Mitä ajattelet ihmisistä, joilla ei ole luottotietoja tai ovat ulosotossa? Halveksutko?
Jos syy ei ole konkurssin tehnyt yritys vaan muut velat. Onko luottotiedottomat pohjasakkaa? Entä jos ystäväsi kertoisi olevansa luottokelvoton ja ulosotossa?
Kommentit (19)
Ei anna hyvää kuvaa. Enpä paljon arvosta.
Enpä minä ystävää hylkäisi. Kuten sanonta menee "oikea ystävä on hän, joka tietää sinusta kaiken, ja pitää sinusta silti".
Vierailija kirjoitti:
Ei anna hyvää kuvaa. Enpä paljon arvosta.
Halveksutko?
Halveksun. Alinta pohjasakkaa koska ei mitään käsitystä rahasta ja sen käytöstä.
Olen luottotiedoton ja ulosotossa. Olen maksanut ulosottoon noin 8000 e/vuosi jo 8.5 vuoden ajan, mutta noin 40 000 euron velasta on vielä lähes kymppitonni jäljellä. Tämän vuoden tammikuussa velkasumma oli 12 165 e, tammi-heinäkuun aikana olen maksanut 4860 euroa, arvatkaa huviksenne paljonko velkaa on jäljellä? 9500 euroa. Eli laskujeni mukaan makselen 40k ulosottovelkaa yhteensä reilusti yli 70 000 euron summan. Saa ihan vapaasti halveksia.
En halveksu. Elämässä on niin monta mutkaa matkassa, eikä asioihin voi aina itse vaikuttaa. Joskus tekee vääriä valintojakin.
Mä luulen että nämä jotka halveksuu on jotain kaupan kassoja tms. Jolla ei järki riittänyt muuhun.
En tietenkään halveksu, enkä kyllä ihmisiä jotka niin tekevät pelkästään sen perusteella että ei ole luottotietoja.. Mutta mikäs siinä jos noin pienestä saa kiksit..
Ei se niin mustavalkoista ole. Siskolla räjähti talous kun hänen elämässä oli paljon vastoinkäymisiä. Ihan hyvä ihminen mun sisko on, vaikka on luottotiedoton ja ulosotossa.
Ja nuo on nykypäivänä niin yleisiä että jokainen tuntee jonkun jolla asiat on tuossa jamassa, mutta ei välttämättä tiedä sillä ei näistä asioista paljon toisille puhuta.
En olisi ikinä päällepäin voinut nähdä esim siskosta miten on sössinyt raha-asiansa. Huoliteltu, siististi pukeutunut työssäkäyvä perheenäiti.
Monta ystävääni on ulosotossa, jokunen on kovalla työllä päässyt veloistaan. Ei ole tarvetta halveksia ketään, elämäntilanteet ja terveys vaihtelee. Itse mokailen sitten muissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Konkkaan mennyt yrittäjä on ihan samaa pohjasakkaa kun muutkun luottotiedottomat imo.
Ai lama-ajankin yrittäjät jotka menivät konkurssiin hallituksen ja pankkien toheloinnin takia, eivät oman huonon taloudenpidon takia?
En todellakaan halveksi. Mokia sattuu, suurempiakin. Tullaanhan sitä vahingossa raskaaksikin. Voi johtua siitä, että en ole rahasta ja roinasta kiinnostunut.
En halveksu, mutta ihmettelen kuinka taas näin kävikään. Velkojen anteeksiannon jälkeen sama homma jatkuu... Ei mitään tajua rahan (luoton) käytössä. Kait se on sairaus?
Murhastuomiostakin vapautuu nopeammin kuin ulosotosta ja luottotiedottomuudesta. On se vaan raha niin tärkeä asia tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Murhastuomiostakin vapautuu nopeammin kuin ulosotosta ja luottotiedottomuudesta. On se vaan raha niin tärkeä asia tässä maailmassa.
Noin se ihan kirjaimellisesti menee. Elinkautinen on Suomessa yleensä noin 12 vuotta, ulosotto voi jatkua pitempään (vaikka monet velat vanhenevat 10 vuodessa) ja ulosoton päätyttyä menee vielä 2-4 vuotta siihen, että luottotiedot saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos syy ei ole konkurssin tehnyt yritys vaan muut velat. Onko luottotiedottomat pohjasakkaa? Entä jos ystäväsi kertoisi olevansa luottokelvoton ja ulosotossa?
En halveksi. Mitä minun halveksimiseni ketään hyödyttäisi. - Varmasti on heitä, jotka ovat ns. kevytmielisesti velkaantuneet ja eläneet ylivarojensa, joille luottotietojen menettäminen saattaa olla ns. oikein.
Mutta tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, joissa olen kohdannut kirjoittajia, jotka ovat voineet valita mm. niin omat kuin läheisten sairaudet (myös ne yllättävt), kodin tulipalo(t), auto-onnettomuudet, takausvastuiden laukeamiset, ne ilkivallan teot ja toimet joiden kohteeksi yleisemmin judutaan, tai joilla on aina viimekädessä joku läheinen joka maksaa ja kustantaa saamiset pyytettä ja ohimennen pelastaen luottotietojen menetykseltä, vain muutaman esimerkin antaakseni.
Koska edellä mainitun kaltaiset kirjoittajat ovat tosielämässä melko harvinaisia, niin en ala arvostelemaan tai halveksimaan ketään luottotiedotonta. Mutta, jos on ns. kevytmielisesti ne menettänyt, niin toivon, että osaa ottaa niiden menettämisestä opiksensa.
En halveksi. Luulenpa, että tämä sama porukka joka halveksii, ovat muutenkin melko empatiakyvyttömiä ja oma elämänhallinta on jollain toisella elämän osa-alueella aivan mitä sattuu. Näin sitä vaan saa itseään kätevästi korotettua omissa silmissään, mitäs siitä vaikka olenkin alkoholisti, onhan minulla sentään puhtaat luottotiedot..
Vierailija kirjoitti:
En halveksu. Elämässä on niin monta mutkaa matkassa, eikä asioihin voi aina itse vaikuttaa. Joskus tekee vääriä valintojakin.
Ihan samaa mieltä.
Konkkaan mennyt yrittäjä on ihan samaa pohjasakkaa kun muutkun luottotiedottomat imo.