Etätyö vaihtoehtoja?
Miltä kaikilta aloilta voi tehdä pelkästään etätyötä? Sellaista, ettei haittaa kun pieni lapsi on kotona.
Lapsi täyttää hiukan vajaan vuoden päästä 3v, jolloin en voi enää olla hoitovapaalla. En kuitenkaan halua laittaa häntä päiväkotiin niin nuorena, joten olen yrittänyt keksiä, mitä työtä voisin tehdä kotoa käsin. Puhelinmyynti ei esim. sovi, koska lapsi olisi kotona ja voi pitää meteliä.
Itse en oikein keksi muuta kuin tuon puhelinmyynnin, mutta kai niitä nyt muitakin vaihtoehtoja on?
Kommentit (47)
Ainoa mahdollisuutesi on ryhtyä pph:ksi tai yrittäjäksi. Pph:na hoidat oman lapsesi muiden ohessa kotona ja yrittäjänä sinulle maksetaan vain tuloksista, ei ajasta. Kukaan työnantaja ei palkkaa työaikaperusteiseen työhön työntekijää, joka aikoo jakaa aikansa työn ja lapsen kesken.
Viihdechatin operaattori. Ei siitä niin kauhean paljon rahaa saa, mutta se on helppoa ja aika hauskaa. Ja työajat voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni teki pari vuotta sitten käänöstöitä ja puhtaaksikirjoitusta urakkapalkalla eli oli olemassa tietty minimi (muistaakseni sanoja), joka piti saada tunnissa aikaan ja siitä syntyi pohjapalkka. Jos sanamäärä jäi tämän alle, palkka oli 0 euroa, jos taas sanoja oli enemmän, tuntipalkka nousi. Työaika mitattiin sillä ajalla, jonka oli työnantajan järjestelmässä. Vaati hyvää keskittymiskykyä, mutta siinä tienasi kuitenkin kohtuullisesti.
Uskotko, että pystyisit tuohon, vaikka hoidat lasta samalla? Vai käykö niin, että olet siellä järjestelmässä 7 tuntia, mutta et pääse edes peruspalkalle.
Ohis tässä, eikö saanut edes pohjapalkkaa jos ei saanut vaadittavaa sanamäärää tunnissa aikaan?
Meillä maatilalla lapset ovat hoituneet siinä sivussa, ei ongelmia, kun päivähoitoa ei kunta pystynyt järjestämään järkevällä tavalla, piti homma järjestää toisin. Vaati kyllä yötöitä ja pitkää pinnaa, mutta kaikki ovat aikuisiksi venyneet, eivätkä muistele pahalla niitä aikoja, jolloin leikkivät leikkihuoneessa navetalla tai viettivät aikaa traktorissa. En suosittele, mutta onhan tuokin edelleen mahdollisuus.
Ap, pph on ainoa ammatti, jossa voit tehdä töitä ja hoitaa lasta samalla. Toki yrittäjänä voit toimia noin, mutta palkansaajana ei kukaan ala maksamaan sinulle ainakaan tuntiperusteista palkkaa, jos lapsi pyörii jaloissa. Urakkatöitä voit toki saada, mutta urakassa on se ongelma, että siinä maksuperusteet on kovat ja ne vaatii ahkeraa tekemistä, joka ei onnistu 3-vuotiaan pyöriessä jaloissa.
Miksi muuten 3-vuotias ei voi mennä hoitoon? Ei 3-vuotias niin pieni enää ole ja päiväkodissakin on kivaa toimintaa jo tuon ikäisillä, saa ikäistään seuraa jne.
Mihin olet kouluttautunut? Moni työnantaja ei palkkaa ilman kunnon koulutusta esim. kirjanpitoon, koska niitä koulutettuja riittää. Lisäksi lapsi alkaa tuossa iässä jo vaatimaan sosiaalisia suhteita, muita kuin sen äidin. Voi lapselle tulla muuten yllätyksenä miten koulussa käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Viihdechatin operaattori. Ei siitä niin kauhean paljon rahaa saa, mutta se on helppoa ja aika hauskaa. Ja työajat voi itse valita.
Mitä se operaattori tekee? Tarkoitatko netin chatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se operaattori tekee? Tarkoitatko netin chatteja?
Maksullisia viihdechatteja. Siis vähän vastaavaa työtä kuin seksipuhelimet, mutta helpompaa eikä tarvitse puhua lapsen kuullen rivouksia.
Ei se 3-vuotias nyt joka sekuntti jalassa roiku. Mutta kyllä se silti sinulta huomiota haluaa päivän aikana. Etätyössä odotetaan että teet sen 8 tuntia töitä, sinulla on ruokatauko ja kahvitauko. Kuvitteletko todella että sen lopun aikaa siitä 8 tunnista lapsi tyytyväisenä leikkii itsekseen. Ja tämähän tarkoittaisi myös, että lapsi ei keskellä päivää pääsisi ulos leikkimään yms. Kyllä sinun vaihtoehdot on joko ryhtyä yrittäjäksi tai pph:ksi.
Olen tehnyt kaikenlaista silppusälää, sanelunpurkuja, helppoja käännöksiä, sisällöntuottamista verkkosivuille, haamukirjoittamistakin urakkapalkalla. Lapsi oli kotona 3,5-vuotiaaksi. Tein töitä iltaisin ja öisin. Tienestit jäivät mataliksi, ja oloni oli liiasta valvomisesta johtuen zombimainen. Nykyisin olen vakituisessa osa-aikaisessa vuorotyössä. Lapsi on osa-aikahoidossa.
Data science eli data-analytiikka. Sitä voit tehdä kotoa käsin, mutta vaatii spesifia tilasto-osaamista ja ohjelmointitaitoa.
T: Data scientist, joka tekee 100 %:sesti etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti teidän mielestänne olisi parempi, että jään suosiolla työttömäksi loisimaan? Ainakin siltä vaikuttaa, kun vastaukset ovat tällaisia, vaikka yritän miettiä mitä työvaihtoehtoja olisi.
Ap
Voi kuule, minulle (meille) on ihan sama miten sinulle käy, kiukuttele ihan rauhassa!
Mikä on pph? Mikä on viihdechat, joku ennustajapalvelu vai mikä? Miten se voi olla hauskaa?
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
Maksetaanko muka tuosta pelaamisesta ihan rahalla, ei millään lahjakorteilla?
Aloita työ itsenäisenä ihonhoitokonsulttina, niin voit tavata asiakkaita iltaisin, mutta ottaa kontakteja päivällä kun olet lapsen kanssa kotona. Katso lisää www.marykay.fi😃
Tässä olisi hyvä mahdollisuus!
Yhdistäminen onnistuu vain, jos sinulla on puoliso, jonka kanssa vuorottelette lapsen hoidossa. Päivän aikana saa vain rajallisesti tehtyä hommia, vaikka lapsi viihtyisi paljonkin itsekseen. Eli tehokas työaika tarkoittaa iltoja ja viikonloppuja. Oletko valmis luopumaan käytännössä kaikesta vapaa-ajastasi?
Nettipalveluilta saattaa saada suoriteperusteisen sopparin eli esim. Sisällön tuottamista tai tietokantojen mekaanista päivittämistä.
Oikeasti sääliksi käy lapsi parkaa vaan leikkii päivät pitkät yksin kun äiti tekee töitä :( ei se tule onnistumaan mitenkään. Tuommoiset pientä lisätienestiä antavat pikku käännökset, tuotekonsultin hommat, viihdechatit ym varmaan kyllä onnistuu, kyllä varmaan kht-tasoisille ansioille pääsee. Mut se edellyttää työskentelyä iltaisin/öisin kun isä on lapsen kanssa. Minulla on kohta 4v täyttävä kotihoidossa ja se tarvii kyllä todella paljon toimintaa, puuhaa ja myös kavereita pysyäkseen tyytyväisenä, tietty jos sille tyrkkää tabletin käteen niin kyllähän se sen parissa viihtyy. En vaan pidä kovin hyvänä ideana antaa kolmevuotiaan tuijottaa tuntikausia ruutua siihen verrattuna että voisi leikkiä ja ulkoilla päiväkodissa ikätovereiden kanssa..
Mitä osaat tehdä? Voitko tehdä yrittäjänä esim. kirjanpitoa, käännöstöitä, tms.? Yrittäjänä määrittelisin itse työsi jaksotuksen ja maksun saisit suoritteista.
Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mitä työtä ylipäätään pystyy osaamisensa puolesta tekemään itsenäisesti, ja sitten mietit, missä voisit sitä tehdä etänä. Jos annat jotain osviittaa ammattitaidostasi, niin olisi helpompi auttaa. Iso osa etätyönä tehtävistä hommista vaatii kuitenkin vahvan osaamisen.
Monessa työpaikassa, jossa tehdään paljon etätyötä, on kuitenkin jonkin verran tarve olla myös paikalla. Vaikeinta on löytää kokoaikainen etätyö.