Oman asunnon vuokratuloilla menettää myyntivoiton verottomuuden
Kommentit (9)
Tuo oli vain tilaajille, mutta selvisipä nyt mikä klikkiotsikon takana oli. Eli siis kahden vuoden sääntö ei täyty, jos välissä yksikin vuokrausvuorokausi. Samaa mieltä ykkösen kanssa eli marginaalinen ongelma. Ja kaipa Airbnb:tä tarjoavatt ovat ottaneet veroasioista selvää, ainakin tavanomaisesti asuntoa vuokratessa otin kaiken mahdollisen selville yllätysten välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No joo, aika marginaalinen ongelma. Asunnon tarvitsee siis jossakin elämän vaiheessa olla kaksi vuotta yhtäjaksoisesti omassa käytössä ilman vuokralaisia. Eikä asunnon myynnistä läheskään aina tule myyntivoittoa.
Siellä tarvitsee myös virallisesti asua, siirtää kirjat, ei riitä että on omassa käytössä esim kakkosasuntona.
Nimimerkillä "mökille" muuttoa harkitseva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, aika marginaalinen ongelma. Asunnon tarvitsee siis jossakin elämän vaiheessa olla kaksi vuotta yhtäjaksoisesti omassa käytössä ilman vuokralaisia. Eikä asunnon myynnistä läheskään aina tule myyntivoittoa.
Siellä tarvitsee myös virallisesti asua, siirtää kirjat, ei riitä että on omassa käytössä esim kakkosasuntona.
Nimimerkillä "mökille" muuttoa harkitseva
Mökeistä ei taida nykyään voittoa saada, joten sinänsä turhaa.
Mä olen sitten sitä marginaalia. Otin alivuokralaisen asuntooni, kun sain työpaikan. Työmatkaa oli 300 km suuntaansa, joten oli pakko vuokrata kämppä myös työpaikkakunnalta. Myin asunnon pois, kun olin asunut siellä useamman vuoden, mutta valitettavasti olin joutunut pitämään taloussyistä myöskin alivuokralaista ja hävisin verotuksessa kymmeniätuhansia markkoja.
Että ottakaa vaan vastaan työtä kauempaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitten sitä marginaalia. Otin alivuokralaisen asuntooni, kun sain työpaikan. Työmatkaa oli 300 km suuntaansa, joten oli pakko vuokrata kämppä myös työpaikkakunnalta. Myin asunnon pois, kun olin asunut siellä useamman vuoden, mutta valitettavasti olin joutunut pitämään taloussyistä myöskin alivuokralaista ja hävisin verotuksessa kymmeniätuhansia markkoja.
Ilmaisesti sait sitten vielä reilusti enemmän voittoa itsellesi, joten koko kuvio oli kuitenkin kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ollut ongelmaa vastaavassa tilanteessa viime vuonna, koska kyseessä oli alivuokralainen. Samalla tavalla airbnb-toiminta onnistuu, jos antaa vuokralle vain osan asunnosta.
Olennaista on, että sopimuspapereihin kirjataan, että vuokraus koskee vain osaa asunnosta. Kukaan ulkopuolinenhan ei sitten tiedä, kuinka isoa alaa vuokralainen käytännössä hallitsee. Itse tein näin, kun muutin hetkeksi opiskelemaan ulkomaille.
Toisaalta, vuokralainen suostui siihen, että kotona käydessä sain yöpyä siellä.
En mitenkään voi pitää tätä laittomana veronkiertona.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta putkeen riittää kun asunut putkeen