Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Myös meidän tytöllä on vastaavanlaisesta kokemusta. En tiedä, onko suhde pikku hiljaa loppumassa.
Ongelma on/oli se, että tyttömme rakastui ihan sekona tuollaiseen poikaan. Se ihastuminen oli ihan valtavaa eikä siinä järkeilylle olut tilaa.
Poika on oikein herttainen ja rehellinen. Hänessä on paljon hyviäkin puolia. Välillä mulla nousee häntä kohtaan ihan äidillisiä aauttamistunteita. Mutta hän on elänyt erittäin turvattoman lapsuuden ja tosiaan on samalla tiellä kuin ap:n tapauksessa.
Ei kukaan toivo lapsensa joutuvan kantamaan koko elämänsä puolisoa, jolla on nuo ap:n mainitsemat ongelmat. Ja kun ajattelee pidemmälle, kamalaa, jos rakkaat mahdolliset lapsenlapset eläisivät keskellä tuota (ja joutuisivat vierailemaan vieläpä isänsä renttuvanhemmillekin, joilta isänsä aikoinaan huostaanotettu)
Vierailija kirjoitti:
Ap valehtelee ..se on YYHHOOO
ei kerro mitä mies on tehnyt asian eteen....
jaiko aamulaakkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Myös meidän tytöllä on vastaavanlaisesta kokemusta. En tiedä, onko suhde pikku hiljaa loppumassa.
Ongelma on/oli se, että tyttömme rakastui ihan sekona tuollaiseen poikaan. Se ihastuminen oli ihan valtavaa eikä siinä järkeilylle olut tilaa.
Poika on oikein herttainen ja rehellinen. Hänessä on paljon hyviäkin puolia. Välillä mulla nousee häntä kohtaan ihan äidillisiä aauttamistunteita. Mutta hän on elänyt erittäin turvattoman lapsuuden ja tosiaan on samalla tiellä kuin ap:n tapauksessa.
Ei kukaan toivo lapsensa joutuvan kantamaan koko elämänsä puolisoa, jolla on nuo ap:n mainitsemat ongelmat. Ja kun ajattelee pidemmälle, kamalaa, jos rakkaat mahdolliset lapsenlapset eläisivät keskellä tuota (ja joutuisivat vierailemaan vieläpä isänsä renttuvanhemmillekin, joilta isänsä aikoinaan huostaanotettu)
Lisään vielä, että oma tyttömme ei ole suhdetta lopettamassa, mutta poikkiksella ei enää liikenne aikaa juuri ollenkaan, kun ne huumepiirit vievät ajan.
Siirtyi laitoksesta sijaisperheeseen, joka ei katso pojan perään. Ottaa vaan rahat. (Äitinsä pikkuveli vaimoineen.)
Tämä tytär on jo menetty tapaus. Näen liian suurta heikkoutta tytön vanhemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap valehtelee ..se on YYHHOOO
ei kerro mitä mies on tehnyt asian eteen....
jaiko aamulaakkeet ottamatta?
jaiko aan pisteet laittamatta?
Epidemianomainen kovien huumeiden käyttö vaivaa USA:ta, Kanadaa ja Australiaa. Kuvaavaa oli, että kun Jetpunk - visailusivustolle ilmestyi 'nimeä USA:n 10 osavaltiota, joissa on eniten huumekuolemia', niin suurin osa vastaajista (joista taas suurin osa siis amerikkalaisia) vastasi sinne vanhasta tottumuksesta Georgiaa, Mississippia, Etelä-Carolinea jne siis jotakin etelästä tai keskilännestä, käyttäjinä latinot, mustat ja wt. Mutta kärjessä onkin Ohio, New Hampshire!!!, Michigan eli ruostuvien, entisten teollisuusalueiden valkoinen, keskiluokkainen, ennen hyvätuloinen, mutta nyt avustusten varaan jäänyt, näköalaton, turhautunut joukko, joka vetelee surutta kemiallista fentaliinia napaansa - oliko se nyt kymmenen kertaa vahvempaa kuin 'aito' opiaatti. Valkoinen keskiluokka tekee kirjaimellisesti itsemurhaa.
Koska leviää Eurooppaan?
Ehkä sun tyttöösi rakastuminen on parasta mitä pojalle on tapahtunut elämässään. Teillä näkee normaalia perhe-elämää ja saa uusia näköaloja elämäänsä. Parhaassa tapauksessa huumeet jäävät, opiskelu alkaa kiinnostaa ja hänestä kasvaa vastuullinen aikuinen. Aika näyttää.
Luota tyttäreesi, tuskin häntä huume-elämä kiinnostaa, kun vaikuttaa siltä, että kotiasiat hänellä kunnossa kumminkin.
Tauditkin riskinä, jos käyttää piikkihuumeita, jopa hiv...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että oma tyttömme ei ole suhdetta lopettamassa, mutta poikkiksella ei enää liikenne aikaa juuri ollenkaan, kun ne huumepiirit vievät ajan.
Siirtyi laitoksesta sijaisperheeseen, joka ei katso pojan perään. Ottaa vaan rahat. (Äitinsä pikkuveli vaimoineen.)
Kannattaa varoittaa lapsiaan, että rikosrekisteri huumeista voi pilata koko elämän - katsokaa yhdessä dokmenttejä huumeaiheesta vaikkapa youtubesta.
Ja ottakaa yhteyttä johonkin tukipisteeseen, esim. apua tarjoavat järjestöt - jos kuitenkin sijaisperhe parempi kuin laitos, eikä sossuihin haluta ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei kyllä minkään narkkarin kanssa seurustele piste!
T: huolehtiva iskä
Miten käytännössä toimit ja estät tämän?
Esim. Alaikäinen tyttö asuu vielä kotonaan ja joutuu tottelemaan vanhempiaan. Jos isä sanoo selvästi narkkarille, että jättää tytön rauhaan eikä pojalla ole mitään asiaa heidän kotiinsa. On sitä ennenkin karhattu epäkelpoja poikaystäviä pois ja yleensä tyttö ei itke kuin päivän ja ensi kerralla valitsee paremmin 👍
Isä 44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teinit kunnioittaa auktoriteettia kun menee rahahanat kiinni! Alaikäisenä ei kauheasti vielä juhlita jos vanhemmat on toistamieltä 😎
Miten voit olla sinisilmäinen ja väittää "en usko että tytöllä käyttöä on vielä ollut". Jos seurustelee sellaisen kanssa, joka käyttää jotain muuta kuin kannabista, niin takuulla on tyttökin saanut jo osansa. Ota selvää huumeista, soita huumeita vastustavien tahojen auttavaan puhelimeen ja lisää tietoasi. Tänä päivänä on niin paljon uusia huumeita liikkeellä, eikä niiden käyttö todellakaan näy päällepäin. Esim. piristeet. En myöskään hyväksyisi tuollaista suhdetta, veisin vaikka tytön kesäksi jonnekin pois. Silmät auki nyt. Todennäköisesti et ymmärrä mitään huumeista, etkä niiden käytöstä. Ja uskot sinisilmäisesti ettei tyttösi käyttäisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teinit kunnioittaa auktoriteettia kun menee rahahanat kiinni! Alaikäisenä ei kauheasti vielä juhlita jos vanhemmat on toistamieltä 😎
Jep, juuri näin. Rahat, kännykkä ja vapaa-aika pois tytöltä, joka seukkaa narkkarin kanssa. Olet tyhmä, jos et näin tee!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun tyttöösi rakastuminen on parasta mitä pojalle on tapahtunut elämässään. Teillä näkee normaalia perhe-elämää ja saa uusia näköaloja elämäänsä. Parhaassa tapauksessa huumeet jäävät, opiskelu alkaa kiinnostaa ja hänestä kasvaa vastuullinen aikuinen. Aika näyttää.
Luota tyttäreesi, tuskin häntä huume-elämä kiinnostaa, kun vaikuttaa siltä, että kotiasiat hänellä kunnossa kumminkin.
Voi jestas miten tyhmä vastaus. Uhraisitko itse lapsesi jollekin huumepojalle tai piirille? Kai tiedät että huumepiireissä on yleistä, että nuoret tytöt myyvät itseään? Ei tarvitse kovin kauaa jotain vahvempaa käyttää, niin se voi helposti mennä jo tähän, varsinkin jos tytöllä on kapinointia ja itsetuhoisa luonne. Kovat keinot käyttöön ap! Olet tyhmä jos et toimi nyt, ja kadut sitten kun jotain kauheaa tapahtuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varoittaa lapsiaan, että rikosrekisteri huumeista voi pilata koko elämän - katsokaa yhdessä dokmenttejä huumeaiheesta vaikkapa youtubesta.
Ja ottakaa yhteyttä johonkin tukipisteeseen, esim. apua tarjoavat järjestöt - jos kuitenkin sijaisperhe parempi kuin laitos, eikä sossuihin haluta ottaa yhteyttä.
En siis ole ap, mutta se, jolle vastaat.
Tyttömme poikkiksella on jo rikosrekisteri yhdestä kiinnijäämisestä. Hänelle oli sanottu, että merkintä sieltä häviää pian, eli ei huolta.
Noin kevyttä se sitten oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, juuri näin. Rahat, kännykkä ja vapaa-aika pois tytöltä, joka seukkaa narkkarin kanssa. Olet tyhmä, jos et näin tee!
Entä, jos nousee kapina ja tyttö muuttaa pois kotoa. Muuttavat yhteen ja tyttö alkaa odottaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tytär on jo menetty tapaus. Näen liian suurta heikkoutta tytön vanhemmissa.
Mitä ne vanhemmat oikeasti asialle voi? Tyttö on jo 16. Kohta muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Alaikäinen tyttö asuu vielä kotonaan ja joutuu tottelemaan vanhempiaan. Jos isä sanoo selvästi narkkarille, että jättää tytön rauhaan eikä pojalla ole mitään asiaa heidän kotiinsa. On sitä ennenkin karhattu epäkelpoja poikaystäviä pois ja yleensä tyttö ei itke kuin päivän ja ensi kerralla valitsee paremmin 👍
Isä 44
Saattavat silti lopulta mennä naimisiin ja välit ovat sitten siihen perheeseen täysin poikki.
Tässä se taas nähdään, että hyvänkin perheen tytärtä kiinnostaa ensisijaisesti se jännittävä renttu ja laitoskundi. Ei tainnut kelvata tytölle se luokan fysiikkaa opiskeleva kiltti poika joka halusi pyytää tyttöä jätskille :(
No ap sait vastauksen, rupeette sijaisperheeks poitsulle