Kylässä oli kerrottu 4v tytölleni että syömänsä pihvi on tehty porsaasta ja lehmästä, nyt tyttö ei enää suostu syömään lihaa
Jo valmiiksi nirso lapsi että kiitos tästä nyt sitten. Ei halua syödä söpöjä possuja ja lehmiä. Minkä ikäinen on mielestänne valmis kuulemaan tuollaista?
Kommentit (49)
Kuuluu kyllä jo ihan pienenkin lapsen yleissivistykseen tietää, että mistä ruoka tulee. Normaali asia.
Meillä vasta kolme vuotias ja varmaan kaks vuotta on puhuttu mitä lautasella on. Nyt alkaa todella tajuamaan että maitokin tulee lehmän tissistä.
Kai se nyt sen jostain ois kuullut muutenkin. Niinku kaikkien muidenkin lapset. Miks asia on sulle ylivoimainen keskustella lapsesi kanssa?
Olen maatilalta kotoisin ja alle kouluikäisestä lähtien olin katsomassa vasikan teurastusta.
Tottahan se on. Ei saa lapsi luulla valheellisesti, että burgeripihvi kasvaa puussa. Me nähtiin pienenä kun siat teurastettiin ja paloiteltiin., eikä siitä mitään traumoja jäänyt.
Kyllä meillä on alusta asti juteltu lapsille, mistä ruoka tulee. Molemmat olivat vielä tarhassa, kun ovat ensimmäisen kerran nähneet kuollutta riistaa ja kuinka siitä leikataan lihaa
No tee sille papupihvi tai linssipihvi tai kikhernepihvi. Netti täynnä herkullisia reseptejä. Mikä siinä on niin kamalaa, että ei halua syödä eläimiä?
Porsas ja lehmä on ruokaa eli mitä sitten. Puut ja sienetkin on eläviä joten suretaan niiden sielujen puolesta myös.
No ehkä adia on tullut vähän liian äkisti. Kyllä lapsille kannattaa jo pienestä kertoa, että mistä ruoka tulee. Meilläkin oli jossain vaiheessa vähän hämmennystä, kun todella alkoivat ymmärtää asiaa, vaikka olen kyllä aina sanonut mitä syödään. Mutta se meni ohi kyllä. Ovat kaikkiruokaisia ja tietävät mistä ja miten ruoja tulee lautaselle. Asutaan maalla, niin myös itse kasvatetaan paljon ruokaa, esim. kasviksia ja lähistöllä on maatiloja. Lapsille kannattaa antaa tietoa sitä mukaa kun ovat valmiita sitä ottamaan vastaan.
Mun lapsella oli vähän aikaa vaihe ettei halunnut "syödä söpöjä eläimiä". Meni ohi eikä enää ajattele asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen maatilalta kotoisin ja alle kouluikäisestä lähtien olin katsomassa vasikan teurastusta.
Tätä olen aina ihmetettyt. Miten voi olla vieressä katsomassa, kun toiselta, elävältä olennolta, viedään elämä? Itse en ikinä voinut. Sen siaan päätin jo pienenä, etten ikinä voisi alkaa maatalon emännäksi, koska en halua osallistua tuohon tappoketjuun.
Pihvi voi olla kasvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen aina ihmetettyt. Miten voi olla vieressä katsomassa, kun toiselta, elävältä olennolta, viedään elämä? Itse en ikinä voinut. Sen siaan päätin jo pienenä, etten ikinä voisi alkaa maatalon emännäksi, koska en halua osallistua tuohon tappoketjuun.
Pihvi voi olla kasvista.
Siinä tapauksessa lopetat sen kasvin elämän repimällä sitä. Elävä organismi sekin on. Tekopyhää.
Mitä lapsesi on aiemmin luullut syövänsä?
Hmm...
Outoa, ettei tuollaista nelivuotiaana tiedä jo entuudestaan.
Ettekö sano vaikka, että tänään on possunpihvejä? Päiväkodissakin tuo tulee ainakin pääkaupunkiseudulla joka aterialla esiin, koska on ryhmiä, jotka eivät syö sialihaa ja naudanlihankin vain erityisesti teurastettuna.
Ainakin mun 2,5-vuotiaskin tietää, että liha on eläimen lihaa.
Just 4 vuotias ei mieti moraalia. Oletteko oikeasti vanhempia?
Tästä sen näkee, että kun 4-vuotiaan mieli ei ole vielä ehdollistunut, saastunut ja jäykistynyt ajattelukaavoihin, niin hän kykenee ajattelemaan sen vuoksi vielä omaa etuaan ajattelematta kokien empatiaa eläimiä kohtaan.
Onpas outoa ettei lapsi ole tiennyt mistä se ruoka tulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihvi voi olla kasvista.
Normaalia elämän kiertokulkua. Jokaiselle tekisi hyvää nähdä mistä ja miten se sapuska lautaselle tulee niin osaisi suhtautua siihen asiaankuuluvalla kunnioituksella.
Kyllähän on hyvä pienestä asti kuulla elämän realiteetit. Ihmiset ovat tappajia.