Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli on kuulemma lisännyt oikeasti aktiivisuutta, sellaiset jotka eivät ole vuosiin käyneet työkkärissä ovat sinne nyt menneet.

Vierailija
07.07.2018 |

Eli hallituksen ja monen muun mielestä tämä aktiivimalli on hyvä ja toimiva, ja oli oikea ratkaisu.
Minä olen sitä mieltä että oikeasti ne jotka ovat aktivoituneet mallin takia, eivät luultavasti ole hyötyneet siitä aktivoitumisesta yhtään mitään, koska aktiivisimmat ovat oikeasti aktiivisia muutenkin ilman mitään malleja ja nämä leikkauksen välttämisaktiivisuustoimet on vain pelleilyä ja vie aikaa oikealta työnhaulta.
Ja muutenkin, en ymmärrä miten jotkut ovat voineet muka olla passiivisia vuosia käymättä työkkärissä kun on ollut kaikki systeemit jotka pakottaa työttömät karenssin uhalla toimintoihin, on kolmen kuukauden välein tehtävät haastattelut ym.?
Työllisyyshän lähti nousuun 2016 syksyllä ilman mitään aktiivimallia ja kiihtyi 2017 eikä sillä edelleenkään ollut aktiivimallin tai hallituksen kikyjen kanssa mitään tekemistä, vaan Suomi vihdoin pääsi muun euroopan mukaan noususuhdanteeseen.
Kertokaa mulle oikeita esimerkkejä siitä, miten aktiivimalli on auttanut työtöntä, onko joku oikeasti päässyt töihin aktiivimallin takia kun ilman sitä ei olisi päässyt?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tavallistakin huonompi kateudenoksennus sulta.

Ei työkkärissä enää käydä, asiat hoidetaan netissä ja puhelimitse. Yritä edes vähän seurata aikaasi.

Vierailija
2/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sinne työkkäriin ole päässyt vaikka olisi halunnut. Kaikki asiat on hoidettu netin tai puhelimen välityksellä vuosikaudet.

Ehdin työllistymään viime syksynä, eli ennen aktiivimallin tuloa.

Sitä ennen olin työttömänä työnhakijana useita vuosia ja viimeksi käynyt työkkärissä vuonna 2012.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on käydä työkkärissä kun ei sieltä mitään apua kuitenkaan saa?

Vierailija
4/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
5/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet korviin. Huutoa. En halua kuulla. Ei voi olla totta. En usko!!!!!. Vihervasurien "rahaa kaikille kotona makaajille" on paras tapa.

Vierailija
6/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli on lisännyt aktiivisuutta työkkärissä ja kelassa. Työkkärissä siten että virkailijat tutkivat pupukurssitodistuksia ja kelassa niin että hukkuvat jonoihin. Työpaikat eivät ole muualla lisääntyneet, ja veronmaksaja kustantaa tämän kaiken. 

Vierailija
7/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, ei kukaan enää ”käy” työkkärissä. Sieltä soitetaan tai laitetaan viesti, kun jotain tahdotaan. Itsehän sinne ei voi edes soittaa ilman ennakkoanelua 😄

Vierailija
8/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tavallistakin huonompi kateudenoksennus sulta.

Ei työkkärissä enää käydä, asiat hoidetaan netissä ja puhelimitse. Yritä edes vähän seurata aikaasi.

Olen itse työtön, ollut elämäni aikana moneen kertaan, ja tiedän kyllä että netissä ja puhelimitse asioidaan, lehtijutussa puhuttiin että ihmiset ottavat yhteyttä tai käyvät, se nyt on se ja sama miten ottavat yhteyttä, käyvätkö paikanpäällä vai netissä, se ei muuta asiaa miksikään.

Selitäpä vielä mikä kateuden oksennus tämä muka on? Ja mikä on mun tavallinen? En muista koska viimeksi olisin edes tehnyt aloituksen, saatika että se olisi liittynyt työttömyyteen. Eihän tässä puhuta mistään kateellisuudesta, vaan siitä että onko hallituksen toimet oikeasti lisänneet kenenkään työttömän mahdollisuuksia päästä töihin, vai onko aktiivimallin ja kikyn vastustajat oikeassa.

ap

Vierailija
9/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli toimii koska syrjäytyneimmät ovat nyt joutuneet käymään työkkärissä? Eivät ole kuitenkaan töitä saaneet? Ja kaikkien on pakko kärsiä, että saadaan nämä pitkäaikaistyöttömät patistettua ja merkittyä työkkärissä käyneiksi?

Vierailija
10/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärikäyntien tai heidän palvelujensa käytön lisääntyminen ei mitenkään indikoi työllistymisen kasvua. Työkkäristä ei saa työtä. Siellä vain täytetään kaavakkeita ja osallistutaan turhille kursseille. Ainoa tapa saada työtä on hakea sitä itsenäisesti. En usko, että muutos on poistanut mitenkään pitkäaikaistyöttömyyttä. Työllistyvät saavat työtä ilman työkkäriäkin jos paikkakunnalla tai lähialueilla on avoimia työpaikkoja.

Vierailija
11/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sinne työkkäriin ole päässyt vaikka olisi halunnut. Kaikki asiat on hoidettu netin tai puhelimen välityksellä vuosikaudet.

Ehdin työllistymään viime syksynä, eli ennen aktiivimallin tuloa.

Sitä ennen olin työttömänä työnhakijana useita vuosia ja viimeksi käynyt työkkärissä vuonna 2012.

Minä pääsin töihin viimeksi syksyllä 2014 ja kyllä mulla oli siihen asti käynnit työkkärissä aina muutaman kuukauden välein, oli sellainen pahvikortti mihin siellä aina merkattiin seuraava käyntiaika. Nyt kun jäin marraskuussa 2017 työttömäksi jälleen, on tullut kaikki nettijutut käyttöön. Mutta jokatapauksessa, yleensä itse otan työkkäriin omaan tyyppiin yhteyttä sähköpostilla tai jättämällä soittopyynnön netissä, ja yleensä hän kyllä sieltä soittaa ja juttelee mun kanssa, eli ei sinänsä mitään valittamista, se on hyvä kun on se oma tyyppi siellä eikä joka kerta joku eri häiskä.

Sillähän ei nyt ole tämän aloituksen kanssa mitään väliä miten on yhteydessä työkkäriin, vaan yleensäkin että onko niitä vuosia passiivisena olleita jotka ovat nyt aktiivimallin kautta aktivoituneet? Ja jos on, niin onko siitä aktivoitumisesta ollut oikeasti hyötyä?

ap

Vierailija
12/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on käydä työkkärissä kun ei sieltä mitään apua kuitenkaan saa?

Työkkäristä on hyötyä työkkärin työntekijöille, ei muille.

95% päätöksistä voisi hoitaa automatiolla.

Vierailija
13/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muutenkin, en ymmärrä miten jotkut ovat voineet muka olla passiivisia vuosia käymättä työkkärissä kun on ollut kaikki systeemit jotka pakottaa työttömät karenssin uhalla toimintoihin, on kolmen kuukauden välein tehtävät haastattelut ym.?

Mä en ap ymmärrä mitä sä tarkoitat noilla jutuilla. "Käynnit työkkärissä, systeemit, toiminnot, haastattelut, karenssin uhka,..."? Täh? Mitä ne on? Mä oon nyt 2 vuotta ollut työttömänä, kotona vain laiskottelen ja ryyppään ja surffailen netissä. Tässä se mun aktiivisuus. Nyt sitten aktiivimallin takia saan 25 euroa vähemmän kuussa. Ei haittaa.

Vierailija
14/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut sairas vuodesta 2015 ja jossain vaiheessa KÄVIN työkkärissä suunnittelemassa tulevaisuutta tai jotain. Mut kuitenkin käskettiin kotiin sieltä, kun olin niin sairas silläkin hetkellä. Työkyvyttömyyseläkkeelle en päässyt kuin määräaikaisesti. Tästä aktiivimallista ei ainakaan mun kaltaiselle väliinputoajalle ole muuta kuin harmia. Ei riittävän terve töihin, mutta ei todettu riittävän sairaaksi eläkkeelle.

Vierailija
15/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärikäyntien tai heidän palvelujensa käytön lisääntyminen ei mitenkään indikoi työllistymisen kasvua. Työkkäristä ei saa työtä. Siellä vain täytetään kaavakkeita ja osallistutaan turhille kursseille. Ainoa tapa saada työtä on hakea sitä itsenäisesti. En usko, että muutos on poistanut mitenkään pitkäaikaistyöttömyyttä. Työllistyvät saavat työtä ilman työkkäriäkin jos paikkakunnalla tai lähialueilla on avoimia työpaikkoja.

Niin. Työttömyyttä poistaa parhaiten avoimet työpaikat.

Viime vuonna oli lähes 700 000 suomalaista työttömänä, joista noin puolet työllistyivät 3kk aikana, ja lopuistakin n. puolet 6kk aikana, aika vähän oli enää vuoden kuluttua työttömänä.

Tämäkin on todella hyvä tulos vaikka tutkimusten mukaan vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla.

Avoimia työpaikkoja tulee koko ajan ja niitä täytetään koko ajan, ne eivät ole samoja paikkoja aina jotka on auki, ja samalla tavalla työttömät jotka ovat tällä hetkellä työttömiä, eivät olleet kaikki työttömiä viime kuussa, eivätkä ole sitä ensikuussa. Tämän takia on kummallista että työttömistä puhutaan yhtenä massana, ja yleensä vielä työhaluttomana massana.

ap

Vierailija
16/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli toimii koska syrjäytyneimmät ovat nyt joutuneet käymään työkkärissä? Eivät ole kuitenkaan töitä saaneet? Ja kaikkien on pakko kärsiä, että saadaan nämä pitkäaikaistyöttömät patistettua ja merkittyä työkkärissä käyneiksi?

En minä ainakaan ole kärsinyt mitään aktiivimallin takia. Ihan hyvä suoritus, edes joku pitkäaikaistyötön saadaan taas normaalielämään mukaan ja kenties vaikka edes vähäksi aikaa töihin.  Työ on tärkeä elämän rytmittäjä ja tunteehan sitä sitten itsensä kunnon kansalaiseksi.  Ainahan on vähän halveksittu niitä, jotka eivät viitsi vaivautua edes teeskentelemään haluavansa työtä.

Vierailija
17/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko aktiivimallista hyötyä mitenkään kenellekään?

Ne jotka on aktiivisia, on sitä jokatapauksessa koska eivät halua tyytyä työttömyyskorvauksen tuomaan elintasoon.

Ja ne joille se matala elintaso kelpaa, ja he eivät kykene syystä tai toisesta juurikaan elintasoaan työtä tekemällä nostamaan, tarvitsevat jotain muuta apua kuin aktiivimallia. Jos makaa jo maassa se lisäpotkiminen ei yleensä juurikaan auta. Näille ihmisille on olemassa paljonkin erilaisia tukimuotoja ja apuja käytettävissä, jos panostettaisiin siihen että kaikki jotka näitä palveluja tarvitsevat saisivat sitä ja ne jotka eivät niitä tarvitse eivät joutuisi niihin toimenpiteisiin, päästäisiin jo pitkälle.

Suurin osa niistä työhaluttomista joita on, on sellaisia henkilöitä joiden työpanoksesta ei kukaan työnantaja ole valmis juuri mitään maksamaan, monia kukaan ei huoli töihin vaikka kovasti itsekin sitä haluaisivat. Työhalut menee jos ei saa vuosiin töitä, tai ei töihin enää kykene joko fyysisen tai psyykkisen kunnon takia.

ap

Vierailija
18/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli on toiminut hyvin eikä ehkä tule edes toimimaan enää toivottavasti.

Mutta täytyy muistaa aktiivimallien ajoista aina, koska meidän pitää tietää historiamme että demokratia on ihmissaastaa ja suomi on paska demokraattinen maa joka on tuomittavaa. Demokratia on verrattavissa kamelin paskaan! Mihin aktiivimalli on verrattavissa kuin se suljetaan toiminnasta tai sitä parannetaan ilman radikaalisia leikkauksia joka olisi varsinkin aurinkoinen ratkaisu. Enkä puhu/kirjoita mistään keinotekoisesta auringosta tai ss joukoista.

Vierailija
19/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ap ymmärrä mitä sä tarkoitat noilla jutuilla. "Käynnit työkkärissä, systeemit, toiminnot, haastattelut, karenssin uhka,..."? Täh? Mitä ne on? Mä oon nyt 2 vuotta ollut työttömänä, kotona vain laiskottelen ja ryyppään ja surffailen netissä. Tässä se mun aktiivisuus. Nyt sitten aktiivimallin takia saan 25 euroa vähemmän kuussa. Ei haittaa.

Eli sinä olet alkoholisti? Sut on varmasti sitten yritetty ohjata johonkin siihen liittyvään juttuun, ja sut on merkattu työkkärin listoilla passiiviseksi työttömäksi? Ja sinä et aktiivimallinkaan takia aktivoitunut? Eli onko aktiivimallista ollut sinulle jotain hyötyä?

ap

Vierailija
20/54 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole kärsinyt mitään aktiivimallin takia. Ihan hyvä suoritus, edes joku pitkäaikaistyötön saadaan taas normaalielämään mukaan ja kenties vaikka edes vähäksi aikaa töihin.  Työ on tärkeä elämän rytmittäjä ja tunteehan sitä sitten itsensä kunnon kansalaiseksi.  Ainahan on vähän halveksittu niitä, jotka eivät viitsi vaivautua edes teeskentelemään haluavansa työtä.

Kuinka suuren osuuden työttömistä oletat työhaluttomiksi?

Onko sun mielestä ok, että kaikista köyhimmiltä otetaan monta kymppiä kuussa pois ruokarahoja sen takia että muutama luuseri saadaan viideksi päiväksi kurssille tai kolmeksi päiväksi töihin?

Miksi tähän ei riittänyt entiset asiat jotka on näille syrjäytyneille ollut olemassa ja niihin on ollut pakko mennä, kuten juuri työkkärin kurssit ja vaikka kuntouttava työtoiminta?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän