Voiko kohonnut verensokeri johtua vhh:sta?
Oon normaalipainoinen, liikun runsaasti enkä käytä päihteitä tai huumeita. Sain ohjeeksi vaihtaa rasvaisen juuston kumijuustoon, voin margariiniin ja aloittaa leivän syönnin. Luin jotain esitettä ja siinä oli, että hyvä välipala on esim. viinirypäleet (wtf). Auttaako nuo muutokset mukamas? Ehkä olen typerä, mutta mua jotenkin epäilyttää. Mitä muuta voisi tehdä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on verensokerineutraali aine eli se ei nosta verensokeria. Verensokeria nostaa hiilihydraatit (viinirypäleet on silkkaa sokeria eli myrkkyä) ja liika proteiini.
Ihan syystä epäilet. Se esite on disinformaatiota. Syömällä sen mukaan sulla on kohta lääkitys.
Koita kasvispainotteista ruokaa äläkä läträä rasvalla.
Mitä tarkoitat kasvispainotteisella? Pyrin siihen, että puolet lautasesta on kasviksia, neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa ja neljäsosa jotain juustoa, usein raejuustoa tai sitten palkokasvihöystöä
Ettei vaan tulis liikaa proteiinia? Ylimäärä muuttuu aineenvaihdunnassa sokeriksi (tai no typpi tietty erittyy muuta kautta, mutta proden happi, hiili ja vety.
Onhan se mahdollista, mutta en oikein itse usko siihen. En ole missään törmännyt siihen, että tavallista suurempi, mutta ei mikään överi, proteiinin nauttiminen edesauttaisi kakkostyypin diabeteksen kehittymistä. Silloinhan kuntosaliharjoittelijoiden joukossa pitäisi näkyä vastaavaa aika paljon
Vierailija kirjoitti:
Oletko mittauttanut omega3 ja 6 suhdetta? Syöt paljon rasvaa, jos saat liikaa omegakutosia? Se aiheuttaa matala-asteista tulehdusta ja se taas voi johtaa insuliiniresistenssiin.
Itse olen lisännyt rasvan käyttöä ja omegakuusitaso oli mittauksessa liian korkea. Nyt sitten pitäisi laskea sitä.
En ole mittauttanut eikä sitä ole mulle ehdotettu. Oon kuitenkin yrittänyt pitää tämän mielessä ja 1) rajoittaa kasviöljyjä joissa on paljon omega6 suhteessa omega3 ja 2) saada tarpeeksi omega3 mm. kalaöljystä. Toki voi olla, että yritykseni on riittämätön ja suhde on huono
Tulehdus nostaa verensokeria, samoin stressi. Adrenaliini pistää maksan tuottamaan verensokeria eli glukoosia varastoistaan. Hiilareiden suosiminen tuottaa lähinnä insuliiniresistenssiä ja sen jälkeen kakkostyypin diabetestä. VHH on todistetusti tähän parannus. Katso vaikka https://www.virtahealth.com/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on verensokerineutraali aine eli se ei nosta verensokeria. Verensokeria nostaa hiilihydraatit (viinirypäleet on silkkaa sokeria eli myrkkyä) ja liika proteiini.
Ihan syystä epäilet. Se esite on disinformaatiota. Syömällä sen mukaan sulla on kohta lääkitys.
Koita kasvispainotteista ruokaa äläkä läträä rasvalla.
Mitä tarkoitat kasvispainotteisella? Pyrin siihen, että puolet lautasesta on kasviksia, neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa ja neljäsosa jotain juustoa, usein raejuustoa tai sitten palkokasvihöystöä
Ettei vaan tulis liikaa proteiinia? Ylimäärä muuttuu aineenvaihdunnassa sokeriksi (tai no typpi tietty erittyy muuta kautta, mutta proden happi, hiili ja vety.
Onhan se mahdollista, mutta en oikein itse usko siihen. En ole missään törmännyt siihen, että tavallista suurempi, mutta ei mikään överi, proteiinin nauttiminen edesauttaisi kakkostyypin diabeteksen kehittymistä. Silloinhan kuntosaliharjoittelijoiden joukossa pitäisi näkyä vastaavaa aika paljon
Alapeukuttajat: Jos teillä on asiasta parempaa tietoa, pyytäisin korjaamaan. Lisäksi jos on hoitajia palstalla, kysyisin teiltä onko vastaan tulleissa prediabeetikossa paljon nk. peruspunttaajia tai millaisia he yleensä ovat
Maksa puskee glukoosia vereen, mikäli sitä ei saa ravinnosta. Olen ykkästyypin diabeetikko, ja joskus mikäli verensokeri laskee todella matalalle, ja söisin vain ihan vähän jotain (suositeltu 20 g hh hypoglykemiaan) niin tunnin päästä onkin verensokeri pilvissä, kun maksa ehti tulla apuun. Mutta ei voi luottaa, kun maksankin glukoosivarastot ehtyvät eikä se aina auta.