Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hauskaa oli ajella kesähelteillä.

• ylös 5
  • alas 0

Kommentit (16)

Vierailija

Joo, muistan elävästi tuskanhikiset ajomatkat mummolaan. Mitenköhän niistä selvisi ilman lämpöhalvausta:)

Vierailija

Ei ollut ulkomaillakaan kunnollista automaatti-ilmastointia kuin jossain tosi harvoissa autoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on ollut ilmastointi autossa jo pitkään, mutta kesällä on kiva ajella hyvällä kelillä kaupunkinopeuksssa ikkunat auki ns. luu ulkona joten laitan sillon tietysti ilmastoinnin pois päältä, muuten se on automaatilla. Konttorirottana saa ihan tarpeeksi olla ilmastoidussa sisätilassa, joten siksikin. Niin ja polttoaineen kulutuskin kasvaa ilmastointia käytettäessä.

Ilmastoinnista on eniten hyötyä talvella ja syksyllä, se poistaa tehokkaasti kosteita ja ikkunat ei huurru eikä tietty pakkasilla jäädy kosteista vaatteista palatessa harjoituksista ja uimahallista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut ilmastointi autossa jo pitkään, mutta kesällä on kiva ajella hyvällä kelillä kaupunkinopeuksssa ikkunat auki ns. luu ulkona joten laitan sillon tietysti ilmastoinnin pois päältä, muuten se on automaatilla. Konttorirottana saa ihan tarpeeksi olla ilmastoidussa sisätilassa, joten siksikin. Niin ja polttoaineen kulutuskin kasvaa ilmastointia käytettäessä.

Ilmastoinnista on eniten hyötyä talvella ja syksyllä, se poistaa tehokkaasti kosteita ja ikkunat ei huurru eikä tietty pakkasilla jäädy kosteista vaatteista palatessa harjoituksista ja uimahallista.

Eikö se ole niin että ilmastointi toimii vain kun on plusasteita, eli talvella jos auto on ollut lämpimässä tallissa tai parkkihallissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole niin että ilmastointi toimii vain kun on plusasteita, eli talvella jos auto on ollut lämpimässä tallissa tai parkkihallissa?

Kyllä mun Volvossa toimii kelillä kun kelillä. Katsos automaattinen AC on air conditioning, se puhdistaa, jäähdyttää, lämmittää, poistaa kosteutta jopa poistaa aktiivihiilisuodattimella varustetussa myös hajuja jne. tehden sen mikä on tarpeen että matkustamon ilmanlaatu olisi hyvä ja lämpötila pysyy säädetyssä arvossa.

Ei mulla sen jälkeen kun siirryin ison Volvoon viime vuosikymmen alussa ole ikkunat enää olleet huurussa syksyllä ja jäätyneet sisältä talvella vaikka tulen autoon monta kertaa viikossa verkkareista ympäri vuoden uimahallista ja hikoilen vielä uinnin ja saunan jälleen tunnin kotiin päästyänikin. Hyvä toimiva ja kunnossa pidetty automaatti AC on todella hyödyllinen varuste autossa. Kunnossa pidetty tarkoittaa sitä, että se on huollettava merkkiliikkeessä vähintään 3-4 vuoden välein.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun Volvossa toimii kelillä kun kelillä. Katsos automaattinen AC on air conditioning, se puhdistaa, jäähdyttää, lämmittää, poistaa kosteutta jopa poistaa aktiivihiilisuodattimella varustetussa myös hajuja jne. tehden sen mikä on tarpeen että matkustamon ilmanlaatu olisi hyvä ja lämpötila pysyy säädetyssä arvossa.

Ei mulla sen jälkeen kun siirryin ison Volvoon viime vuosikymmen alussa ole ikkunat enää olleet huurussa syksyllä ja jäätyneet sisältä talvella vaikka tulen autoon monta kertaa viikossa verkkareista ympäri vuoden uimahallista ja hikoilen vielä uinnin ja saunan jälleen tunnin kotiin päästyänikin. Hyvä toimiva ja kunnossa pidetty automaatti AC on todella hyödyllinen varuste autossa. Kunnossa pidetty tarkoittaa sitä, että se on huollettava merkkiliikkeessä vähintään 3-4 vuoden välein.

Niin ja vaikka aamulla lähdenkin omasta lämpimästä tallista, niin kyllä auto kerkiää jäähtyä kuntolenkillä toista tuntia hallilla, samoin auto on valmiiksi kylmä kun töistä vain piipahdan kotiin hakemaan varusteita ja menen palloiluhallille illalla. Kun parin tunnin päästä suihkun kautta kylmään autoon astun, niin ei ne ikkunat Huurre kun on hyvä ilmastointi, ei vaikka pakkasta on parikymmentä asetta. En asu pks vaan pohjoisempana, täällä niitä pakkaspäiviä on joka vuosi joten asia on tullut vuosien myötä testatuksi monena talvena ja useaan kertaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samoin automaattivaihteet. Onneksi ajat on muuttuneet edes sen suhteen paremmiksi.

Hahah käsivaihteet olivat kuulemma paljon paremmat. Miksihän eivät nyt kaipaa niitä takaisin?

Vierailija

Volvo onkin suunniteltu pohjolan oloihin ja siksi on kunnia-asia, että ilmanvaihto toimii kaikissa olosuhteissa. Hatunnosto siitä, vaikka itse ajelenkin Skodalla. Siinäkin on automaatti-ilmastointi, mutta polttoainesäästön nimissä varsinainen ilmastointi ei ole tarpeeksi herkästi päällä esim. kostealla plussakelillä ja ikkunat tuppaa keräämään kosteutta. Se ei ole itse tekniikan vika, vaan tehtaalla tehdyn ohjelmoinnin. Sen voi kyllä muuttaa sopivalla tietokoneohjelmalla niin, että ilmastointi ei mene eko-moodiin.

Ja sitten ketjun varsinaiseen aiheeseen. Minulla on ollut 90-luvun alun jenkki-pick-up, jossa oli ilmastointi ja toisaalta vuoden 2001 VW Golf, jossa sitä ei ollut. Olisi saanut lisävarusteena. Onneksi nykyään ilmaistointi on vakiona yhä pienemmissä ja halvemmissa autoissa. Olihan se eilenkin kiva ajaa mökkimatka, kun ulkona oli 28-30 astetta, mutta auton sisällä viileää.

Vierailija

Kovilla helteillä ajoitettiin mökkimatka niin että lähettiin myöhään illalla/yöllä kun ei ollut enää niin kuuma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun autossa ei ole ilmastointia.

Ei minunkaan. Tuli hankittua 20 vuotta vanha perusauto, jossa on tavallisen puhaltimen lisäksi veivi-ikkunat vain edessä ja hieman hirvitti matkalle lähteminen näillä keleillä, mutta yllättävän hyvin 500 km mökkireissu silti meni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin automaattivaihteet. Onneksi ajat on muuttuneet edes sen suhteen paremmiksi.

Hahah käsivaihteet olivat kuulemma paljon paremmat. Miksihän eivät nyt kaipaa niitä takaisin?

Siksi, että automaattivaihteistot ovat kehittyneet. Nykyaikainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa nopeammin kuin kukaan ihminen manuaalilla ja siinä on niin monta porrasta, että meno on sujuvaa. Toisin oli ennen kun oli ns. perinteiset kolmi- tai neliportaiset automaatit, joilla auto kiihtyi tuskallisen hitaasti. Silloin manuaali oli parempi vaihtoehto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ulkomaillakaan kunnollista automaatti-ilmastointia kuin jossain tosi harvoissa autoissa.

Paitsi amerikkalaisissa jo 50-luvulla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat