Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Jos ihminen päättää alkaa pilata elämäänsä niin hän on siihen kykenevä jo 16v iässä ja mitään et voi. Kannattaa kertoa huolesi, kertoa neuvosi mutta hyväksyä tyttären oma päätös. Hän on yksilö jolla on oikeus mennä vaikka nunnaluostariin tai alkaa prostituoiduksi pattayalle. Sinä et päätä hänen asioista. Tukena voit olla ja ohjeita antaa.
Et oo sattunu seuraamaan tytön/poikaystävän someja??
Ratkaisu olisi ehkä sellainen näiden kommenttien keskivaiheella oleva.
Vierailija kirjoitti:
Ei herranen aika tätä ymmärtämisen ja kukkhattuilun aikaa. Mun tytär jos olisi nistin pauloissa niin menisin vaikka vankilaan, että saisin heidät erotettua toisistaan. Miten minä voin kutsua itseäni isäksi jos minä en ole valmis vähän istumaan aikaa tai antamaan jopa elämääni lapseni puolesta?
Tätä minäkin ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat viedä 16 v. huumetesteihin ilman tämän omaa suostumusta. Suosittelisin lisäksi ottamaan kaikki sukupuolitautitestit ja b + c hepatiittitestit!
Mites se sitten käytännössä menisi?
Ottamalla yhteyttä sosiaalipäivystykseen näin ensalkuun.
Ihme kukkahattuilua ja puolustelua tytön seurustelusta narkkaripoikaan. Varsinkin ketjun ekoilla sivuilla peukut pystyssä suhteen puolesta. Pitäis heti vanhempien puuttua ja suhde poikki!
Mä vastaan sinulle entisenä 16-vuotiaana, jonka silloinen poikaystävä käytti huumeita ja runsaasti alkoholia, ja jonka vanhemmat olivat myös alkoholisteja ja isä väkivaltainen: en ole kertaakaan käyttänyt edes kannabista ja olen absolutisti. En myöskään polta tupakkaa, vaikka olen sitä kokeillut. Tarkoitan siis, että jos tyttäresi on fiksu, ei välttämättä kannata odottaa pahinta. Toki keskustelun paikka tuo varmasti on. Ja loppujen lopuksi, mitä voit tehdä? Et voi väkisin pitää heitä erossa.
Onko suomessa mitään paikkaa tällaisille tapauksille? Eli valvontaa 24/7 ettei pääse soittamaan poikakaverille eikä karkaamaan. Siinä sitten voisi olla vaikkapa vuoden verran ja vapaaksi sen jälkeen jos on oppinut käytöstavat. Sitten kun on päässyt ulos niin aina vaan muistutus tuosta paikasta jos tulee käytöshäiriöitä.
Poikakaverista tietenkin vinkki kytille. Tosin suomessa ovat niin lepsuja että varmaan tulee vaan ehdollista ensikertalaiselle ellei sen nyt tuo kilokaupalla jotain herskaa maahan.
Itsehän just tykitin heroiinia ja huomenna aamulla töihin!
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen päättää alkaa pilata elämäänsä niin hän on siihen kykenevä jo 16v iässä ja mitään et voi. Kannattaa kertoa huolesi, kertoa neuvosi mutta hyväksyä tyttären oma päätös. Hän on yksilö jolla on oikeus mennä vaikka nunnaluostariin tai alkaa prostituoiduksi pattayalle. Sinä et päätä hänen asioista. Tukena voit olla ja ohjeita antaa.
Alle 18 v tekee niinkuin huoltajat määrää. Asuu missä huoltajat määrää. jne.
''Kannattaa varoittaa lapsiaan, että rikosrekisteri huumeista voi pilata koko elämän''
yleensä kun nuorille valehtelee huumeista ja rikoksista niin se tavoiteltu reaktio onkin täysin päinvastainen... älä valehtele
H merkintä poistuu rekisteristä 5 vuodessa ja lievä H poistuu 3 vuodessa, suomessa rikosrekisteri nollaantuu tietyn aikavälin jälkeen kaikissa muissa paitsi vakavimmissa tuomioissa kuten murhassa
jopa petokset lähtee pois rekisteristä 5 vuoden jälkeen... olishan se aika naurettavaa jos joutuisi kuulla nelikymppisenä siitä mitä on tehnyt 20 vuotiaana vaikka ei ole edes sama ihminen enään, kukaan ei ole sama ihminen sen ajan jälkeen
Ap voisi näyttää joitakin tämän ketjun kirjoituksia tytöllensä, esimakua siitä mitä on tulossa narkin kanssa seurustelusta.
Tai voitte katsoa vaikka elokuvan huumemaailmasta. Esim. Unelmien sielunmessu on todella ahdistava. Ottakaa poikkis mukaan.
Voin sanoa että aloin itse seukkaamaan 17.v vanhemman miehen kanssa joka ei tosiaan muuta tehnyt kuin pössytteli päivät pitkät... no olin mukana siinä aika äkkiä eikä mitään järkevää tullut tehtyä moneen vuoteen. Opiskelupaikan sain vasta sinä keväänä kun olin vuosi aiemmin jättänyt hänet, noiden hänen kanssaan vietettyjen vuosien aikana jouduin siivoamaan, ostamaan meidän ruuat, maksamaan pahimmillaan hänen laskut jatkuvasti eikä hän tehnyt mitään. Myös psykoosi ja pakkohoitojakso sillä ajalla, luultavasti ultimaattisen stressin ja 24/7 polttelun takia.
Sanon vaan että ei kannattais tuon ikäisenä (tai milloinkaan) ottaa huonoa miestä...514
Tyttäresi polttelee jäbän kanssa wihreetä kun silmäsi välttää. Kohta alkaa muutkin kokeilut. :)
Sinuna keskustelisin asiasta vakavasti tytön kanssa. Omien kokemusten perusteella voin sanoa ettei noista elämäm_kouluista ole kuin pelkkää haittaa. Tyttäresi on sokea (ja niin on muutkin jotka täällä tyttöä puolustelee) eikä pidä tilannetta mitenkään epänormaalina. Rassukka on hänen silmissään jännittävä ja viehättävä. "Nii mutkun kaikkihan nykyään jotain on kokeillu"... 🙄
-N18
Tyttärelläsi on iso riski kokeilla / alkaa käyttää huumeita, jos hänen poikaystävänsä käyttää myös.
Jos sinulla on edes epäily tyttäresi poikaystävän huumeidenkäytöstä, kieltäisin pojan läsnäolon teillä. Yrittäisin äitinä perustella omalle tyttärelle huumeiden käytön vaaroista. Niin kauan kuin tyttäresi asuu kotona, sinulla on päätäntävalta, ketä teillä vierailee.
Tyttärelläsi on tunteet pelissä eikä hän tämän ikäisenä osaa vielä arvioida, onko järkevää seurustella tällaisen pojan kanssa.
Ihan hirveää kamalaa ja vielä kerran ihan hirveän kamalaa menkää kaikki maton alle piiloon tai kaivautukaa maahan ota asiasta selvää äläkä kysy täälä näiltä kaikkea pelkääviltä jotka yleistää kaikki vaikka ei mitään mistään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää maailma on mennyt aivan hulluksi. Aivan hulluksi. Yksinkertainen vastaus: tytön isä yhteen rintamaan, ja suhde poikki. Kukaan täysijärkinen ei salli a) huumeidenkäyttöä b) ymmärrä oman lapsen hengaamista käyttäjän kanssa. Te olette vanhemmat, te päätätte, kaikki rahahanat poikki ja tytölle tiukka kuri. Todella tiukka. Niin kauan kuin asuu kotona, mennään teidän säännöillä. Jos haluaa lähteä teitä vastaan kapinoimaan niin omin varoin ja vastuin tervemenoa. t. viranomainen
Juuri näin! Mikä näitä kaikkia vanhempia vaivaa? Ainoa tapa tuossa tilanteessa, on olla tiukka. Muuten lapsi tietenkin lipsuu väärään suuntaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että suurin osa näistä nuorten ongelmista on vanhempien syytä! Ei osata enää olla kunnollisia vanhempia, eikä uskalleta laittaa rajoja.
Aloitin kannabiksen polttelun ja muiden satunnaisen käytön parikymmentä vuotta sitten ja en ole noita koskaan tehnyt.