Saako perusteettoman virhediagnoosin tehneen erikoislääkärin nimen julkaista netissä Suomen lain mukaan?
Minulla on vakava fyysinen sairaus. Erikoislääkäri kieltäytyi tekemästä tutkimuksia, joilla sairaus olisi selvinnyt ja päätteli syyn olevan psyykkinen. Myöhemmin pääsin toisen lääkärin kautta päivystysluontoisesti magneettikuvaukseen, jossa fyysinen sairauteni varmistui. Löysin pitkästä aikaa kyseisen huonon erikoislääkärin kirjoittaman virheellisen lausunnon, joka aiheutti minulle runsaasti stressiä aikoinaan. Nyt haluaisin julkaista kyseisen lääkärin nimen netissä ja somessa. Onnistuuko Suomen lain sisällä? Kirjoittaisin vain faktat, ei asiattomuuksia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä Suomessa lääkärit eivät voi saada potkuja. Pitävät yhtä. Valehtelevat vaikka kollegoiden puolesta. Täysin moraalitonta.
Suomessa saa joka vuosi moni lääkäri potkut. Oikeista syistä, ei siksi että potilasta harmittaa.
Yritä kuvitella, että entä jos se potilas onkin oikeassa. Yritä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä Suomessa lääkärit eivät voi saada potkuja. Pitävät yhtä. Valehtelevat vaikka kollegoiden puolesta. Täysin moraalitonta.
Suomessa saa joka vuosi moni lääkäri potkut. Oikeista syistä, ei siksi että potilasta harmittaa.
Yritä kuvitella, että entä jos se potilas onkin oikeassa. Yritä edes.
Eihkä kukaan ole kieltänyt sitä, etteikö myös lääkärit tee virheitä. Kaikki me teemme töissä virheitä. Mutta jos lääkäri saisi potkut ensimmäisestä virhediagnoosista, niin meillä olisi töissä vain noin puoli vuotta sitten valmistuneita kandeja ja loput olisi kaupan kassalla kun ne olisi saanut kenkää. Eli ihan samalla tavalla kuin kaupan kassa ei saa potkuja siitä jos vahingossa "piippaa" tuotteen kahdesti, niin ei lääkärikään saa potkuja jos tekee työnsä hyvin, mutta silti ei onnistu aina löytämään juuri oikeaa diagnoosia kertalaakista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palstalla huomaa, kuka on lääkäri. Ei pientäkään objektiivisuutta.
En ole lääkäri, mutta töissä kaupungilla ja tiedän useamman lääkärin, jotka on erotettu tai ovat ymmärtäneet erota. Lisäksi osaan käyttää Googlea. Missä sun objektiivinen tieto on siitä, että lääkäreitä ei irtisanota?
Mielenkiinnosta, kun olet jo asiaan perehtynyt. Millaisista syistä lääkärit saavat potkuja? Kuinka monta lääkäriä saa potkut vuosittain / 10 vuodessa jne.? Kiitos.
Hetkinen, miten tää nyt näin kääntyi? Sun piti tietää, ettei lääkärit saa potkuja mistään syystä kun ne suojelee toisiaan. Nyt sä sitten kyseletkin syitä potkuihin ja määriä...
Irtisanottujen lääkärien määrä ei varmaan kukaan tiedä, koska irtisanomisten syyt voivat olla mitä vaan hoitovirheistä alkoholin liialliseen käyttöön tai työkaverin lyömisestä varastamiseen. Mutta pari vuotta sitten valvira perui toimiluvan 12 lääkäriltä. Ja tuo on jo pelkkää irtisanomista huomattavasti vakavampi toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Täyttää torkeän kunnianloukkauksen tunnusmerkit, koska käyttäisit siihen joukkoviestintävälinettä.
Höpö höpö. Lue itse omat linkkisi. ELINKEINOELÄMÄSSÄ tai JULKISESSA VIRASSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, mutta töissä kaupungilla ja tiedän useamman lääkärin, jotka on erotettu tai ovat ymmärtäneet erota. Lisäksi osaan käyttää Googlea. Missä sun objektiivinen tieto on siitä, että lääkäreitä ei irtisanota?
Mielenkiinnosta, kun olet jo asiaan perehtynyt. Millaisista syistä lääkärit saavat potkuja? Kuinka monta lääkäriä saa potkut vuosittain / 10 vuodessa jne.? Kiitos.
Hetkinen, miten tää nyt näin kääntyi? Sun piti tietää, ettei lääkärit saa potkuja mistään syystä kun ne suojelee toisiaan. Nyt sä sitten kyseletkin syitä potkuihin ja määriä...
Irtisanottujen lääkärien määrä ei varmaan kukaan tiedä, koska irtisanomisten syyt voivat olla mitä vaan hoitovirheistä alkoholin liialliseen käyttöön tai työkaverin lyömisestä varastamiseen. Mutta pari vuotta sitten valvira perui toimiluvan 12 lääkäriltä. Ja tuo on jo pelkkää irtisanomista huomattavasti vakavampi toimenpide.
Olen eri henkilö, unohdin merkitä. Kiitos vastauksesta. Onko irtisanomisen syyt kirjattu tilastoihin kuinka tarkasti? Kuinka monta valitusta tehtiin kyseisenä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitättömiä määriä verrattuna mm. vakavien hoitovirheiden määriin. Todennäköisesti saavat myös muhkeat erorahat.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys potilasasiamieheen. Hän auttaa hoitovirhekanteen nostamisessa.
Ei fyysinen sairaus sulje pois latvarosoa.
Minä olen ottanut yhteyden potilasasiamieheen hoitovirheen vuoksi. Valitus tehtiin potilasvahinko -lautakuntaan ja tästä on nyt mennyt 3,5 vuotta.
Ekana odoteltiin että minua hoitaneet lääkärit, 3 kappaletta antavat oman vastineensa. Siihen kului aikaa päälle vuosi. Sitten viime kesänä tuli kysely kirjeitse minulle vielä yhdestä minua hoitaneista lääkäristä. Pyysivät yhteystietoja ja osoitteen. Vastasin kirjeellä ja he saivat tiedot.
Elikkä nyt on siis kulunut 3,5 vuotta kaikkinensa ja päätöstä ei ole tullut vieläkään. Yhden kerran olen tiedustellut, kauankohan kestää vielä ennenkin päätös tulee. Vastaus oli, että kamala ruuhka, kestää vielä. Mutta että hyvä kun lääkärit ovat vastineensa antaneet.
Potilasasiamies sanoi minulle, että nyt on kyseessä selvä hoitovirhe. Kärsin tästä hoitovirheestä lopun elämääni.
Kyllä lääkäri on vain ihminen ja en usko sellaista lääkäriä löytyvän joka ei työssään tekisi väärää diagnoosia.
Etkö sinä ap. ole tehnyt virheen virhettä työssä ja olet täydellinen.
Minulle lääkärit ovat tehneet vääriä diagnooseja ja vasta monien tutkinusten jölkeen oikea sairaus on löytynyt.
Asiat olisi aivan liian hyvin, jos lääkäri olisi virheetön ja täydellinen.
Jos haluat oikeutta, tee rikosilmoitus tai tutkintapyyntö, jolloin ulkopuoliset tutkivat onko virhettä tapahtunut vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vakava fyysinen sairaus. Erikoislääkäri kieltäytyi tekemästä tutkimuksia, joilla sairaus olisi selvinnyt ja päätteli syyn olevan psyykkinen. Myöhemmin pääsin toisen lääkärin kautta päivystysluontoisesti magneettikuvaukseen, jossa fyysinen sairauteni varmistui. Löysin pitkästä aikaa kyseisen huonon erikoislääkärin kirjoittaman virheellisen lausunnon, joka aiheutti minulle runsaasti stressiä aikoinaan. Nyt haluaisin julkaista kyseisen lääkärin nimen netissä ja somessa. Onnistuuko Suomen lain sisällä? Kirjoittaisin vain faktat, ei asiattomuuksia.
Saat tuoda julki tietoja omasta elämästäsi niin laajalti ja niiden tiedotusvälineiden kautta kuin katsot tarpeelliseksi. Tähän sisältyy niin ravintola-arvioinnit, matkat, kohtaamasi palvelu ja muut kokemukset, terveyteen liittyvä palvelu ja kokemukset myös.
Missä määrin tuot samalla esille muihin ihmisiin liittyvää tietoa tai tarkkaa kuvailua, on toinen asia. Toisinaan voi olla kuvattua tilannetta ja kokemusta mahdotonta kuvata ilman vastapuolen tarkkaa kuvailua. Se, miten tarkasti toista henkilöä kuvailet, riippuu varmasti siitä, onko tieto toisesta henkilöstä kuvattavan tilanteen kannalta olennaista ja tärkeää.
On hyvä miettiä, onko kokemukseen liitetyn toisen ihmisen tarkalla yksilöinnillä, esim nimen julkistamisella, tarkoitus saattaa kyseinen henkilö huonoon valoon.
Tilanteeseen vaikuttaa myös viestinnän laajuus ja kesto. Kaverille purnataan monista asioista yksityiskohtaisestikin, mitä taas laajemmalle yleisölle tehdään paljon harvemmin. Jos tuot purnauksen esille pitkään ja suunnitelmallisesti laajalle yleisölle, saattaa aikeesi olla pelkkää kokemusta ja mielipiteen esille tuomista arveluttavampaa toimintaa.
On myös hyvä miettiä, onko asia luonteeltaan niin tärkeä ja vakava, ettei tavanomainen asian edistäminen eli esimerkiksi potilasasiamiehelle tehtävä kantelu riittäisi, vaan tulisiko epäkohta tuoda esille nopeasti mahdollisten tulevien epäkohtien estämiseksi. Toisaalta syytös voi olla silloin niin vakava, ettei henkilötietoja kannattane tuoda julki itse, vaan edetä asiassa oikeusteitse. Jos vaikka epäilet, että oma etninen taustasi voisi olla syy kokemuksiisi, voi olla hyödyllistä viedä asiaa esille nimenomaan oikeusteitse. Mitä painavempi syytös, sitä tarkempi kannattaa olla.
Lopuksi: näkisin, että voit lähtökohtaisesti kertoa muille omasta hoitokokemuksestasi ja sinua hoitaneesta lääkäristä, myös lääkärin nimen, samoin kuin voit kertoa kokemuksesi jostain muusta ammattilaisesta, kuten putkimiehestä. En näkisi kiellettynä sitä, että tuot esille kokemuksiisi välittömästi liittyvän henkilön nimen, jos kokemustesi kuvaus ei sanamuodoin tai muulla tavoin loukkaa tai halvenna kokemuksiisi liittyvää henkilöä, joka on tässä tilanteessa lääkäri. Asiallista mielipidettäsi työn huonosta tuloksesta, oli kyse putkimiehestä tai lääkäristä, tuskin voi pitää vielä kunnianloukkauksena, vaan tavallisena työhön kohdistettuna arviona.
Jostain syystä eka ajatus aloituksen luettuani oli, että aloittaja olisi Kakku-Milla... 😅😀🤣