Mistä teini hankki viinan?
Kompuroi viime yönä kotiin jurrissa kuin mikä.
Ei ole ennen juonut, minun tietääkseni. Hiljainen ja kunnollinen 15-vuotias. Melko arka tosin, eikä ole montaa kaveria ja hekin hyvin samantapaista sakkia. Päihteet eivät kuulu heidän ystäväpiirinsä juttuihin.
Lauantai kulunut krapulasta selviytymisen parissa. Ei saa kurveelläkään ulos tietoa mistä viinat saatiin ja missä juotiin. Sen tiedän kenen kanssa, ja soitin vanhemmille. Heillä ei ole kadonnut alkoholia säilöstä eikä ole sisaruksia jotka hakisivat, kuten ei meilläkään ole tytärtä vanhempia.
Meillä omassa talossa ei alkoholia ole lainkaan säilytyksessä. Mikä on todennäköisin keino jolla tuollainen teini joka ei suutaan saa helposti auki on hankkinut alkoholia?
Kommentit (20)
Itse hankin viunaa kavereiden kanssa niin että mentiin päivystämään Etelä - Haagan Alkon nurkille ja odotettiin että joku semispurgu setämies tulee paikalle. Annettiin hakista kun kävi meille kossupullot hakemassa. Helppoo ku heinänteko.
Lasten on hyvä opetella juomaan aikaisin, jotta vanhempana ei tule ongelmia.
Jompikumpi yllämainituista,joko ovat kytänneet sopivaa hakijaa Alkon kulmilla tai heillä on kaveri/kaverin kaveri/tuttu joka on täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse hankin viunaa kavereiden kanssa niin että mentiin päivystämään Etelä - Haagan Alkon nurkille ja odotettiin että joku semispurgu setämies tulee paikalle. Annettiin hakista kun kävi meille kossupullot hakemassa. Helppoo ku heinänteko.
Näin tehtiin mun nuoruudessa 20 vuotta sitten, en tiedä, tehdäänkö enää. Mutta eipä tuohon muuten tarvita kuin täysi-ikäinen tuttu tai kaveri.
Voi myös ajatella niin, että teini on kekseliäs ja fiksu, jos ne keinot keksii.
Sinuna muuten siirtäisin nyt sen keskustelun siihen, mitä kannattaa juoda ja millaiset on seuraukset, osa ensikännien vetäjistä saattaa juoda heti väkeviä ja sammua jonnekin.
Aina löytyy jonkun kaverin isosisarus, joka hakee. Näin meillä.
En painostaisi tässä asiassa, lapsi on lojaali kavereilleen eikä voi kertoa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005745227.html
Juttu on maksumuurin takana, kopioin siitä tähän pätkän.
ESPOONLAHDEN ALUEEN lastensuojelu kertoo käsitelleensä kuluneen kevään aikana useita tapauksia, joissa 13–16-vuotiaat tytöt ovat olleet Tinderissä yhteydessä aikuisiin miehiin.
Tyttöjä on kiinnostanut alkoholin hankkiminen miehiltä, joihin he ovat tutustuneet Tinderissä.
Heidän tarkoituksenaan on ollut juoda itsensä humalaan, mutta myös hankkia alkoholia myytäväksi muille, jotta siitä saisi rahaa.
Tytöt ovat sopineet tapaamisia sekä aikuisten kotiin että julkisille paikoille.
”Sitten on sattunut vakavia tyttöihin kohdistuneita seksuaalirikoksia tai niiden yrityksiä. Pahin, mikä meidän tiedossamme on ollut raiskaus”, kertoo sosiaaliohjaaja Minna Rivala-Koskinen.
Vakava seksuaalirikos tapahtui Tinderissä viestittelyn jälkeen aikuisen miehen asunnossa.
Nuorimmat Tinder-profiileja tehneet tytöt, joihin Espoon lastensuojelu on törmännyt, ovat olleet 13-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna muuten siirtäisin nyt sen keskustelun siihen, mitä kannattaa juoda ja millaiset on seuraukset, osa ensikännien vetäjistä saattaa juoda heti väkeviä ja sammua jonnekin.
Juuri näin. Ja kerro että aina, ihan aina, voi tulla kotiin ja soittaa kotiin.
Sellaista se elämä on teinien kanssa! Aina ne jostain viinansa ja kaljansa hankkii. Se on sitä kokeilua mille vanhemmat eivät oikeastaan mahda mitään. Ei koti arestit, puheet jne auta yhtään mitään. Se on nuoren elettävä ja koettava se nuoruus ikä, vanhemmat voivat vain toivoa että hengissä selviävät ja järki pysyy päässä!
Voihan alkoholia tehdä myös itse.
Vaatekaapista voi löytyä viiniastia.
Kurkkaa ;D
Ei teinillä tule vielä krapulaa ensikänneistä.
Joku resepti perustui appelssiinimehuun.
Lukutaitoiset teinit saa helposti kiljun tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Näin mekin teimme Puotinharjun alkon nurkilla aikoinaan. Ap taitaa olla vailla nuoruuden alkoholikokeiluja kun ei tiedä miten viinaa saa. Lisäksi kaveripiiriimme kuului pitkä bodausta harrastava kaveri, joka oli 17 mutta näytti kolmekymppiseltä. Hän myös haki meille.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Näin mekin teimme Puotinharjun alkon nurkilla aikoinaan. Ap taitaa olla vailla nuoruuden alkoholikokeiluja kun ei tiedä miten viinaa saa. Lisäksi kaveripiiriimme kuului pitkä bodausta harrastava kaveri, joka oli 17 mutta näytti kolmekymppiseltä. Hän myös haki meille.
Joku amispoju on ostanut viinaa ja ottanut hakupalkan auton takapenkillä.
Varmaan kotona esittää hiljaista ja kilttiä. Sellaista ei osaa epäillä. Kyllä teinit aina jonku löytää joka ostaa juomat ja tupakat.
Voi kuule... ihan mistä tahansa - kaikkien vaihtoehtojen luettelemiseen menisi päivä. Viinaa on niin helppo saada pimeästi, melkein yhtä helppoa kuin kannabista.
Tinderin avulla voi hankkia vaikka mitä palveluita vastaan.
Pisteet siitä että tuli kotiin, osoittaa luottamusta myös vanhempiin.
Kun voi paremmin niin puhutte rehellisesti, alkoholin haitoista ja siitä mitä humalainen nuori voi kohdata väkivalta ja raiskaukset eivät ole mitään satua.
Muistele omaa teini-ikää niin keksit kyllä vastauksen kysymykseesi. Luultavasti jonkun isoveli/sisko, vanhempi kaveri tai paikallinen juoppo kävi hakemassa.
Täysi-ikäinen kaveri? Tuon ikäisillä likoilla voi olla jonkun vuoden vanhempia, yleensä miespuolisia, kavereita. Siksi hän ei sulle kerrokaan kuka haki, jos on hiukan ihastunut ja tietää että sinä et hyväksyisi vanhempaa poikkista.