipussin niin ostin mahdollisimman pienen. Söin myös aina kunnollisen ja täyttävän aterian ennen karkkeja, jotta niiden popsiminen jäisi minimiin.
- Pienetkin asiat olivat suuri osa laihtumistani, kuten kahvin juominen mustana maitokahvin sijaan (tosin olen siirtynyt takaisin maitoon) ja vaikka proteiinipatukan tai hedelmän ottaminen suklaapatukan sijasta.
- Aloin hyötyliikkumaan enemmän. Kävelin aina portaat ylös. Pienessä kaupungissa oli helppo kulkea pyörällä paikasta toiseen joten hyödynsin sitä. Mitään varsinaista urheiluharrastusta en aloittanut ja lenkkeilykin jäi siihen, että kävin ehkä kolmesti kuukaudessa juoksemassa läheisellä pururadalla.
- Annoin itselleni luvan myös syödä silloin tällöin epäterveellistä ruokaa. Jos kieltää itseltään ihan kaiken, tulee laihdutuskauden jälkeen taas sellainen, että on pakko saada sitä mässyä kun sitä ei ole pitkään aikaan saanut. Saattaa myös joskus retkahtaa ahmimaan oikein kunnolla ja sen jälkeen katua. Annoin itseni juoda sen yhen kokispullon viikossa, annoin itseni syödä karkkia ja sipsejä silloin tällöin ja jos joku tarjosi pitsaa, en kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä varmaan jälleen tarjolla kaikenmaailmaan höpöhöpödieettejä. Unohda ne. Laihtuminen on maailman yksinkertaisin ja luonnollisin asia, eikä siihen tarvita mitään kikkakolmosia, eikä mitään ihmeellisiä ruokavalioita. Tässä tulee se ainut ja oleellisin asia: kuluta enemmän kuin syöt. Se on ainut tapa laihtua. Jos kulutat paljon, on melko yhdentekevää mitä syöt. Mitä enemmän liikut, sitä vähemmän tarvii miettiä syömisiä.
Itse kulutan pelkästään liikunnalla yli 10 000 kilokaloria viikossa ja muu kulutus siihen päälle. Ei tarvi pahemmin miettiä, mitä syön, enkä mietikään. Mussutan päivittäin pullaa ja suklaatakin kuluu viikossa kohtuullisen paljon. Silti painoindeksini on pysynyt vuosikaudet 22-23 tienoilla.
Tälläiset viestit on ihan sieltä syvältä "syö vähemmän kuin kulutat" no eiköhän jokainen tuon tiedä ennestäänkin
Vierailija kirjoitti:
Itse laidutin 18kg viides kuukaudes syömällä vähempi ku ennen. Mikään ei siis muuttunu ruokavaliossa.
Lähtöpaino?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laidutin 18kg viides kuukaudes syömällä vähempi ku ennen. Mikään ei siis muuttunu ruokavaliossa.
Lähtöpaino?
88kg.
Syö säännöllisesti ja hyvin. Älä yritä jättää aterioita väliin tai korvata näitä jollain proteiinipatukoilla. Enemmänkin tarkkaile mitä syöt. Jätä turhat paljon energiaa syötävät välipalat pois.
Älä yritä korvata ruokia toisilla "ruoankorvikkeilla" vaan opettele syömään ja nauttimaan terveellisistä kevyemmistä ruoista. Mikään ei ole kiellettyä kun syöt pääsääntöisesti terveellisesti. Herkkuja ei tarvi ahtaa kourakaupalla saadakseen niistä iloa. Voi vaikka ajatella että minulla on kiva kahvihetki jolloin otan pari keksiä tai pari palaa tummaa suklaata. Se ei ole kielletty. Välillä saa mennä pizzallekin.
Prosessoidut light tuotteet eivät monesti ole terveellisiä vaan epäterveellisiä sisältäessään pahimmassa tapauksessa keinotekoista moskaa. Hyvä sääntö on että tekee ruoat simppeleistä raaka-aineista mahdollisimman paljon itse. Jos ostaa valmisruokia, kannattaa lukea tarkkaan mitä niihin on laitettu.
Kaikki muutokset kannattaa toteuttaa vähitellen, ei kertarysäyksellä. Eli sen sijaan että menee maanantaina salille ja aloittaa Jutta-dieetin, aloittaa vaikkapa aluksi sillä että lisää ruokavalioon pikkuhiljaa enemmän vihanneksia ja marjoja jne... ja ostaa vaikkapa prosessoitujen makkaroiden sijaan marinoimatonta lihaa proteiininlähteeksi. Pieniä muutoksia, niihin on helpompi totuttautua. Liikunnankin voi aloittaa vaikka niin, että käy kävelyllä tai keksii mukavia liikuntamuotoja sen sijaan, että pitää aloittaa rankka kuntosalitreeni jos se ei kiinnosta. Parempi on aina edes vähän hyötyliikuntaa ja kävelyä kuin ei liikuntaa yhtään.
Kaikki muutokset voivat tuntua hankalilta ensialkuun ja siksi ei kannata tehdä kovin jyrkkiä muutoksia jotta niihin tottuu pikkuhiljaa. Jokainen pieni muutos terveellisempään on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näin. Ensinkään ihmiseen ei ole kytketty kulutuslaskuria, joten tämä on aina vähän arpapeliä. Liikunnalla ei voi kompensoida huonon ruokavalion haittoja, vaikka ei lihoisikaan. Toki liikuntaa kannattaa harrastaa monipuolisesti järkeviä määriä
Pullanmussutuksen sijaan on fiksua syödä oikeita ruokia niin ei tarvitse kaloreitakaan laskea. Säätelyjärjestelmä hoitaa homman kunhan se saa ensin korjattua itsensä
Kivoja neuvoja, mutta sen verran vähän painoa on, että nyt sanoisin, että käy kehonkoostumusmittauksessa, jossa näkee myös paljonko kalorikulutuksesi on päivässä. Tähän vaikuttaa ikä yms.
Kun se on tiedossa, voi jotain lukua vasten laskea päivittäisen kalorimäärän. Sen pohjalta voi sitten tehdä ruokavaliota.
Ylipainoa todennäköisesti ei ole kovinkaan sairaalloisesti, joten tuskin lähtee parissa viikossa, jos kyse nyt siis on rasvan polttamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläiset viestit on ihan sieltä syvältä "syö vähemmän kuin kulutat" no eiköhän jokainen tuon tiedä ennestäänkin
Ilmeisestikään ei, koska tällaisia ketjuja aloitetaan jatkuvasti. Sitäpaitsi lätökohtasi oli tuossa väärä. Ei tarvi vähentää syömistä, vaan lisätä liikuntaa, eli kuluta enemmän kuin syöt.
-40kg kirjoitti:
Kivoja neuvoja, mutta sen verran vähän painoa on, että nyt sanoisin, että käy kehonkoostumusmittauksessa, jossa näkee myös paljonko kalorikulutuksesi on päivässä. Tähän vaikuttaa ikä yms.
Kun se on tiedossa, voi jotain lukua vasten laskea päivittäisen kalorimäärän. Sen pohjalta voi sitten tehdä ruokavaliota.
Ylipainoa todennäköisesti ei ole kovinkaan sairaalloisesti, joten tuskin lähtee parissa viikossa, jos kyse nyt siis on rasvan polttamisesta?
Kehonkoostumusmittauksella eikä millään muullakaan mittarilla kulutustaan pysty tietämään. Se ei ole ihan niin simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin. Ensinkään ihmiseen ei ole kytketty kulutuslaskuria, joten tämä on aina vähän arpapeliä. Liikunnalla ei voi kompensoida huonon ruokavalion haittoja, vaikka ei lihoisikaan. Toki liikuntaa kannattaa harrastaa monipuolisesti järkeviä määriä
Pullanmussutuksen sijaan on fiksua syödä oikeita ruokia niin ei tarvitse kaloreitakaan laskea. Säätelyjärjestelmä hoitaa homman kunhan se saa ensin korjattua itsensä
Höpöhöpö, se mitään arpapeliä ole, jos vaan liikut riittävän paljon. Millään "muka liikkumisella", eli niillä puolentunnin sauvojen ulkoiluttamislenkeillä ei luonnolisestikaan kaloreita kuluteta. Kyllä jokainen vähän yksinkertaisempikin ihminen oppii sen, missä ne rajat kulkee, ei siihen mitään exeltaulukkoja tarvita, vaan pelkästään oman kehon kuuntelua ja silloin tällöin peiliin vilkasua, tai vaa alla piipahtamista.
Jokainen syököön mitä haluaa, minä syön pullaa, koska pidän siitä. Totta kai minä kunnon ruokaakin syön, mutta runsas liikkumiseni antaa mahdollisuuden myös herkkujen nautiskeluun. Kaloreita en ole koskaan laskenut, enkä laske. Minä säätelen painoani liikunnalla. Jos paino nousee, lisään liikuntaa, jos vähenee liikaa, vähennän sitä. Helpompaa, kuin heinänteko.
Kannattaa etsiä tietoa intermittent fasting ja kokeilla, jos se sopisi omalle keholle ja omaan rytmiin
Vierailija kirjoitti:
Aloita katsomalla tämä luento:
Tämä on ihan parasta!
Hae motivaatiota, katsele vaikka My 600 lb life, jossa on niitä todellisia onnistumisiakin, kun määrätietoisesti muuttavat elämäntapaansa ja syömistapojaan, ja sitten tuskaisen hitaasti alkavat harrastaa liikkumistakin (ja todellisia epäonnistumisia myös). Että niinkuin jos he siihen pystyvät, joilla on paljon pahemmin asiat, niin mikäs minun tekosyyni.
Tsemppiä! Sinäkin pystyt siihen, oman itsesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisestikään ei, koska tällaisia ketjuja aloitetaan jatkuvasti. Sitäpaitsi lätökohtasi oli tuossa väärä. Ei tarvi vähentää syömistä, vaan lisätä liikuntaa, eli kuluta enemmän kuin syöt.
Mutta aika moni kuitenkin tietää sen ettei liikunta paljon painoon vaikuta. Sitten alkaa vähän vaikuttamaan jos liikut päivässä 2-3 h. Ja jos liikut noin paljon, energiantarpeesi kasvaa aika lailla, joten tulos taitaakin olla plus-miinus nolla!
Suklaa taateleilla,
juustonaksut juustolla maustetuilla riisikakuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, se mitään arpapeliä ole, jos vaan liikut riittävän paljon. Millään "muka liikkumisella", eli niillä puolentunnin sauvojen ulkoiluttamislenkeillä ei luonnolisestikaan kaloreita kuluteta. Kyllä jokainen vähän yksinkertaisempikin ihminen oppii sen, missä ne rajat kulkee, ei siihen mitään exeltaulukkoja tarvita, vaan pelkästään oman kehon kuuntelua ja silloin tällöin peiliin vilkasua, tai vaa alla piipahtamista.
Jokainen syököön mitä haluaa, minä syön pullaa, koska pidän siitä. Totta kai minä kunnon ruokaakin syön, mutta runsas liikkumiseni antaa mahdollisuuden myös herkkujen nautiskeluun. Kaloreita en ole koskaan laskenut, enkä laske. Minä säätelen painoani liikunnalla. Jos paino nousee, lisään liikuntaa, jos vähenee liikaa, vähennän sitä. Helpompaa, kuin heinänteko.
Ihan täyttä bullshittiä. Jos on läpipaskon geenit niin tuo toimii, ei ole mikään yleispätevä ohje todellakaan. Suurimmalla osalla porukasta liikunta aiheuttaa sen että myös ruokahalu lisääntyy vastaavasti. Ja vielä yli kulutuksen: keho yrittää varmistaa sen, että energiaa riittää. Näin tulee yleensä syötyä yli tarpeen, jos seuraa vain sitä kasvaneen nälän käskyä.
Lisätty sokeri ja tuotteet, joissa sitä on minimiin. Toisaalta myös "kevyttuoteet", joissa on keinomakeutusaineita tai ovat vähärasvaisia, on tärkeää jättää pois. Vähennä hiilihydraatteja, suosi niissä täysjyvätuotteita, ruista, jalostamattomia ja puhdistamattomia raaka-aineita. Käytä kunnon rasvoja, voita, oliiviöljyä, kookosrasvaa. Riittävästi proteiinipitoista ruokaa; lihaa, kalaa, kananmunia, kanaa. Paljon vihanneksia, salaattia ja kurkkua, tomaattia ym ja vähän myös hedelmiä. Maustamatonta, mahdollisimman rasvaista jogurttia. Treenaa lihaksia ja käy lenkillä, omalla painollakin treenaaminen riittää. Nuku tarpeeksi.
Näin olen pitänyt itseni 65-75 kiloisena 60 vuoden ikään. Olen 175cm pitkä mies ja pystyn nostamaan edelleen 1,5 kertaa oman painoni penkissä ja kyykyssä.
Nuku tarpeeksi. Muista, että tarvitset vitamiineja ja hivenaineita. Jos et saa niitä ruuastasi, ota ne purkista.