Miten saa kelataksikyytejä?
Ei minulle ole ainakaan koskaan ehdotettu että kela kovarisi taksimatkojani. Miten noita ketaksimatkoja saa?
Tuli vaan mieleen kun tilaussysteemimuutoksiessa joku eläkeläismies oli tunnin yrittänyt tilata kelataksia vaimolleen, eikä ollut siinä onnistunut, vaan joutui lopulta ITSE viemään vaimonsa sairaalaan.
Kommentit (24)
Miten onnistuu kelataksi akuutisti?
Unohdetaan perusteet (lääkäri puoltaa tarvetta kunhan on päästy sinne asti jos puoltaa)
oletaan akuutti kuljetustilanne ei kuitenkaan ambulanssia vaativa,matkaa päivystykseen n.100 km esim.
Saako kelataksia lyhyellä varoitusajalla 1h tms?
Mä sain kelataksikyydin sairaalasta kotiin, kun kotiuduin polvileikkauksesta. En olis mitenkään voinu sen kintun kanssa bussilla lähteä ryttyyttämään. Ensin olis pitänyt kävellä pysäkille, sitten bussilla toiseen kaupunkiin, jossa vaihto toiseen bussiin ja kotipaikkakunnalla kävellä vielä 5km kotiin. Kivut oli kovat ja vintti vielä sen verran hämäränä, että saattajaa ehdottomasti tarvitsin. Naapuri vahtasi vielä yhden yön kun kotiin pääsin, että ei vaan satu mitään.
Kelataksin omavastuun tarkoitus on myös tehdä hoitoon pääsystä ihmisille tasa-arvoista. Olisi epäreilua, että joku asuu 10 km ja toinen 100 km päässä sairaalasta ja kustantaisi matkansa kilometrien mukaan. Nyt kaikki kelataksia käyttävät maksavat korkeintaan sen 25 euroa per suunta. Kimppakyydillä voi päästä vielä halvemmalla. Vuosittaisen omavastuun eli 300 euron täyttymisen jälkeen kelataksi ei maksa potilaalle enää mitään. Kroonikko voi joutua käymään hoidossa tosi usein ja tämäkin tukee tasapuolisuutta.