Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko buffetissa sikailu suomalainen erikoisuus?

Vierailija
16.07.2018 |

Olimme alkukesästä Kreikassa lapsiperheiden suosimassa hotellissa. Kielistä päätellen kanssamme lomaili mm. saksalaisia, ruotsalaisia, tanskalaisia ja italialaisia (ja muitakin). Joka aamu runsaassa aamiaisbuffetissa ihmettelin kuinka vähän muilta perheiltä jäi jämäruokia. Käytännössä kellään ei ollut lautasella mitään puoliksisyötyjä nakkeja tai oudon leivonnaisen rippeitä. Ruotsinlaivoilla kun taas näkee kauheaa sikailua. Ruokaa menee hirveästi roskiin.

Miten perheet tuon tekivät? Sanottiinko lapsille että otata vain niitä ruokia joita varmasti tiedät syöväsi (kurkkua ja maissihiutaleita). Vai söivätkö vanhemmat lastensa virhekokeilut ("tää kakku on tosi makeeta"). Vai syövätkö kaikki muut kaikkea ja paljon?

Ei mekään sikailtu, ja ehdoton sääntö oli että eka otetaan vähän maistiaisia ja sitten lisää jos toteaa hyväksi. Silti jokunen makkaransiivunpuolikas, puurovanukaslusikallinen yms. jäi. En haluaisi herkkuaamiaisella syödä vain lasten jämiä ja haluaisin antaa lasten kokeilla uusiakin makuja, ilman pakkosyömistä.

Vai oltiinko vain oudossa seurassa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olimme espanjalaisessa hotellissa jossa aamiasena oli kahvi ja paahtoleipä, siihen hillo mukaan.

Saksalaiset tulivat eräänä aamuna aamupalalle oman eväskassin kanssa.

Vierailija
2/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa kulttuureissa lapset syövät pienestä pitäen aikusten kanssa samaa ruokaa ja samanlaista nirsoilua ei pääse syntymään. 

Täällähän on kansainvälisenä erikoisuutena ravintoloissa lastenlistat, muualla tuodaan puolitettuja tai jopa pienempiä annoksia lapsille. 

Kun ravintolakulttuurista jää lapselle kokemuksena vain ranskikset ja nauravat nakit, niin näkyy se tietty buffet-puolellakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa kulttuureissa lapset syövät pienestä pitäen aikusten kanssa samaa ruokaa ja samanlaista nirsoilua ei pääse syntymään. 

Miksi sitten ulkomaalaisitakin lapsista valtaosa syö hotelliaamupalalla suklaamuroja tai pelkkää vehnäleipää?

Vierailija
4/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olimme juuri Kreikassa. Kyllä siellä ne porsasteliat olivat rakkaasta itänaapuristamme.

Vierailija
5/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on onnellinen saadessaan edes tekosyyn hävetä toisia suomalaisia.

Vierailija
6/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Ehkä ovat tottuneempia buffetteihin? Eli ei tarvitse kauhoa lautasta täyteen jokaista sorttia?

Vierailija
7/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä suuresti jos saksalaiset tulee buffettiin omien eväiden kanssa? Pikemminkin yleensä lähtevät buffeteista eväskassien kanssa, sen olen todistanut eri maissa eri vuosikymmeninä eikä siihen loppua näy. Edelleen tänäkin päivänä härskisti vaan tekevät päivän eväät aamupalalla vaikka henkilökunta vieressä kävisi kieltämässä.

Vierailija
8/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan aikuinen ja silti mulla jää järjestäen aina buffetilla ruokaa lautaselle etenkin ekoina päivinä, kun kokeilen, mikä on syömisen arvoista.

Yleensä (etenkin ulkomailla) buffettien juustot ovat kammottavan makuisia, samoin kuin leikkeleet jne. mutta sitähän ei tiedä kokeilematta.

Loppuviikosta yleensä sit osaan jo ottaa sen vaalean leivän suklaalevitteellä, kun muutakaan syömisen arvoista ei ole :D

Vierailija
9/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään erityisesti suomalainen ilmiö, äänekäs vähemmistö kaikkialla kyttää naapuria ja tuntee voimakasta myötähäpeää toisten käytöksestä. Suuri osa pitää huolen omista asioistaan, hoitaa ne hyvin ja luottaa siihen että muut vastaavat omistaan.

Vierailija
10/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei ole vaan se on tuontitavaraa Saksasta. Lienet sen verran nuori ettet törmännyt saksalaisiin turisteihin 1970-luvulla. Ne osasivat sikailun noutopöydässä.

Vierailija
11/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on kansainvälisenä erikoisuutena ravintoloissa lastenlistat, muualla tuodaan puolitettuja tai jopa pienempiä annoksia lapsille. 

Kun ravintolakulttuurista jää lapselle kokemuksena vain ranskikset ja nauravat nakit, niin näkyy se tietty buffet-puolellakin. 

Mua jaksaa aina ihmetyttää miten niin monet suomalaiset tuntuvat luulevan monien asioiden olevan pelkästään Suomessa tapahtuvia. HYVIN harva asia on suomalainen erikoisuus. Luuletko ihan oikeasti, ettei muualla maailmassa ole lastenlistoja? T. Viimeiset 10v toisella puolella maailmaa eri maissa asunut

Vierailija
12/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia miehiä saa aina hävetä.

Vierailija
13/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole törmännyt kiinalaisiin... ;)

Vierailija
14/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään erityisesti suomalainen ilmiö, äänekäs vähemmistö kaikkialla kyttää naapuria ja tuntee voimakasta myötähäpeää toisten käytöksestä. Suuri osa pitää huolen omista asioistaan, hoitaa ne hyvin ja luottaa siihen että muut vastaavat omistaan.

Vaikea uskoa, että muualla harrastettaisiin ihan yhtä kaikenkattavaa, kaikille elämänaloille tunkevaa itserasismia.

Vai liekö oletukseni, että se on erityisesti suomalainen ilmiö, myös sitä? :)

Vierailija
15/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olimme espanjalaisessa hotellissa jossa aamiasena oli kahvi ja paahtoleipä, siihen hillo mukaan.

Saksalaiset tulivat eräänä aamuna aamupalalle oman eväskassin kanssa.

Tämä.

Ei ole mitenkään epätavallista kerätä sieltä buffetista eväitä loppupäivän ruokailuja varten.

Muutaman saksalaisen olen jopa nähnyt ottavan ruokailuvälineitä mukaan ravintolasta.

Suomessa sellaista pidetään huonona käytöksenä. Siksi suomalaiset sikailee (= jättää jämät lautaselle).

Vierailija
16/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo ilmeisesti nähnyt itänaapureitamme buffet’ssa

Vierailija
17/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövyin jokin aika sitten Milanossa hotellissa, jossa oli buffet-illallinen. Siellä oli pöydissä laput, joissa luki, että liiallisesta ruoan haaskaamisesta veloitetaan kymmenen euron lisämaksu per ruokailija. Eikä ne sikailijat siellä olleet suomalaisia, vaan enimmäkseen aasialaisia.

Vierailija
18/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma havainto on se, että ei muissa maissa taaperot ota itse ruokaa lautaselle kuten Suomessa. Muualla isä tai  äiti täyttää lapsen lautasen eikä niin, että ipana upottaa kätensä salaattiastiaan ja napsii sieltä, kuten olen nähnyt ruotsinlaivalla tapahtuvan. Tai koko jono jumittaa yhden Martta-Elmerin perässä, joka arpoo, että mitä sitä ottaisi.

Kun lapsen lautasella on vain taattuja herkkuja ja maistelu tehdään vanhempien lautaselta eikä toisinpäin, niin jämiä ei jää.

Vierailija
19/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole nähnyt suomalaisten kanravan jälkiruokapöydästä koko kakkuvatia, rääpiä sitä koko seuruuen voimin ja lopulta tumpata tupakkansa siihen. Näin tekivät itänaapurimme kerran.

Eikä suomalaisilla ole omia termareita ollut mukana joihinka tyhjennetään aamiaiselta haudutetut teet, kahvit ja maidot. Saksalaiset rakastavat tätäkin varastamista.

Vierailija
20/22 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan aikuinen ja silti mulla jää järjestäen aina buffetilla ruokaa lautaselle etenkin ekoina päivinä, kun kokeilen, mikä on syömisen arvoista.

Yleensä (etenkin ulkomailla) buffettien juustot ovat kammottavan makuisia, samoin kuin leikkeleet jne. mutta sitähän ei tiedä kokeilematta.

Loppuviikosta yleensä sit osaan jo ottaa sen vaalean leivän suklaalevitteellä, kun muutakaan syömisen arvoista ei ole :D

Miksi menet tuollaisiin buffetteihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi