Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arkielämä munasarjakystan kanssa

Kystasta kärsivä
10.07.2018 |

Mulla on useaan otteeseen vuoden aikana tullut munasarjakystia, ne on useimmiten todettu ultralla, kerran se on haljennutkin, ja nyt osaan jo tunnistaa kivut munasarjakystaksi. Kivut alkaa kuukautis kierron keskeltä ovulaation aikoihin ja kestää kunnes menkat tulee, eli n. 2vk.

Miten ihmiset oikeesti elää tälläsen kanssa? Mua sattuu niin saakelisti elää. Kävely, ponnistaminen, vessassa käynyi on tuskallisinta ikinä, seksi ei onnistu, kaikki sattuu, istuminen sattuu. En haluais koko elämääni olla ottamassa särkylääkettä aamuin päivin illoin, oon koittanu tough it out ja vaan kestää. Fyysisesti siis tekee mun elämästä helvettiä puolen kuukauden ajaks, miten tästä voi selvitä, tai miten yleensä toistuvaa kipua kokevat tekevät, syöttekö vaan menemään särkylääkettä?

Sitten psyykkisesti tää on myös hyvin raskasta. Kokoajan pelkään että se halkeaa taas (se kipu oli pahinta kipua ikinä ja luulin kuolevani), taikka että kysta kieppuuntuu itsensä ympärille, en uskalla mennä huvipuistohin tai tehdä mitään kieputtavaa.

Noi psyykkisistä kuitenkin lievimpii koska eniten pelkään syöpää. Mulla on lapsuudesta traumoja kun perheenjäsen kuoli syöpään, oon tosi vainoharhanen ollu koko elämäni tän asian suhteen. Nyt mun vaan pitäs olla ihan ok sen asian kanssa et mun sisällä kasvelee kystia kokoajan ja ei tavallaan voi tietää onko jotain huonon laatuista kasvainta ellei oteta näytepalaa, ja tää ajatus kalvaa mua joka päivä.

Vertaistukea tai jotain neuvoja? Lääkärikään ei mun kohalla sen enempää tee kuin että ”juu tuolla se kysta nyt on ihan normaalia on tämä” ...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle yhdistelmäehkäisyvalmisteet sopimattomia? Ne estävät ovulaation joten myös siihen liittyvät kystat. Joka tapauksessa sun pitäis päästä juttelemaan tilanteesta gynekologille ja kertoa tuo kuinka paljon vaikuttaa sun elämään. Uskon että joku ratkaisu löytyy.

Vierailija
2/3 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin selvää kuka on paras mahdollinen lääkäri paikkakunnallasi (jos ei löydy hyvää niin jostain isommista kaupungista varmasti löytyy) ja menisin hänelle. Myös keltarauhashormoni auttaa kystiin, niitä on monia eri valmisteita. Tietenkään ei toimi kaikilla, mutta kannattaa kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista! E-pillereistä sain aivan jumalattomat menkkakivut mihin ei auttanu mitkään lääkkeet, on suvussa myös veritulppaa paljon niin vähän olin helpottunut kun sitä ei tarvinnut enää niitä ottaa. Sinänsä sitten pitäisi valita että kumman haluan, tän elämän kysyien kanssa vai ne jumalattomat menkkakivut... Hormonikierukka ei sopinut mulle alkuunkaan niin oon vähän skeptinen muidenkin keltarauhashormonien kanssa, myöskin siksi että hormonikierukan aikaan mulle ensimmäiset kolme kystaa tuli ja sillon sen halkeeminenkin tapahtui. Oli paljon muitakin oireita siitä kierukasta.

Varmaan on pakko jotain lääkäriä kiusata tällä ”normaalilla” asialla...