Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten annatte palautetta niin ettette leimaudu valittajiksi tai ikäviksi ihmisiksi?

Vierailija
14.07.2018 |

Mä en yleensä uskalla antaa palautetta erinäisiin asioihinkoska koen, että saan sen kautta hankalan maineen tai leimaudun valittajiksi tai negatiiviseksi.
Olen muutenkin aina ollut hiljainen ja hiukan syrjäänvetäytyvä luonne. Nyt vanhimmiten olen muutaman kerran antanut spontaanisti palautetta erinäisistä asioista, mutta tästä seuraa itselleni aina niin sanotusti morkkis... "mitämänytmenin valittamaan" Tunnistaako kukaan ítseään tälläisestä? Vai johtuuko tämä pelkästään mun huonosta itsetunnosta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan mahdollisuuksien mukaan myös positiivista palautetta. :)

Vierailija
2/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä alotan että "mua ärsyttää" "en tajua" jne.

Haluan korostaa sillä sitä, että en yritä esittää että tiedän asian oikean laidan, vaan haluan ilmaista mielipiteeni ja näkemykseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään.

Vierailija
4/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautteen antaminen ei välttämättä tarkoita kritisointia. Myös kiitos voi olla palaute.

Vierailija
5/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautteen antaminen ei välttämättä tarkoita kritisointia. Myös kiitos voi olla palaute.

Totta, mutta tarkoitin tässä lähinnä asioiden kritisointia :)

Vierailija
6/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun morkkis johtuu tottumattomuudesta.

Ne jotka on ehdottomia, halveksuvia tai tietäväisiä on niitä kaikkein rasittavimpia.

Voi olla ystävällinen ja sanoa asian niin kuin se on. Jos siinä on jotain positiivista tuo se samalla esiin.

Totuus on, että harva kestää minkään näköistä nehatiivista palautetta vaikka aihetta olisi.

Siksipä sinulla kannattaa olla perustelu ja myös kysyä roisen näkemys asiaan.

Esim. Joku meni sun paikalle. Huudatko nyrkit ojossa, että p**kele pois mun paikalta vai kysyt ystävällisesti, että huomasitko paikan olevan varattuna? Näin toinen pääsee tilanteesta nolostumatta tai ainakin annat tilaisuuden kertoa miksi näin tapahtui.

Vierailija
7/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh, millä tavalla olet itse antanut sitä palautetta sitten? Ja millaisten asioiden kritisointia tarkoitat? (esim. kun joku jättää auton väärään paikkaan vai että joku on oikeasti tehnyt jotakin todella ikävää tms.)

On myös asioita, joista toisella on vain eri katsantokanta, eikä kumpikaan ole välttämättä mitenkään väärässä. Silloin varsinkin on erityisen tärkeää ilmaista se oma mielipide ilman sitä negatiivisuutta ja varsinaista toisen kritisointia. Ystävällisesti.

Jos kyse on asiasta jossa toinen ei varsinaisesti ole tehnyt mitään (kovin) väärää, niin silloin koitan esittää asiani mahdollisimman ystävällisesti toista mollaamatta. Jos taas toinen on vaikkapa loukannut pahasti, niin palaute saattaa tulla välillä negatiivisemmassakin sävyssä. Pyrin kyllä silloinkin esittämään asiani mahdollisimman asiallisesti ja selittää kunnolla miksi ajattelen ja tunnen näin.

Vierailija
8/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en yleensä uskalla antaa palautetta erinäisiin asioihinkoska koen, että saan sen kautta hankalan maineen tai leimaudun valittajiksi tai negatiiviseksi.

Olen muutenkin aina ollut hiljainen ja hiukan syrjäänvetäytyvä luonne. Nyt vanhimmiten olen muutaman kerran antanut spontaanisti palautetta erinäisistä asioista, mutta tästä seuraa itselleni aina niin sanotusti morkkis... "mitämänytmenin valittamaan" Tunnistaako kukaan ítseään tälläisestä? Vai johtuuko tämä pelkästään mun huonosta itsetunnosta?

Palautteen antajat ovat yleensä valittajia, kitinä halutaan vain pukea myönteisempään ilmaisuun. Normaalisti ihmisellä ei ole tarvetta juuri koskaan antaa "palautetta". Elä ja anna toisten elää tavallaan. Älä sekaannu muiden asioihin, jos joku sekaantuu omaasi, jätä huomiotta kuin ilmaa. 

Vierailija
9/10 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa jämäkkyys. Hyvin voi olla lempeä mutta luja ja selkeä samalla. Valituksia oppii tekemään tekemällä valituksia.

Vierailija
10/10 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan mahdollisuuksien mukaan myös positiivista palautetta. :)

Tarkennan vielä, etten varsinaisesti tarkoita tässä hampurilaismallia (=hyvä palaute+rakentava palaute+hyvä palaute), siis että joka kerta rakentavaa palautetta antaessa pitäisi keksiä jotain hyvääkin. (Toki niinkin voi toimia, jos se positiivinen asia on totta eikä väen vängällä keksitty.) Minulla on vain tapana kehua muita hyvästä työstä aina kun sille on aihetta. :) Rakentava palaute annetaan aina perustellusti ja asiallisesti ilmaistuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme