Alkoholia imetyksen aikana ?
Olen pohtinut alkoholin käyttöä imetyksen aikana, kun sen vaikutuksista rintamaidon turvallisuuteen on ristiriitaista tietoa. Minkälaisista määristä voi olla selkeästi haittaa ?
Haluaisinkin kysyä muiden imettäjen kokemuksia alkoholinkäytöstä imetyksen aikana, paljonko olet uskaltanut imetyksen aikana juoda ja vielä imettää sen jälkeen ? Entä oletko huomannut jotain vaikutusta, jos lapsi on saanut alkoholia rintamaidon mukana ?
Itse olen antanut aina pumpattua rintamaitoa pullosta, jos olen nauttinut alkoholia. Joskus imettäessä on tosin saattanut olla vielä alkoholia veressä, mutta en ole huomannut asialla olevan vaikutusta.
Kommentit (2)
En ole huomannut mitään vaikutusta. Humalassa ei tietenkään lasta saa hoitaa joten sen takia silloin ei voi imettääkkään, mutta pari lasia viiniä ei tee mitään.
Maidossa on saman verran alkoholia kuin veressäkin eli promillen humalassa maidossa on yksi tuhannesosa alkoholia.
En tiedä kuinka monta promillea yksi viinilasi tai vaikka olut tarkalleen vastaa mutta määrä on todella pieni. Ja maidosta ymmärtääkseni alkoholi poistuu samaa tahtia kuin verestäkin.
Alkoholipitoisuus rintamaidossa on sama kuin promillet veressä. Eli juoma jota vauva ju, sisältää 0,5_1,5 tai jotain PROMILLEA alkoholia, eli ei oikeasti mitään. D-vitamiinitipoistakin se saa enemmän alkoholia.
Eri asia on, onko turvallista käsitellä vauvaa humaltuneena. Ja se, onko juominen yleensäkään järkevää.