Onko tämä miehen käytös gaslightingia vai joidenkin normaali tapa kommunikoida?
Mies kysyy apua jossakin asiassa, neuvoa tms. Vastaan todella harkiten ja selkeästi, mutta tiedän jo siinä vaiheessa, että tulee vittua ja saatanaa ja vastaus on jotenkin väärä. Ja näin käy, 9 kertaa kymmenestä.
Kommentit (7)
Tiedätkö edes, mitä gaslighting tarkoittaa?
Mitä mieheen tulee, en katselisi päivääkään.
Kannattaa varmaan sanoa miehelle takaisin, että älä sitten kysy jos et halua kuulla vastausta. Ja sanoa myös, että lopetappa aikuinen ukko tuo vittuileva kiukuttelu.
Jos et sano mitään vaan hissuttelet vaan munankuorilla, niin saat tehdä sitä lopun ikääsi ja se on omaa syytäsi. En tarkoita että miehen käytös olisi oikeutettua, mutta on myös oma vastuu siinä miten antaa muiden itseä kohdella.
Gaslighting on pahantahtoista mutta ovelaa manipulointia, miehesi käytös infantiilia raivoamista. Eli vastaus otsikon kysymykseen: ei kumpaakaan.
Oon sanonut tästäkin vuosia muttei miksikään muutu. Väittää että se on hänen tapansa puhua. Tuntuu vaan että sivaltaakseen kyselee mun neuvoja. Nytkin mesos, ettei sitä kiinnosta vittujakaan miten minä jonkun asian teen. Sitten ihmettelin sille, että itehän sää kysyit? Lampsii tiehensä. Ihan häiriintynyttä minusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan sanoa miehelle takaisin, että älä sitten kysy jos et halua kuulla vastausta. Ja sanoa myös, että lopetappa aikuinen ukko tuo vittuileva kiukuttelu.
Jos et sano mitään vaan hissuttelet vaan munankuorilla, niin saat tehdä sitä lopun ikääsi ja se on omaa syytäsi. En tarkoita että miehen käytös olisi oikeutettua, mutta on myös oma vastuu siinä miten antaa muiden itseä kohdella.
No jos olet asiasta jo sanonut, niin sulla on tasan 2 vaihtoehtoa.
1) jatkat suhteessa ja kuuntelet vittuilua edelleen
2) lähdet menemään
Se mies ei siitä vuosien saatossa miksikään muutu, kun kerta olet tähänkin asti tuon käytöksen hyväksynyt olemalla suhteessa hänen kanssaan.
Mulla mies meinasi olla samalla lailla lapsellinen, mutta aloin välillä käyttäytyä samalla lailla takaisin vastaavissa tilanteissa. Eli tässä tapauksessa kysyisin siis itse mieheltä jotain asiaa, ja alkaisin naama pokalla huutaa vastauksen jälkeen samalla lailla kuin mies tekisi. Ihan varmasti miehesi hämmästyisi. Mun miestä alkoi tuo mun peilaaminen ärsyttää, eikä hän enää käyttäydy niin kun tajusi miten vittumaista se on. Se oli mun viimeinen keino ennen kuin olisin lähtenyt. Ei kovin aikuismaista, mutta ei ollut miehenkään käytös. Tarkennan vielä että en ollut missään vaiheessa oikeasti vihainen ja se oli ihan selvää, että tuo mun huutaminen/vittuilu oli pelkkää showta. Ja kun mies ärsyyntyi ja yritti suitsia mun käytöstä, sanoin että ai anteeksi, luulin että tämä on hyväksyttävää suhteessa koska itsekin niin teet. Eipä hänellä siihen enää vastakommenttia ollut, kun ei tietenkään kehdannut sanoa että vain hänellä on oikeus vittuilla. Tein noin ehkä kymmenen kertaa puolen vuoden aikana, en siis joka asiasta. Niin usein vain, ettei mies päässyt tuudittumaan siihen että mulle voi huutaa miten sattuu. Mutta se siis toimi. Ja asiasta on puhuttu ja pyydetty anteeksi puolin ja toisin. Meillä tää taktiikka toimi, mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei oikeasti loukkaa toista. En sokeasti suosittele tätä, mutta kunhan kerroin että jonkun kerran voit kokeilla tuotakin viimeistään siinä vaiheessa, kun ei ole enää mitään menetettävää (vaikka mun korvaan kuulostaa siltä että sulla ei enää olekaan).
Jätä se sika!