Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalaa! 8 v. tytön rinnat ovat alkaneet kehittyä enkä osaa suhtautua asiaan aikuismaisesti

Vierailija
04.07.2018 |

On kyllä saanut koulun aloitettuaan lisää lihaa luiden ympärille, joten voipi olla siitäkin kysymys... Mutta selvästi näyttäisi olevan nuppuvaihe alkamaisillaan, kun kesän aikana nännien alue on muuttunut lapsella pulleammaksi. Lapsi on normaalipainoinen, mutta selvästi sieltä pyöreämmästä päästä ollut aina (nyt n. 25 kg / 122 cm).

Ilmeisesti tämä on ihan normaali ikä puberteetin ensimerkkien ilmaantumiselle nykyään, mutta omasta mielestä kakkosluokkalainen on tosi pieni vielä ja muutenkin minun on näemmä vaikea suhtautua tytön kehittymiseen. Itselläni alkoi kuukautiset 12 v. mikä oli tosi aikaisin aikoinaan, ja häpesin ja inhosin sekä rintojani että kuukautisia. Rinnat oli 13-vuotiaana jo D-kupit ja olen vihannut niitä koko ikäni - ne jatkoivat kasvamistaan jopa pienennysleikkauksen jälkeen 37-vuotiaana!

Onko tämä kasvuaika oikeasti normaali, miten pystyn suhtautumaan asiaan kannustavasti ja olemaan lapsen tukena murrosiän (kääk!) muutosten äärellä, kun taustalla kummittelee omat ikävät kokemukset ja kompleksinen kehosuhde? Aion kyllä kiinnittää tytön ruokavalioon ja liikuntaan enemmän huomiota, jotta ainakaan ylipaino ei vauhdittaisi kehitystä, mutta muutenhan asialle ei ole mitään tehtävissä kun kehitys on ihan normaalin rajoissa.

Kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreämmästä päästä 122cm ja 25kg??? Menisin tutkimuksiin jos todella on noin lyhyt ja nyt rinnat jo kehittymässä. Ja ei ole millään mittakaavalla pyöreä.

Vierailija
2/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on aika alkaa suhtautua aikuisesti. Lapsi varmasti häpeilee tai arkailee asiaa jo muutenkin, ja jos vanhemmat näyttävät nolostelussa esimerkkiä niin jotain kehokomplekseja tule.

Ihan normaalia on kuten itsekin tiedåt, paras vaan että alat suhtautua asiaan niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu murrosikä alkavan tosi aikaisin. Johtuu suurimmaksi osaksi huonosta ja väärästä  ravinnosta.

Vierailija
4/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saanut valitettavasti sun kehityskulun, eli fyysiset muutokset ajoissa. En tiedä, miten pystyt toimimaan täysin toisin kuin miltä susta tuntuu, mutta koeta edes. Ellet halua, että tyttäresi tulee myöskin vihaamaan rintojaan.

Vierailija
5/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän voit irvailla tytölle tisseistä.

Sano että alkaa näyttää lehmältä.

provohan tää on

Vierailija
6/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähän voit irvailla tytölle tisseistä.

Sano että alkaa näyttää lehmältä.

provohan tää on

No mitä v... nyt taas, ihan vakavissani olen. En ollut varautunut tähän vielä näin pian, vaan kuvittelin, että saisin vielä pari vuotta aikaa sulatella lapsen kasvamista ja omia fiiliksiäni asian suhteen. Omat rintani kasvoivat n. vitos-kutosluokalla ja se oli tosi aikaisin silloin. AP

Vierailija
7/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta menee vielä ehkä vuosi tai pari ennen muita merkkejä. Ehdit hyvin käsittelemään asiaa itse tai jonkun muun tuella. Millaista tukea ja suhtautumista olisit itse kaivannut?

Mun tyttö on jutellut omaan tahtiinsa ja ollaan siten käyty asioita läpi. Harjoitusliivien ja "isojen tyttöjen" shampoon ja suihkusaippuan hankinta on oli vain hauskaa. Ostin myös "teinikorin", jossa on siteitä, dödöä, kasvojen puhd. aineita yms.

Vierailija
8/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmaan provosoi, mutta sanon ihan hyvällä tahdolla ja vilpittömästi. Jos omat kehitysmuistot aiheuttavat vieläkin noin kipeitä fiiliksiä, ehkä sun kannattaisi käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa muutaman kerran ja katsoa, voisiko siitä olla apua suhtautumisongelmiin? Tyttösi tarvitsee tukeasi ja tuollaiset kipeät muistot voivat tehdä hallaa kyvyllesi antaa sitä hänelle. Et voi maagisesti viivästyttää alkanutta prosessia, mutta olisi tosi tärkeää, ettei lapsesi tarvitsisi aavistella, että hänen vartaloonsa (eli häneen itseensä) kohdistuu jotain epämääräistä pelonsekaista inhoa. Lapset ovat niin herkkiä sellaiselle.

Vierailija
9/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla alkaa aikaisemmin, ei sille mitään voi, ellet sitten lääkkeillä ala hillitsemään, mikä taas olisi melko sairasta.

Vierailija
10/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta menee vielä ehkä vuosi tai pari ennen muita merkkejä. Ehdit hyvin käsittelemään asiaa itse tai jonkun muun tuella. Millaista tukea ja suhtautumista olisit itse kaivannut?

Mun tyttö on jutellut omaan tahtiinsa ja ollaan siten käyty asioita läpi. Harjoitusliivien ja "isojen tyttöjen" shampoon ja suihkusaippuan hankinta on oli vain hauskaa. Ostin myös "teinikorin", jossa on siteitä, dödöä, kasvojen puhd. aineita yms.

Hyvä ja käytännönläheinen vastaus, kiitos. Itse en saanut mitään tukea mihinkään vanhemmiltani ja harjoitusliivien ym. hankinta jäi isompien sisarusten vastuulle. Ehkä voitaisiin alkaa tytön kanssa katsella pehmeitä toppeja ja suihkusaippuoita, jos saisin niiden avulla keskusteluyhteyden luotua. Kuukautisista ollaan toki puhuttu jo aiemmin. AP

Vierailija
11/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan provosoi, mutta sanon ihan hyvällä tahdolla ja vilpittömästi. Jos omat kehitysmuistot aiheuttavat vieläkin noin kipeitä fiiliksiä, ehkä sun kannattaisi käydä juttelemassa jonkun terapeutin kanssa muutaman kerran ja katsoa, voisiko siitä olla apua suhtautumisongelmiin? Tyttösi tarvitsee tukeasi ja tuollaiset kipeät muistot voivat tehdä hallaa kyvyllesi antaa sitä hänelle. Et voi maagisesti viivästyttää alkanutta prosessia, mutta olisi tosi tärkeää, ettei lapsesi tarvitsisi aavistella, että hänen vartaloonsa (eli häneen itseensä) kohdistuu jotain epämääräistä pelonsekaista inhoa. Lapset ovat niin herkkiä sellaiselle.

Kiitos kommentista. Käyn itse asiassa jo terapiassa ja pitää ihan ehdottomasti ottaa asia puheeksi terapeutin kanssa. Haluaisin kuitenkin antaa lapselle parempaa kuin mitä olen itse joutunut kokemaan. AP

Vierailija
12/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tuntuu murrosikä alkavan tosi aikaisin. Johtuu suurimmaksi osaksi huonosta ja väärästä  ravinnosta.

Suurin syy aikaistuneeseen murrosikään on estrogeeni- ja lääkejämät juomavedessä. Lähes jokainen parisuhteessa oleva nuori aikuinen nainen käyttää e-pillereitä, joiden jämät lähtevät pissan mukana uudestaan juomaveteen, eikä sitä saada suodatettua pois. Tällä tavalla myös niiden e-pillereitä käyttämättömien naisten hormonitasapaino heittää häränpyllyä, ja vaikuttaa negatiivisesti toki myös miehiin. Kuulostaa foliohattuilulta mutta ei valitettavasti ole. Googlettakaa aiheesta lisää, estrogeenijämien takia myös mieskalat muuttuvat naiskaloiksi, nykyään miehillä on todella vähän "hyviä" siittiöitä verrattuna parin vuosikymmenen takaiseen ja sen sellaista.

Vierailija
13/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän luokalla oli tonikäsellä tytöllä ihan selvät rinnat. sitä kiusattiin.

Opettaja ei auttanut yhtään. Päinvastoin, kiusasi mukana, koska tytön vanhemmat oli eronneet, äiti vähän avuton ja tyttö tuli likaisissa vaatteissa kouluun.

Tämmöstä kivaa 70-luvulla.

Vierailija
14/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tiedostat asenteesi. Älä missään nimessä puhu tytölle mitään negatiivista tämän vartalosta äläkä omastasikaan. Tyttö on täysin normaalipainoinen käyrien mukaan.

Rintojen kehitys alkaa toden teolla siitä, kun nännien alle ilmestyy joskus aluksi kipeältäkin tuntuvat kovat "kyhmyt". Ilmeisesti tämä vaihe ei kuitenkaan vielä ole?

Vierailija
15/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja käytännönläheinen vastaus, kiitos. Itse en saanut mitään tukea mihinkään vanhemmiltani ja harjoitusliivien ym. hankinta jäi isompien sisarusten vastuulle. Ehkä voitaisiin alkaa tytön kanssa katsella pehmeitä toppeja ja suihkusaippuoita, jos saisin niiden avulla keskusteluyhteyden luotua. Kuukautisista ollaan toki puhuttu jo aiemmin. AP

Menkoista puhuttu, mutta ei muusta? Häh?

Harjoitusliivit? Pehmeitä toppeja ostaa, miksi? Topit ostetaan sitten, kun niitä tarvitaan, varmaan ehkä pian teillä. Ei mun aikana ollut mitään harjoitusliivejä, mutta nykyään kait sit on. Olen vm 71, rinnat kasvoivat ekoilla jo nelosella, kuten menkatkin joillain alkoi, että ihmettelen, minkä ikäinen ap on, jos oli hänellä alkanut rinnat kasvamaan jo aikaisin, kuten vitosella ja kutosella.

Vierailija
16/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkoista puhuttu, mutta ei muusta? Häh?

Harjoitusliivit? Pehmeitä toppeja ostaa, miksi? Topit ostetaan sitten, kun niitä tarvitaan, varmaan ehkä pian teillä. Ei mun aikana ollut mitään harjoitusliivejä, mutta nykyään kait sit on. Olen vm 71, rinnat kasvoivat ekoilla jo nelosella, kuten menkatkin joillain alkoi, että ihmettelen, minkä ikäinen ap on, jos oli hänellä alkanut rinnat kasvamaan jo aikaisin, kuten vitosella ja kutosella.

Ehkä omalla luokallani sitten kehityttiin myöhemmin. Olin ensimmäisiä rintojen ja kuukautisten suhteen, monilla ystävilläni kuukautiset alkoivat vasta yläasteella.

Tarkoitin siis sitä, että kuukautisten alkamisesta ja niiden hoitamisesta käytännössä on puhuttu jo, mutta muuten on puhuttu finneistä, rintojen kasvusta ym. vasta sillä tasolla, että ne ovat tytöllä vasta jossain tulevaisuudessa. Ei mistään harjoitusliiveistä esimerkiksi vielä. AP

Vierailija
17/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi rinnat kasvaa 8-9v ja kuukautiset alkoivat kun olin 9v. Häpesin kovasti. Olin ihan lapsi vielä. Edelleen jotenkin jotain traumoja aiheesta ja olen jo 30v.

Vierailija
18/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lauta vielä lukiossa, niin onko se kiva vaihtoehto?

Kehittyy kun kehittyy, sun tehtävä on tukea.

Vierailija
19/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lauta vielä lukiossa, niin onko se kiva vaihtoehto?

Kehittyy kun kehittyy, sun tehtävä on tukea.

Ei kai nykyään enää haukuta laudaksi ketään? Pienirintaisuus on tavoiteltavampaa kuin isot tissit, myös teininä.

Vierailija
20/21 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se on jo aikuismaista suhtautumista, että tiedostat omat kipupisteesi ja pyrit parantamaan ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi