Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.

Vierailija
10.07.2018 |

Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v lakimies ja käyttänyt huumeita viikottain opiskeluajoista lähtien. Huoli on aiheellinen, mutta ei kaikkea tarvitse pelätä! Osaat varmasti vetää oikeista naruista jos siihen tulee tarvetta!

Vierailija
142/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "ensirakkaus" oli 17 vuotiaana vähän vanhempi mies ,joka oli narkkari.

Oli tosi hyvä puhumaan paskaa, ja sai näin ollen mut, huonolla itsetunnolla varustetun ,uskomaan kiinnostukseensa mua kohtaan ja kaiken muunkin varmaan uskoin mitä selitti.

Olin "rakastunut" enkä nähnyt mitään muuta. Kaikki muut oli väärässä.

Vanhemmat eivät hyväksyneet ollenkaan seurusteluani kun saivat selville että kyse on huumeidenkäyyttäjästä.

Silloin meni valitettavasti välit vanhempiin.

Nyt tosin olen hyvissä väleissä vanhempieni kanssa.

Näin vierestä välillä aika rankkojakin juttuja, pahoinpitelyjä yms.

Niin kauan kun toimin "mahdollistajana" suhde toimi (lainasin rahaa, suostuin seksiin yms).

Ongelmia tuli aina silloin, kun kieltäydyin esim.lainaamasta rahaa.

Tää narkkari petti ja valehteli minkä ehti, ja mä sokeana uskoin kaiken.

Narkkarit on uskomattomia (hyviä?) valehtelijoita, ja siks varmaan nuoret tytöt uskovat kaiken ja "rakastuvat".

Se, miksi itse lähdin juttuun mukaan, oli se, että mulla oli todella huono itsetunto ja kaipasin elämään jännitystä, ja uskoin sen kaiken kehumisen ja lepertelyn alussa. Lopulta suhde olikin sitten pelkkää henkistä väkivaltaa,varastamista ja uhkailua .

Välillä uhkasi itsemurhalla, ja aina säälistä annoin mahdollisuuden.

Pääsin sitten jossain vaiheessa eroon tästä sontaläjästä.

(en itse käyttänyt koskaan suonensisäisiä huumeita, kannabista kyllä välillä ja alkoholia) .

Kun löysin uuden miehen, vanha kertoi tappavansa meidät.

Nykyään se narkkari on vähän väliä vankilassa ja menettänyt suhteensa kaikkiin perheenjäseniinsä.

Minä olen joutunut käymään terapiassa ja koonnut itseäni kasaan vuosien varrella.

En pysty edelleenkään luottaa ihmisiin ja kärsin ahdistuksesta ja masennuskausista.

Tuntuu ,että heitin parhaat nuoruus~ ja opiskeluvuoteni hukkaan turhan takia. Kadun loppuelämäni, että olin niin tyhmä nuorena.

Mäkin olen "normaalista perheestä" ja sain hyvän kasvatuksen.

Huono itsetunto ja jännityksen hakeminen olivat suurimmat syyt miksi aloin seurustella narkkarin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat selville koska on käyttänyt viimeksi. Jos on ollut yli vuoden täysin kuivilla niin annat homman jatkua, jos on käyttänyt mitään niin suhde poikki ja sillä selvä.

Vierailija
144/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille kesäksi on vähän huono, koska lasta ei voi pakottaa ulkomaille. Kertoo vaan lentokentällä pommista niin saa vähän kauemmin selittää miksi on lentokentällä.

Vierailija
145/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen äiti voi lähteä tytön kanssa kesäksi ulkomaille, isä jää kotiin muiden lasten kanssa. Pitkä irtiotto arkikuvioista antaisi tytölle muuta ajateltavaa. Tuollaisessa tilanteessa ei kannata jäädä odottamaan, että "kyllä kaikki menee hyvin", vaan pitää toimia.

Vierailija
146/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tue tyttöystäväsi poikaystävää, niin kuin lapsesi tekee. Tee kuitenkin selväksi, että tytölle ei tarjota huumeita, sekä tyttö ei niihin sotkeudu. Puhu pojan kanssa tästä asiasta. Pojalla varmasti on ollut rankkaa. Älä vie häneltä ainoaa valoa, eli tyttöäsi.

Vierailija
147/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt jämäkkyyttä peliin. Isä mukaan, koska miehellä on yleensä enemmän auktoriteettia ja he ivät ylitunteile. Tehkää selväksi, että tarkkailette tyttären ja pojankin huumeiden käyttöä, ettekä salli sitä. Tehkää selvät kotiintuloajat ja säännöt. Uskon, että nyt ihastuminen ollessa vielä pinnalla , ei eroamista voida vaatia. Saattavat vain alkaa tapaamaan salaa. Nostakaa kissa pöydälle. Älkää puhuko ympäripyöreäsi vaan selkeästi, mitä haluatte ja miksi. Jos tilanne vaatii, huumeseula voisi olla paikallaan. Pikatestejä taotaa olla. Ottakaa yhteyttä alan järjestöön ja asiantuntijoihin siellä. Tukihenkilö lievittää ahdistusta. Siellä on myös mahdollista osallistua vertaistukeen.

Vierailija
148/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voivat viedä 16 v. huumetesteihin ilman tämän omaa suostumusta. Suosittelisin lisäksi ottamaan kaikki sukupuolitautitestit ja b + c hepatiittitestit!

Vierailija
149/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko ap oikeasti, että tyttäresi kertoisi sinulle sitten kun huumekokeilut on aloitettu? Ei tietenkään. Harrastavatko seksiä? Todennäköisesti. Sitä suurempi todennäköisyys, että poikaystävä tarjoaa/pakottaa huumeita. Usko huviksesi.

Vierailija
150/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voivat viedä 16 v. huumetesteihin ilman tämän omaa suostumusta. Suosittelisin lisäksi ottamaan kaikki sukupuolitautitestit ja b + c hepatiittitestit!

Mites se sitten käytännössä menisi?

Vierailija
151/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap valehtelee ..se on YYHHOOO

ei kerro mitä mies on tehnyt asian eteen....

jaiko aamulaakkeet ottamatta?

jaiko aan pisteet laittamatta?

hienosti huomattu, ei ole aakkosia talla nappaimistolla

Vierailija
152/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jännäpoika kiehtonut, ja ne nörtit tulevaisuuden menestyjät sivuutettu. 

M32. 

Vierailija
153/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit jotka huutaa kurkut suorana, ettei Siltsu oo mikään narkkari ja voi sitä tehdä mitä haluaa ja ei siitä  mitään haittaa ole kun viina on vaarallisempaa, on nyt paasaamassa huumeiden helvetillisyydestä. Päättäkää jo.

Ja joo, vaikka Siltsulla on rahaa, eikä onneks lapsia, siitä huolimatta huumeringit ovat aina suuria, ja siellä on AINA kärsijöitä ja lieveilmiöitä.

Vierailija
154/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää maailma on mennyt aivan hulluksi. Aivan hulluksi. Yksinkertainen vastaus: tytön isä yhteen rintamaan, ja suhde poikki. Kukaan täysijärkinen ei salli a) huumeidenkäyttöä b) ymmärrä oman lapsen hengaamista käyttäjän kanssa. Te olette vanhemmat, te päätätte, kaikki rahahanat poikki ja tytölle tiukka kuri. Todella tiukka. Niin kauan kuin asuu kotona, mennään teidän säännöillä. Jos haluaa lähteä teitä vastaan kapinoimaan niin omin varoin ja vastuin tervemenoa. t. viranomainen 

Vierailija
155/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on luvassa ja suhde tulee menemään poikki jossain vaiheessa. Toivottavasti kukaan ei pääse hengestään tai loukkaannu pahasti, ennen kuin tuo tapahtuu. Pahimmassa tapauksessa elinikäinen riesa tulee tuosta narkkarista.

Vierailija
156/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tue tyttöystäväsi poikaystävää, niin kuin lapsesi tekee. Tee kuitenkin selväksi, että tytölle ei tarjota huumeita, sekä tyttö ei niihin sotkeudu. Puhu pojan kanssa tästä asiasta. Pojalla varmasti on ollut rankkaa. Älä vie häneltä ainoaa valoa, eli tyttöäsi.

Kenenkään 16-vuotiaan ei pidä joutua minkään narkkarin hoitajaksi. Suhde poikki, tyttö reissuun kauas ja ilmoitus poliisille narkista.

Vierailija
157/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et tiedä yhtään kuinka runsasta tai vähäistä käyttö on pojalla ollut, niin suosittelen vain pitämään hyvät välit kumpaankin. Yrittämällä rajoittaa tai puhuttaa tyttöä viettämään muiden kanssa aikaa, saat aikaan vain kapinaa ja tytön kiinnostumaan huumeista. Voihan se olla, että tyttösi on pojalle pakokeino tuosta maailmasta.

Siis jätkälle potku persuuksiin ja tytär ruotuun. TTässä täytyy toimia heti eikä sitten kun ollaan jo pahemmissa ongelmissa. Luoja mitä lässytystä. 16-v on alaikäinen ja vanhempien on suojeltava häntä.

Vierailija
158/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhde poikki, huumehörhöistä ei ikinä tiedä mitä niiden päässä liikkuu ja käytös saattaa ihan yhtäkkiä ilman varoitusta muuttua.

Suurin osa huumeiden käyttäjistä ei ole hörhöjä vaan ihan tavallisia ihmisiä.

Siinä vaiheessa kun tyyppi riehuu psykoosipäisään ja särkee kämpän ja hakkaa tytön hengiltä niin oli kyse ihan tavallisesta ihmisestä?

Vierailija
159/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina kauhistellaan että huumevalistus on jotenkin vanhanaikaista ja epämodernia ja huumeet on oikeasti vaarattomia. 

Ei täällä kukaan väitä, että huumeet olisivat vaarattomia varsinkaan teineille.

Lisäksi suurin ongelma eivät edes ole itse huumeet, vaan ne porukat joihin voi joutua sekaantumaan. Koska ovat laittomia, ne nimenomaan vetävät puoleensa kaikenlaista moniongelmaista laitapuolenkulkijaa.

Lapset eivät kuulu semmoiseen maailmaan.

Sehän siinä juuri nykyvanhempien huolena onkin, kun ne eivät vedä puoleensa vain jotain laitapuolen kulkijaa kuten sanot.

Nuoret ovat vähentäneet juomistaan, mutta samaan aikaan on huumeiden, mm. ekstaasin ns. viihdekäyttö lisääntynyt. Ja niitä käyttävät yhtä lailla hyvien perheiden lapset eli he, joilla on rahaa käytössä.

Eikä huumeita kukaan laitapuolen pysty huumekauppaa pyörittämään. He ovat pikkutekijöitä siinä pelissä.

Vierailija
160/191 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos niille kommentoijille, jotka kirjoittivat asiallisia vastauksia.

Muutoin, olen pahoillani, että edes kirjoitin, koska tästä tuli paha mieli. Ihmiset voi nykyään todella huonosti ja sen näkee tästä palstasta. Kuinka ne lapset, jotka täällä tuollaisia omituisia kommentteja kirjoittavien aikuisten perheissä elävät, tulevat saamaan tukea ja empatiaa ja kannustusta, jos vanhemmat ovat näin kuutamolla.

:(

Itse uskon elämässä hyvään ja siihen, että hyvää antamalla tekee toisille hyvää, rakastamalla korjataan virheitä ja hyväksymällä tuetaan nuorta eteenpäin, myös niitä nuoria, jotka sitä vähiten ansaitsisivat. Eikö se joku viisauskin mene niin, että " Rakasta minua eniten silloin, kun sitä vähiten ansaitsisin"

Ap

Voi kun herttaista. Sääli vaan ettei sinisilmäisyydestä ja luottamuksesta palkita vaan siitä koituu vaikeuksia ja paskaa niskaan. Asioihin pitää puuttua jämäkästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä