Saako perusteettoman virhediagnoosin tehneen erikoislääkärin nimen julkaista netissä Suomen lain mukaan?
Minulla on vakava fyysinen sairaus. Erikoislääkäri kieltäytyi tekemästä tutkimuksia, joilla sairaus olisi selvinnyt ja päätteli syyn olevan psyykkinen. Myöhemmin pääsin toisen lääkärin kautta päivystysluontoisesti magneettikuvaukseen, jossa fyysinen sairauteni varmistui. Löysin pitkästä aikaa kyseisen huonon erikoislääkärin kirjoittaman virheellisen lausunnon, joka aiheutti minulle runsaasti stressiä aikoinaan. Nyt haluaisin julkaista kyseisen lääkärin nimen netissä ja somessa. Onnistuuko Suomen lain sisällä? Kirjoittaisin vain faktat, ei asiattomuuksia.
Kommentit (51)
Itselläni on juuri menossa valitus hoitovirheestä. Lääkäri kieltäytyi tutkimassa selässäni ollutta luomea. Jouduin turvautumaan yksityislääkäriin ja säästämiseen kuluit tietenkin valitettavasti aikaa. Yksityisellä puolella erikoislääkäri diagnsoi melanooman ensimmäisellä vilkaisulla. Koepala osoitti diagnoosion oikeaksi. Nyt tutkitaan, onko melanooma levinnyt. Kyllä, olen ensimmäiselle puoskarille katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Täyttää torkeän kunnianloukkauksen tunnusmerkit, koska käyttäisit siihen joukkoviestintävälinettä.
Miten se on kunnianloukkaus, jos kertoo faktat niin kuin ne ovat tapahtuneet? Suomessa lääkärit eivät saa tarpeeksi seuraamuksia törkeistäkään hoitovirheistä. ohis
Eli sun mielestä julkinen nolaus on paras konsti parantaa tilannetta? Kerropa missä olet töissä niin mä julkaisen vähän faktoja sun työsuorituksista.
Heippa tohtori :D Kannatan lääkäreille kovempia seuraamuksia hoitovirheistä. Muutkin ihmiset voivat saada potkut luokattomasta työstä? Miksi eivät sitten konitohtorit?
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla ihmisillä on sellainen kuvitelma, että lääkäri voi 100 % varmuudella havaita ja diagnosoida kaikki sairaudet, jos lääkäri vain viitsii asiaan panostaa. Oikeastihan asia ei ole näin, vaan diagnostiikka on monesti vähän arpapeliä ja usein ekalla tutkimisella ei edes löydy kaikkia diagnostiikan kannalta olennaisia asioita.
Tottakai tämä on ymmärrettävää. Tahallinen huolimattomuus, laiminlyönnit jne. eivät. On törkeää, jos lääkäri esimerkiksi väittää potilasta valehtelijaksi ja kieltäytyy tutkimasta. Tiedän valitettavasti useammankin tällaisen tapauksen. Ei siinä paljon korvaukset lohduta, jos terveys menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Täyttää torkeän kunnianloukkauksen tunnusmerkit, koska käyttäisit siihen joukkoviestintävälinettä.
Ei ole kunnianloukkaus. Jos ei esitä perättömiä valheita tms. vaan ainoastaan julkaisee diagnoosin ja sen tehneen lääkärin nimen niin se on täysin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla ihmisillä on sellainen kuvitelma, että lääkäri voi 100 % varmuudella havaita ja diagnosoida kaikki sairaudet, jos lääkäri vain viitsii asiaan panostaa. Oikeastihan asia ei ole näin, vaan diagnostiikka on monesti vähän arpapeliä ja usein ekalla tutkimisella ei edes löydy kaikkia diagnostiikan kannalta olennaisia asioita.
Tottakai tämä on ymmärrettävää. Tahallinen huolimattomuus, laiminlyönnit jne. eivät. On törkeää, jos lääkäri esimerkiksi väittää potilasta valehtelijaksi ja kieltäytyy tutkimasta. Tiedän valitettavasti useammankin tällaisen tapauksen. Ei siinä paljon korvaukset lohduta, jos terveys menee.
Kuka sen sitten määrittelee, että mikä on tahallista huolimattomuutta ja mikä vaikka vain kiirettä tai sitä, että pomo on käskenyt lääkärin tekemään vähemmän labralähetteitä tai röntgenlähetteitä säästöjen toivossa? Tahallisuuden osoittaminen on kyllä aika vaikeaa, silloinhan pitäisi jotenkin todistaa, että lääkäri tahallaan halusi potilaalle pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Finlexissä lukee mm. näin:
"Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä."
Eli AP on hyvä ja julkaisee tietonsa kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi motiivisi?
Miten olisi huonosta lääkäristä valittaminen?
Minulla terveyskeskuksen lääkäri diagnosoi aikanaan krapulan. Krapula paljastui aneurysmaksi. Nyt sitä kitkutellaan pienellä sairaseläkkeellä.
Ihan kuin omaa tarinaa ois kuunnellu. Mulla lääkäri syytti kanssa juopoksi ja krapulaiseksi, koska: opiskelija. Kun kiistin asian, tohtori syytti valehtelijaksi 😢 Oikea diagnoosi: neurologinen sairaus 😠 Ei tällaista hoitoa voi puolustella millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on kunnianloukkaus, jos kertoo faktat niin kuin ne ovat tapahtuneet? Suomessa lääkärit eivät saa tarpeeksi seuraamuksia törkeistäkään hoitovirheistä. ohis
Eli sun mielestä julkinen nolaus on paras konsti parantaa tilannetta? Kerropa missä olet töissä niin mä julkaisen vähän faktoja sun työsuorituksista.
Kaikkien tahalliset virheet ja huolimattomuudet jne julki! Faktat eri asia kuin valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa tohtori :D Kannatan lääkäreille kovempia seuraamuksia hoitovirheistä. Muutkin ihmiset voivat saada potkut luokattomasta työstä? Miksi eivät sitten konitohtorit?
Tässä puhutaan nyt julkisesta kivittämisestä ilman, että asiaa on ratkaistu virallisella taholla. Myös lääkärit saavat potkuja jos tekevät liikaa tai liian pahoja virheitä. Mutta ei kenenkään tavallisen ihmisen, edes lääkärin tekemisiä retostella julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä. Ihmiset mokaa töissään. Haluaisitko että omat mokasi laitettaisiin nettiin kostotarkoituksessa? Jollei ole osoitettu että kyse oli tahallisesta holtittomuudesta tai isommasta ongelmasta joka koskettaa monia.
En tekisi sitä kostotarkoituksessa vaan auttaakseni ihmisiä laajemmin. Olen etnisyydeltäni erilainen ja lääkäri syrji sen takia.
Mitä jos sinun asiakkaasi haluaisivat "auttaa ihmisiä laajemmin" ja julkaisisivat (sosiaalisessa) mediassa sinun tekemäsi virheet nimellä mainiten?
Miltä sinusta tuntuisi, jos mediassa lähtisi leviämään viesti, jossa sinut henkilökohtaisesti leimattaisiin yhden työssä tekemäsi virheen takia?
"Maija Meikäläinen Maalaiskylän Marketissa antoi minulle liian vähän vaihtorahaa".
"Maija Meikäläinen jakoi postimme väärään laatikkoon."
"Asiakaspalvelija Maija Meikäläinen ei osannut auttaa minua ongelmassani".
"Lastenhoitaja Maija Meikäläiseltä karkasivat lapset päiväkodin pihalta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan nyt julkisesta kivittämisestä ilman, että asiaa on ratkaistu virallisella taholla. Myös lääkärit saavat potkuja jos tekevät liikaa tai liian pahoja virheitä. Mutta ei kenenkään tavallisen ihmisen, edes lääkärin tekemisiä retostella julkisuudessa.
Käytännössä Suomessa lääkärit eivät voi saada potkuja. Pitävät yhtä. Valehtelevat vaikka kollegoiden puolesta. Täysin moraalitonta.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/laakarista-vaaraa-tietoa-lev…
Tässä jaettiin tietoa vain postilaatikoihin ja tuomio tuli. Tekijä tuskin ajatteli tekoa tehdessään jakavansa väärää tietoa...
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä Suomessa lääkärit eivät voi saada potkuja. Pitävät yhtä. Valehtelevat vaikka kollegoiden puolesta. Täysin moraalitonta.
Suomessa saa joka vuosi moni lääkäri potkut. Oikeista syistä, ei siksi että potilasta harmittaa.
Tottakai saa, Suomessa on sananvapaus.
Mutta tiedosta, että saatat nimen julkaisemalla syyllistyä kunninaloukkaukseen.
Olisiko valituksen tekeminen lääkäristä Valviralle parempi ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi motiivisi?
Miten olisi huonosta lääkäristä valittaminen?
Minulla terveyskeskuksen lääkäri diagnosoi aikanaan krapulan. Krapula paljastui aneurysmaksi. Nyt sitä kitkutellaan pienellä sairaseläkkeellä.
Ihan kuin omaa tarinaa ois kuunnellu. Mulla lääkäri syytti kanssa juopoksi ja krapulaiseksi, koska: opiskelija. Kun kiistin asian, tohtori syytti valehtelijaksi 😢 Oikea diagnoosi: neurologinen sairaus 😠 Ei tällaista hoitoa voi puolustella millään.
Juuri tällaisesta hoidosta pitää valittaa. Itse jouduin isoon leikkaukseen, kun lääkärit eivät kuunnelleet, mitä toistuvasti sanoin. Viimeisin lääkäri nauroi, kun kerroin kivuistani ja itkin. Leikkaus meni vielä pieleen. Nyt sen komplikaatioita korjaillaan jatkuvasti.Harjoittelija saa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia harjoitella lisää, vaikka olen kieltänyt harjoittelijoita osallistumasta hoitooni. Kivuille ja leikkauksille ei loppua näy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa joka vuosi moni lääkäri potkut. Oikeista syistä, ei siksi että potilasta harmittaa.
Kyllä palstalla huomaa, kuka on lääkäri. Ei pientäkään objektiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, mutta töissä kaupungilla ja tiedän useamman lääkärin, jotka on erotettu tai ovat ymmärtäneet erota. Lisäksi osaan käyttää Googlea. Missä sun objektiivinen tieto on siitä, että lääkäreitä ei irtisanota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri, mutta töissä kaupungilla ja tiedän useamman lääkärin, jotka on erotettu tai ovat ymmärtäneet erota. Lisäksi osaan käyttää Googlea. Missä sun objektiivinen tieto on siitä, että lääkäreitä ei irtisanota?
Mielenkiinnosta, kun olet jo asiaan perehtynyt. Millaisista syistä lääkärit saavat potkuja? Kuinka monta lääkäriä saa potkut vuosittain / 10 vuodessa jne.? Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri lääkärin muija tai bestis 😅 Juu, älyävät itse erota ja saavat vielä muhkeat erorahat! Ja sitten siirtyvät muualle pilaamaan uusia elämiä!!
Suomessa ei saa arvostella lääkäreitä tai hoitajia, vaikka olisi aihetta. Ei varsinkaan julkisesti koska sitten et saa enää hoitoa, näin sanoi kerran eräs lääkäri äidilleni.