Maitoa tiputtelee vieläkin
Imetyksen lopettamisesta on jo kohta puolitoista vuotta ja vieläkin suihkun jälkeen tulee toisesta rinnasta maitotippaa. Olisikohan syytä käydä gynellä vai kuulostaako tää normaalilta?
Kommentit (5)
Maitoa tihkuu edelleen saunassa. Imetyksen lopettamisesta on kulunut 1,5 vuotta. Joskus myös, jos tyttö on erityisen liikuttava tai vaikka sairas ja itkee, saattaa tuntua sellaista lievää kihelmöintiä niin kuin herahtamisen aikana.
Ei ole tullut mieleen huolestua asiasta.
Imetin 10 kk ja lopetin 9 kk sitten. Puristamalla tulee edelleen tippa maitoa. Jos sitä tulisi vain toisesta rinnasta, olisin huolissani (voi olla merkki kasvaimesta), mutta kun tulee molemmista niin oon ajatellut että on vaan edelleen nuo maidonerityshormonit aktiivisia.
Imetin v.2002 vain 3 kk (ja sekään ei ollut täysimetystä) ja sitten imetys tyssäsi täysin. Nyt aikaa on kulunut jo 4 vuotta ja edelleenkin vasemmasta rinnasta tulee välillä jopa suihkuten maitoa.
Tätä asiaa on tutkittu lääkärillä useaan otteeseen, mutta kaikki on kunnossa. Prolaktiiniarvot ok, syövän ja muiden kasvainten mahdollisuus poissuljettu yms. Olen täysin terve mutta lääkäri sanoi että joskus maidon tulo vain jää päälle useiksikin vuosiksi. Syytä huoleen ei kuulemma ole. En itse ole tästä kauheasti stressannut mutta monet " viisaammat" äidit on tästä asiasta puolestani stressannut ja diagnosoinut minulle aivokasvaimista rinta-/kohdunkaulansyöpään.
Pitkän jatkunut maidon tulo ei siis välttämättä tarkoita mitään, mutta jos se sinua itseäsi vaivaa niin käy asia tarkistamassa.
Edelleen tulee tippaa puristaessa. TOSIN tästä sanoi gynekologini, että kun minulla on hormonikierukka ja masennuslääkitys, niin ne voivat yhdessä (ja miksei myös erikseen) edistää maidontuottoa. Huomasin itse asiassa 8 kk imetyksen loppumisen jälkeen, 2 viikkoa masennuslääkityksen aloittamisesta, ekaa kertaa, että näin on, eli taisi oikein alkaa uudestaan tuo maidontuotanto.. Eipä tuo häiritse.
Tosin imetyksen lopetuksesta on aikaa puolisen vuotta. Kyselin juuri eilen asiasta tytön neuvolatädiltä ja hän soitti samantien äitiysneuvolan puolelle. Sieltä sanottiin että he tiesivät tapauksen jossa maitoa tuli vielä kahden vuodenkin jälkeen imetyksestä!! Jos minulla vielä maidontulo jatkuu ja ensinnäkin jos siitä on haittaa niin täytyy soitella omalle lääkärille, joka sitten kirjottaa reseptin lääkkeelle(nimeä en muista) joka parin viikon kuluessa lopettaa maidontuotannon. Joten sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin, varsinkin jos haluat päästä vaivasta eroon.
Itse en meinaa lääkäriin ottaa yhteyttä,sillä olemme nyt 5 kierron verran yrittäneet pikkukakkosta ja jos maidontulo ei lopu niin jatkukoon sitten seuraavalle =)