Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Kohta alkaa tavarat kadota kotoa...
Vierailija kirjoitti:
Pidä hyvät välit tyttäreesi ja tämän poikaystävään.
Tätä minäolen itse järkeillyt, että näin varmaan on ainoa viisas tapa. Mutta kuitenkin.. pelottaa kamalasti. Otan kyllä varmasti puheeksi asian jossain vaiheessa myös pojankin kanssa. Tiedän kyllä, että lapsi, joka tulee tuollaisista taustoista oikeasti kaipaa turvaa ja välittämistä, mutta enhän minä viime kädessä ole se, joka sitä voi hänelle antaa, vaikka voinkin yrittää välittää sitä tunnetta, että hän on tärkeä ihmisenä ja että olemme huolissamme, mutta kuitenkin hän on todella kaukana meistä kuitenkin. Ja sen kyllä huomaakin, että ei ole avoin suhteessa meihin vaan enemmänkin luikahtaa tytön huoneeseen ja ei tule tänne meidän luo itse juttelemaan (kukapa tuon ikäinen ehkä muutenkaan tulisi).
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa tavarat kadota kotoa...
Varmasti pitää olla asian kanssa hereillä kyllä.
ap
Katso Candy leffa. Ledger pääosissa esittää narkkaria joka rakastuu kilttiin kukkahattutyttöön. Saa naisen käyttämään huumeita. Ajautuu kierteeseen. Varastavat tavaraa,prostituutio. Raskaus,abortti. Lopulta sairastuu mielisairaaksi.
Minä kyllä juttelisin tyttärelleni järkeä. Ei todellakaan kannata sekaantua huumeporukoihin. Sieltä ei saa kuin surua, murhetta, pelkoa ja rikollisuutta. Kehottaisin etsimään fiksumman pojan vielä, kun eroon pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä juttelisin tyttärelleni järkeä. Ei todellakaan kannata sekaantua huumeporukoihin. Sieltä ei saa kuin surua, murhetta, pelkoa ja rikollisuutta. Kehottaisin etsimään fiksumman pojan vielä, kun eroon pääsee.
Olen kyllä jutellut. Teini-ikäinen ei vain ainakaan meillä tunnu olevan se rationaalisin ihminen, vaakakupissa painaa myös ihastuminen, kapinointi ja tuo elämänvaihe on tärkeä vanhemmista irtaantumisen vaihe. Kyllä hän varmasti tajuaa, että olen huolissani ja vielä minulla ei ole epäilystä, että itse olisi käyttänyt. Olen jutellut mitä tarkoittaa hyvä ihmissuhde, olen jutellut, että omista valinnoistaan on vastuussa ja niillä voi ohjata elämäänsä ja että kukaan muu ei niitä valintoja viime kädessä voi hänelle tehdä, mutta että ympäristö vaikuttaa todella paljon siihen, mihin joutuu ja ettei ole helppoa olla "kunnollinen", jos ympärillä muilla on paljon ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Katso Candy leffa. Ledger pääosissa esittää narkkaria joka rakastuu kilttiin kukkahattutyttöön. Saa naisen käyttämään huumeita. Ajautuu kierteeseen. Varastavat tavaraa,prostituutio. Raskaus,abortti. Lopulta sairastuu mielisairaaksi.
Olen hyvinkin tietoinen siitä, miten tämä kierre voi syntyä, joten en taida katsoa ja saada lisää ahdistusta asiasta. Ahdistaa jo muutenkin. Tämä on tätä tosielämää näiden nuorien kanssa, joskus se tuo eteen tällaisen järkäleen kokoisen huolen meille vanhemmille.
Täällä aina kauhistellaan että huumevalistus on jotenkin vanhanaikaista ja epämodernia ja huumeet on oikeasti vaarattomia.
Kun et tiedä yhtään kuinka runsasta tai vähäistä käyttö on pojalla ollut, niin suosittelen vain pitämään hyvät välit kumpaankin. Yrittämällä rajoittaa tai puhuttaa tyttöä viettämään muiden kanssa aikaa, saat aikaan vain kapinaa ja tytön kiinnostumaan huumeista. Voihan se olla, että tyttösi on pojalle pakokeino tuosta maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina kauhistellaan että huumevalistus on jotenkin vanhanaikaista ja epämodernia ja huumeet on oikeasti vaarattomia.
Niinpä, se "huolettoman pössyttelyn"-ajatus on kyllä aika kaukana siitä todellisuudesta, mitä teinien kanssa pelkää tapahtuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun et tiedä yhtään kuinka runsasta tai vähäistä käyttö on pojalla ollut, niin suosittelen vain pitämään hyvät välit kumpaankin. Yrittämällä rajoittaa tai puhuttaa tyttöä viettämään muiden kanssa aikaa, saat aikaan vain kapinaa ja tytön kiinnostumaan huumeista. Voihan se olla, että tyttösi on pojalle pakokeino tuosta maailmasta.
Näinkin olen ajatellut. Toivon, että tämä tilanne voisi tehdä pojallekin hyvää, mutta takeita ei tietenkään ole ja onhan tämä itselle vähän liian epäreilulta tuntuva rooli, että yritän nyt niitä molempia luotsata eteenpäin kuivin jaloin. Mutta toisaalta; tiedän, että tällaista nämä heiteillä olevat nuoret kaipaisivat. Voi, kun se riittäisi! Sydän meinaa pakahtua sen pojankin puolesta kyllä..
ap
Vierailija kirjoitti:
:D
Vaikea kuvitella, millainen ihminen olet, mutta pakko sanoa, että hymiösi loukkaa todella. Tilanteessa ei ole mitään nauramista, vaan se herättää pelkoa ja ahdistusta ja kertoo siitä, että nykynuoret oikeasti saattavat voida todella huonosti, tulla vaikeista oloista, jossa vanhemmat ei ota vastuuta ja jossa tulevaisuus saattaa näyttää mustalta.
Ole kiltti, ja mieti oikeasti hetki, ennen kuin kommentoit noin ajattelematta. Me kaikki vaikutamme kaikkeen, ja se,miten puhumme toisillemme voi joskus olla olennaista. Ja se, mitä sinä teet tai sanot, vaikuttaa myös sinuun itseesi etupäässä, se tekee sinusta sinut.
Olen pahoillani paasauksesta, mutta ihmiset netissä ovat todella ajattelemattomia. Ajatelkaa ihmiset, siihen meillä on kuitenkin kaikki kyvyt ja mahdollisuudet.
Musta kuulostaa, että teet aikalailla kaiken voitavasi jo tällä hetkellä, tuo on ihan oikea asenne hommaan, pitää saada se oma teini ymmärtämään, että olet huolissaan myös tästä pojasta, mutta ei kuitenkaan painostaa eroamaan tmv, sillä se todennäköisesti vain pahentaisi tilannetta. Hyvät välit on kaikki kaikessa nyt. Mä vielä painottaisin tytölle, että sulle saa ja pitää kertoa ihan mistä tahansa huolesta ja haluat olla myös pojan apuna ja tukena, jos sellainen tarve tulee.
Ehkä tytön pitäisi katso elokuva. En tiedä, mikä olisi oikea tapa toimia. Minä varmaan pakottaisiin eroon puhumalla järkeä kovin sanoin.
Suhde poikki, huumehörhöistä ei ikinä tiedä mitä niiden päässä liikkuu ja käytös saattaa ihan yhtäkkiä ilman varoitusta muuttua.
Pidä hyvät välit tyttäreesi ja tämän poikaystävään.