Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos hampaita ei pese niin ne alkavat puhdistaa itse itseänsä

Vierailija
06.07.2018 |

Onko hampaiden harjaus oikeasti turhaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole turhaa. Tästähän oli joku aika sitten joku uutisjuttu että nainen oli pessyt hampaita jollain tahnalla vuoden tai vuosia jossa ei ollut ollenkaan flooria ja hampaat oli menneet karmeaan kuntoon, täynnä reikiä.

Oikeasti se floorihammastahna on must.

Vierailija
2/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon esim. pepsodent myy hammastahnaa vuodessa saatikka hammasharjojen valmistajat harjoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.

Mun äidillä ja isällä oli tekarit rippikouluiässä.

Vierailija
4/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

Eli harjasivat hampaita?

Vierailija
5/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, en kehoita kokeilemaan jos haluaa pitää hampaansa

Vierailija
6/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sen tähden ne tippuu pois kun ne lähtee pesulle.

Vierailija
7/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tekstissä hammashoitaja/lääkäri sanoi, että hän näkee heti jos joku pesee hampaista vaan näkyvät osat ja jättää muut osat harjaamatta.

Vierailija
8/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden mekaaninen puhdistus harjalla, langalla ja tikuilla on tärkeää. Niillä poistetaan plakkia, jossa muodostuu hampaan pintaa syövyttävää happoa. Plakki pitää saada pois myös ientaskuista. Hammastahna auttaa tässä puhdistustyössä.

Fluorin tärkeyttä hammastahnassa sen sijaan en täysin ymmärrä. Suurin osa fluoriyhdisteistä on erittäin myrkyllisiä. Ne muutamat myrkyttömät taas ovat hyvin inerttejä eli eivät reagoi oikein minkään kanssa. Minulle ei ole koskaan selvinnyt millä mekanismilla hammastahanan fluori päätyy hammaskiilteen alle. Siinä vaiheessa kun hampaat ovat niin reikiintyneet että hammastahna pääsee kiilteen läpi sillä tuskin on enää merkitystä. Hammastahna fluoriyhdisteineen suositellaan kuitenkin huuhdottavaksi pois suusta heti pesun jälkeen.

Fluoritabletit tai juomavedessä olevan fluorin ymmärrän kyllä.

Vierailija
9/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden mekaaninen puhdistus harjalla, langalla ja tikuilla on tärkeää. Niillä poistetaan plakkia, jossa muodostuu hampaan pintaa syövyttävää happoa. Plakki pitää saada pois myös ientaskuista. Hammastahna auttaa tässä puhdistustyössä.

Fluorin tärkeyttä hammastahnassa sen sijaan en täysin ymmärrä. Suurin osa fluoriyhdisteistä on erittäin myrkyllisiä. Ne muutamat myrkyttömät taas ovat hyvin inerttejä eli eivät reagoi oikein minkään kanssa. Minulle ei ole koskaan selvinnyt millä mekanismilla hammastahanan fluori päätyy hammaskiilteen alle. Siinä vaiheessa kun hampaat ovat niin reikiintyneet että hammastahna pääsee kiilteen läpi sillä tuskin on enää merkitystä. Hammastahna fluoriyhdisteineen suositellaan kuitenkin huuhdottavaksi pois suusta heti pesun jälkeen.

What? Fluori kiilteen alle? Flurihan kovettaa kiillettä, siis sitä pintaa, ei mene mihinkään alle. Ja ainakin aiemmin suositeltiin ettei purskuteta fluria pois. Tabletteja ja fluorattua vettä minä taas en ymmärrä yhtään. Fluori mahalaukussa pelkkä myrkky, ei vaikuta hampaisiin siellä mitään.

Vierailija
10/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What? Fluori kiilteen alle? Flurihan kovettaa kiillettä, siis sitä pintaa, ei mene mihinkään alle. Ja ainakin aiemmin suositeltiin ettei purskuteta fluria pois. Tabletteja ja fluorattua vettä minä taas en ymmärrä yhtään. Fluori mahalaukussa pelkkä myrkky, ei vaikuta hampaisiin siellä mitään.

Eli sinun käsityksesi mukaan kiille muodostuu hampaan päälle ulkopuolelta käsin? Syljestä ja hammastahan fluorista? Minä en tiedä. Hammaskivessä on syljen ja ruoka-aineiden mineraaleja ja sen tehtävä on korjata pieniä reiän alkuja ja halkeamia hampaissa, mutta kiillettä se ei ole.

Vierailija
11/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos söisi jotain puhdasta luomuruokaa ihan aina, mutta nykyaikaan ei sovi.

Vierailija
12/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harjannut koko ikäni hampaat vähintään 2 kertaa päivässä ja koko aikuisikäni langannut kerran päivässä. Käytän hammastahnaa jossa fluoria ja xylitolia. Yhden yhtä reikää ollut. Molemmilla vanhemmillani suu täynnä amalgaamia. Eivät huolehtineet hampaista lapsina, kun vanhempansa eivät ymmärtäneet harjauksen merkitystä.

Vierailija
13/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ne tippuneet hampaat edes enää likaannu. Siitä vaan kokeilemaan.

Kiitos muuten mielikuvasta jossa hampaat putsaavat itsensä. Prempi kuin Listerine-mainos. 

Vierailija
14/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla mätä suu. 

Vierailija
15/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole turhaa. Tästähän oli joku aika sitten joku uutisjuttu että nainen oli pessyt hampaita jollain tahnalla vuoden tai vuosia jossa ei ollut ollenkaan flooria ja hampaat oli menneet karmeaan kuntoon, täynnä reikiä.

No niin varmaan. Mun hampaat on oikein hyvässä kunnossa ja fluorihammastahnaa en ole käyttänyt 25 vuoteen. Tänä aikana on tainnut tulla 2 reikää. Suurin osa hampaideni rei'istä on tullut lapsuudessa, jolloin käytin pepsodenttia ja purskuttelin hampaita fluorilitkulla. Lapseni eivät ole koskaan käyttäneet fluoria ja esikoisella ja kuopuksella on kummallakin yksi reikä, keskimmäisellä nolla. Iät 17-22 v.

Vierailija
16/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hampaiden harjaus oikeasti turhaa?

Lopulta sinulla ei ole hampaita, joita puhdistaa. Jopa tekareita pitää putsata.

Vierailija
17/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

V. 1941 syntyneillä vanhemmillani oli ihan omat hampaat yli 70 v. iässä. Kävivät säännölisesti hammaslääkärissä ja harjasivat hampaansa aamuin illoin.

Vierailija
18/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun käsityksesi mukaan kiille muodostuu hampaan päälle ulkopuolelta käsin? Syljestä ja hammastahan fluorista? Minä en tiedä. Hammaskivessä on syljen ja ruoka-aineiden mineraaleja ja sen tehtävä on korjata pieniä reiän alkuja ja halkeamia hampaissa, mutta kiillettä se ei ole.

Mitä nyt taas? Kiille on hampaassa, se ei "muodostu syljestä ja hammastahnan fluorista", älä nyt tuollaista tulkitse minun käsityksekseni. Hammaskivi taas on kovettunutta plakkia, ei tietääkseni mitään hampaankorjausainetta, enkä ole myöskään missään väittänyt sen olevan kiillettä. Miten joku voi olla noin tietämätön? Ja vastata noin ohi ja väännellä toisen sanomiset?

Vierailija
19/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä kokeilla

Vierailija
20/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fluori