Ihmetyttää AV:n juhlakeskusteluissa (häät, polttarit ym.) yksi asia
...joka toistuu kommenteissa ja on ylänuolien perusteella selvästi suosittu ajatus.
Eli jos ollaan järjestämässä vaikka lapsettomia tai vegaanisia häitä tmv. niin jatkuvasti näkee täällä sellaista kommenttia, että juhlat ovat järjestäjiensä omat juhlat ja vieraat jättäkööt tulematta, jos ei kelpaa.
Ymmärrän tietenkin tämän kulman syvän vakaumuksellisissa asioissa (vaikka nyt veganismi, uskovaisuus...), mutta eikö muuten juhlien järjestämisen lähtökohtana ole myös vieraiden viihtyvyys? Eli vaikka häät ovat avioparin ainutlaatuinen päivä ja siksi ne saavat olla järjestäjiensä näköiset, mutta tarkoituksena pitäisi olla myös hyvien juhlien takaaminen vieraille eikä pelkästään hääparin identiteetin rakentaminen.
Tai näin ainakin itse ymmärrän juhlien järjestämisen... Olen pitämässä muutamien kymmenien kutsuvieraiden juhlaa myöhemmin tänä vuonna. Vaikka illan tarkoituksena on Minun Itseni juhliminen (täytän 40), teen emäntänä parhaani suunnitellakseni illan niin, että vierailla olisi hyvä olla ja kaikki tärkeimpäni pääsisivät paikalle, löytäisivät jotain syötävää ja juotavaa ja viihtyisivät. Eihän mitään juhlia olisi ilman vieraita, ja siksi pidän jopa itsekkäänä "ota tai jätä"-mentaliteettia.
Onko kukaan muu samaa mieltä kanssani?
Kommentit (19)
Noissa on varmaan taustalla se, että toisten juhliin ei kannata mennä marisemaan ja arvostelemaan mikä kaikki siellä on huonosti, vaan jos jo lähtökohtaisesti kutsusta tai muuten tietää ettei ole mieleisensä juhla, niin voi jäädä suosiolla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsettomat juhlat ole vieraiden viihtyvyyden kannalta nimenomaan hyvä juttu?
On se kumma, miten ennen vanhaan lapset mahtui häihinkin mukaan vaikka ei ne mitään maailman kultaisimpia olleet käytökseltään ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Noissa on varmaan taustalla se, että toisten juhliin ei kannata mennä marisemaan ja arvostelemaan mikä kaikki siellä on huonosti, vaan jos jo lähtökohtaisesti kutsusta tai muuten tietää ettei ole mieleisensä juhla, niin voi jäädä suosiolla kotiin.
Kyllä tuota argumenttia näkee käytettävän silloinkin, kun joku imeväisikäisen äiti surkuttelee, ettei pääse lapsettomiin häihin vauvan takia. Että juhlien järjestäjällä on oikeus "määrätä säännöt" - niistä vieraista ei ole niin väliä. Aika junttia minusta.
Nämä lapsettomat, lihattomat muut tomattomat juhlat vietetään pääosin Porvoossa, joten ongelma on onneksi paikallinen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapsettomat, lihattomat muut tomattomat juhlat vietetään pääosin Porvoossa, joten ongelma on onneksi paikallinen.
Tällä menolla muuten seuraava askel on vieraattomat juhlat.
"Päätettiin pitää tälläinen meidän näköinen ilta, joten jätettiin vieraat kutsumatta ettei ne droppaa tunnelmaa."
Olen samaa mieltä.
Sain kerran väittelyn aikaiseksi ihan vaan koulun synttäritarjottavista. Kaveri tuumas, että lapsi vie lempparikarkkejaan, eikä todellakaan oteta huomioon keliakioita, liivatteettomia jne valioita. Eli siis on ok, että omalla lapsella on kiva mieli ja osa luokasta on pahalla mielellä? Mites se vieraanvaraisuus? Eikö tässä ole hyvä opettaa lapselle, että ne "vieraat" otetaan kaikki huomioon. Tarjoaa vaikka paria eri asiaa. Ei ole heidän tehtävänsä luoda hyvää mieltä kaikille. No, miksi sitten tarjottavia ja haluaa sen huomion. Koska lapsella on oikeus siihen hetkeensä. Ok.
Musta tuo on todella törkeetä, kun pienellä vaivalla saisi kaikille hyvän mielen. Esim marianne pussin namukat sopii kaikille.
Niinpä. Vegaanihäissä täytyisi ottaa huomioon myös kaikki lihansyöjät ja varata heille jotain lihaisaa syötävää.
Minä olen samaa mieltä. :) Minulle on kunnia-asia huomioida kaikki ruokavaliot, ei ole niin mahdoton tehtävä tehdä munattomia ja maidottomia kasvisvaihtoehtoja, gluteenittomia ja laktoosittomia ja vehnättömiä. Enemmänhän siinä tulee tarjottavaakin vieraille. Juuresallergiaan en ole vielä törmännyt, joten aika hyvin löytyy lisukkeitakin ruokaan.
Mietin aina vieraiden näkökulmasta, vieraat tekevät juhlan. Olisi noloa jos omat juhlat haukuttaisiin selän takana siksi ettei ole huomioitu vieraita. MINÄ tarjoan juhlat vieraille, ei toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Sain kerran väittelyn aikaiseksi ihan vaan koulun synttäritarjottavista. Kaveri tuumas, että lapsi vie lempparikarkkejaan, eikä todellakaan oteta huomioon keliakioita, liivatteettomia jne valioita. Eli siis on ok, että omalla lapsella on kiva mieli ja osa luokasta on pahalla mielellä? Mites se vieraanvaraisuus? Eikö tässä ole hyvä opettaa lapselle, että ne "vieraat" otetaan kaikki huomioon. Tarjoaa vaikka paria eri asiaa. Ei ole heidän tehtävänsä luoda hyvää mieltä kaikille. No, miksi sitten tarjottavia ja haluaa sen huomion. Koska lapsella on oikeus siihen hetkeensä. Ok.
Musta tuo on todella törkeetä, kun pienellä vaivalla saisi kaikille hyvän mielen. Esim marianne pussin namukat sopii kaikille.
Lastenjuhlat on oma juttunsa, ja niissä pitäisi olla tarjottavaa kaikille.
Aikuistenjuhlat on eri juttu. Et kai kutsuisi lapsia polttareihinkaan? Jotkut juhlat halutaan pitää erilaisina tunnelmaltaan, ja se on oma valinta.
Huomenna on luvassa tukalaa 30 asteen hellettä tänne Helsingin keskustaan. Täytyypä muistaa avata ikkunat, että asunto vähän jäähtyisi. Työpäivän jälkeen on mukava tulla hyvin tuuletettuun ja raikkaseen kotiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsettomat juhlat ole vieraiden viihtyvyyden kannalta nimenomaan hyvä juttu?
Muistan millainen räkänokka sinä olit lapsena, mutta kaikki lapset tai heidän vanhempansa eivät ole läheskään niin vastenmielisiä kuin sinä ja sinun perheesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Eikä sovi. Suklaalle allergisia on.
Juhlakalun häät, he päättävät.
Eli me pidimme lapsettomat teemahäät, missä oli teeman mukainen pyyntö pukeutumisesta. Kun meille soitettiin ja kysyttiin, että ihanko tosi tällaiset, vastasimme, että pakko ei ole tulla, sillä meidän häät, me päätämme.
Paikalle tuli vain kummankin vanhemmat ja yksi serkku. Pakko ei ole kenenkään tulla, ellei juhlat kelpaa. Pysykää kotona, jos ei kiinnosta säännöt, miten sinne tullaan ja miten siellä ollaan.
Tää aihe tuntuu yhtä tuskaiselle aiheelle kuin rintaruokinta.
Itsellä on laktoosi-intoleranssi joka todettu n. 40v sitten, aikana jolloin aihe oli tuntemattomampi. Kysyessäni oliko maitoa käytetty, sain kummia katseita ja annettiin ymmärtää että olen päästäni vähän vajaa kun tuommoisen höpöhöpö taudin keksinyt.
Vaihtoehdot oli joko olla ilman jolloin aiheutti närästystä kun ei ottanut mitään tai kärsiä kivuista ja aiheuttamatta mielipahaa emännälle.
Voisiko ajatella emännän/isännän laittavan sen minkä laittaa ja parhaansa yrittää huomioida nämä erilaiset kasvis syöjät, gluteeniton ja mitä näitä nyt onkaan. Uskon kirjon olevan nykyään semmoinen ettei vaan pysty kaikkea huomioimaan.
Vieraallakin, varsinkin isoissa juhlissa, voisi olla ymmärrystä ettei ihan just oikeaa ruokavaliota voi vaan olla. Käytännön syistä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlakalun häät, he päättävät.
Eli me pidimme lapsettomat teemahäät, missä oli teeman mukainen pyyntö pukeutumisesta. Kun meille soitettiin ja kysyttiin, että ihanko tosi tällaiset, vastasimme, että pakko ei ole tulla, sillä meidän häät, me päätämme.
Paikalle tuli vain kummankin vanhemmat ja yksi serkku. Pakko ei ole kenenkään tulla, ellei juhlat kelpaa. Pysykää kotona, jos ei kiinnosta säännöt, miten sinne tullaan ja miten siellä ollaan.
Oli sitten teidän näköiset häät ja unelmien juhlapäivä. Kyllä kannatti olla tiukka :)
On se uskomatonta miten vihamielisesti osa kirjoittaa. No sitä varten on AV 😀
Vierailija kirjoitti:
...joka toistuu kommenteissa ja on ylänuolien perusteella selvästi suosittu ajatus.
Eli jos ollaan järjestämässä vaikka lapsettomia tai vegaanisia häitä tmv. niin jatkuvasti näkee täällä sellaista kommenttia, että juhlat ovat järjestäjiensä omat juhlat ja vieraat jättäkööt tulematta, jos ei kelpaa.
Ymmärrän tietenkin tämän kulman syvän vakaumuksellisissa asioissa (vaikka nyt veganismi, uskovaisuus...), mutta eikö muuten juhlien järjestämisen lähtökohtana ole myös vieraiden viihtyvyys? Eli vaikka häät ovat avioparin ainutlaatuinen päivä ja siksi ne saavat olla järjestäjiensä näköiset, mutta tarkoituksena pitäisi olla myös hyvien juhlien takaaminen vieraille eikä pelkästään hääparin identiteetin rakentaminen.
Tai näin ainakin itse ymmärrän juhlien järjestämisen... Olen pitämässä muutamien kymmenien kutsuvieraiden juhlaa myöhemmin tänä vuonna. Vaikka illan tarkoituksena on Minun Itseni juhliminen (täytän 40), teen emäntänä parhaani suunnitellakseni illan niin, että vierailla olisi hyvä olla ja kaikki tärkeimpäni pääsisivät paikalle, löytäisivät jotain syötävää ja juotavaa ja viihtyisivät. Eihän mitään juhlia olisi ilman vieraita, ja siksi pidän jopa itsekkäänä "ota tai jätä"-mentaliteettia.
Onko kukaan muu samaa mieltä kanssani?
Minun itseni juhliminen.
Voi hyvänen aika mitä lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten ennen vanhaan lapset mahtui häihinkin mukaan vaikka ei ne mitään maailman kultaisimpia olleet käytökseltään ennenkään.
Silloin ryypättiin vaikka lapset olivat mukana.
T. Lapsi joka joutui katsomaan vanhempien ryyppäämisiä ja toilailuja.