Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun mies kilpailee vanhemmuudessa?

Vierailija
11.07.2018 |

Olen jo eroakin miettinyt, kun en vain enää jaksa tällaista. Mies tuntuu jotenkin kilpailevan siitä että kumpi meistä on parempi vanhempi tai kummasta meidän lapsi enemmän tykkää. Ongelma on tapa, jolla hän sen tekee. Hän puhuu koko ajan lapselle, että "eikös isi olekin kivempi kuin äiti" tai "isi tekee sinun kanssa kivempia juttuja kuin äiti" tai "eikös isin kanssa olekin hauskempaa kuin äidin kanssa" jne. Ja samalla tietenkin tekee lapsen kanssa vaan kivoja juttuja ja jättää kaikki ikävät tai lapsen mielestä ahdistavat asiat (esim. pahan makuisen lääkkeen antamisen, lääkärikäynnit, kieltämiset, väsymysitkujen hoitamiset, nukkumaanmenoajoista huolehtimiset, hampaidenpesut jne) minun tehdäväksi. Ja sitten taas puhelee lapselle, että "isin kanssa pääset leikkimään, eikös ole kiva, äiti taas pakotti sinut pesemään hampaat mutta tule tänne isi lohduttaa".

Olen yrittänyt puhua asiasta järkeä miehelle, suuttunut ja sanonut suorat sanat jne, mutta mikään ei tehoa eikä saa häntä muuttamaan tyyliään. Onko jäljellä enää ero, jotta pääsen tällaisesta eroon vai voiko miehen saada jotenkin lopettamaan tuo? Jos eroamme niin hän tietenkin jatkaa tuota puhetta lapselle, mutta sitten en ainakaan joutuisi enää kuulemaan sitä. Osaisiko joku kommentoida miksi joku (mies) puhuu lapselle noin? Itse hän ei ole suostunut selittämään käytöstään eikä suostu siitä edes keskustelemaan.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kai sitä on isän yrittää miellyttää lasta kun äidit omii lapsen itselleen. Täällä oli keskustelu missä mies ei saanut edes kauppaan mennä vauva rattaissa jotta äiti olis voinu levätä. Miehen tyyli on tietenkin väärä ja typerä.

Vierailija
42/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lasten täti tekee tuota. Ei koskaan komenna, vaadi tms vaan aina jos pitää rajata, kutsuu minut nimeltä kieltämään ja rajaamaan. Jos minä kiellän tai rajaan, hän ryntää ”lohduttelemaan” lapsia. Aina minä olen pahis, hän hyvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä raskasta jos lapsi selvästi suosii toisen apua tiettyyn tilanteeseen. Joskus ne on vaiheita jotka menee itsekseen ohi, ja silloin on ihan ok jos vanhemmat yhdessä päättää että no peittele sinä jos se nyt on noin tärkeää. Mutta teidän tapauksessa ei ole siitä kyse. Suosittelen että (olettaen että voit luottaa miehen olevan riittävän turvallinen) lähdet iltakävelylle, kauppaan tms. Äitiä jaksaa vähemmän vaatia iltahommille jos hän ei vain ole saatavilla -> miehen homma helpottuu vähän.

Ei minua haittaa, jos minun hommana on aina ne iltapesut. Minua haittaa se, että mies puhuu lapselle, että "eikös isi olekin sinulle parempi ja tärkeämpi kuin äiti". Ap.

Tuo oli siihen esittämääsi kysymykseen että miten saada mies tekemään myös niitä ei-kivoja juttuja, niin esimerkiksi poistumalla paikalta. Sitä en tiedä onko sillä miehen vahingolliseen puhetapaan vaikutusta.

Vierailija
44/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveetä! Mä en kyllä luovuttaisi, vaan kaivaisin ja kaivaisin päivästä toiseen syytä mieheltä, miksi tekee noin. Pakkohan sen olisi lopulta vastata, eikö...? Ei tosin ole kokemusta tuollaisesta suhteesta, munkin mies joskus käyttäytyy huonosti, mutta jos nostan kissan pöydälle, niin juttelee ihan fiksusti sitten lopulta.

Vierailija
45/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi hyväksi isäksikään kutsua, sillä sellainen ei koskaan lyttäisi kumppaniaan. Ja lyttäämistähän tuo on. Lapsellista kaiken lisäksi. :D

Sinuna tekisin muutoksen: sinä tekisit ensin viikon putkeen vain niitä kivoja juttuja, jolloin isä saisi tuta nahoisssaan selviytymisen normaalitilanteista. Ja samalla joutuisi muuttamaan sanojaan, koska muuten menettäisi lapsen luottamuksen. Sen viikon jälkeen alkaisitte tekemään 50-50 molempia juttuja: kivoja ja vähemmän kivoja. Eiköhän isäkin silloin siihen suostuisi. Ja jos ei, eroa.

Miten pakottaa mies hoitamaan ne normaalitilanteet? Hän ei esim. hoida lapsen iltapesuja, vaan jos minä olen vaikkapa muissa hommissa tai käsken häntä hoitamaan iltapesut, niin hän tuo lapsen syliini ja sanoo lapselle, että "äiti vie sinut nyt iltapesulle". Ja tietenkin vien, koska en halua sanoa lapselle, että äiti ei nyt vie vaikka lapselle on isä juuri luvannut, että äiti vie. Ap.

Sanot lapselle ja isälle, että isän vuoro. Voit sanoa, että isänkin pitää opetella iltapesut ja lääkkeiden annot yms. Molemmat oppivat pikkuhiljaa. Ero on melko turhaa vielä tuossa vaiheessa, jos tuo on teidän ainoa ongelma, joka ei tosiaan eron myötä edes parane.

Mies on joskus aiemmin yrittänyt hoitaa noita tilanteita, mutta lapsi ei oikein kelpuuta häntä vaan itkee tai kiukuttelee. Ja mies tietää, että minut lapsi kelpuuttaa hyvin ja minä saan nuo asiat hoidettua ilman itkuja. Mies yrittää siis kerran, ja jos ei onnistu niin ei suostu yrittämään uudelleen. Ei se auta, vaikka sanon, että isänkin pitää opetella iltapesut. Hän ei suostu. On kuulemma yrittänyt eikä aio yrittää uudelleen. Ap. 

Sano sille isälle, että mitäs sitten, jos sulle sattuu jotain, että kukas ne lapset sitten hoitaa.

Vierailija
46/46 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä raskasta jos lapsi selvästi suosii toisen apua tiettyyn tilanteeseen. Joskus ne on vaiheita jotka menee itsekseen ohi, ja silloin on ihan ok jos vanhemmat yhdessä päättää että no peittele sinä jos se nyt on noin tärkeää. Mutta teidän tapauksessa ei ole siitä kyse. Suosittelen että (olettaen että voit luottaa miehen olevan riittävän turvallinen) lähdet iltakävelylle, kauppaan tms. Äitiä jaksaa vähemmän vaatia iltahommille jos hän ei vain ole saatavilla -> miehen homma helpottuu vähän.

Ei minua haittaa, jos minun hommana on aina ne iltapesut. Minua haittaa se, että mies puhuu lapselle, että "eikös isi olekin sinulle parempi ja tärkeämpi kuin äiti". Ap.

Mieshän on selvästi mustasukkainen siitä, että lapsi kelpuuttaa vain sinut hoitajaksi, isä kelpaa vain höpöttelyhommiin. Ilmeisesti hän yrittää keplotella lapsen suosioon, mutta täysin väärällä tavalla. Kun lapsi saa aikuiselta hoivaa (mitä ne iltapesut ja lääkkeen annotkin ovat), luottamus aikuista kohtaan syvenee. Miehelle kannattaa linkata aiheesta joku artikkeli, tai jättää vaikka joku lapsen kehityspsykologiaa koskeva opus hänen luettavakseen, jos tuntuu, että hän vain provosoituu, jos sinä yrität häntä "neuvoa".