Kokemuksianne NUKAHTAMISLÄÄKKEISTÄ?
Millaisia kokemuksia teillä on nukahtamislääkkeistä? Kertokaa mitä mieleen tulee. Ja esim. onko jotakin haittaa ollut? Kiitoksia paljon vastauksista etukäteen, tämä on tärkeää minulle.
Kommentit (10)
Lääkäri aloitti Tenox-unilääkkeen. Ei nyt varsinaisesti nukahtamislääke, mutta... Riippuvuus tuli lyhyessä ajassa ja kun yritti lopettaa, iski vaikeampi unettomuus mihin aloin lääkettä käyttää ja saatoin valvoa yön tai nukahtaa vain hetkeksi ja päälle vielä ahdistustakin iski. Käytin lääkettä n. 3 viikkoa yhtäjaksoisesti. Edellinen annos ei meinannut tehota nukahtamiseen. Päädyin käyttämään lääkettä säännöllisesti. Uni muuttui katkonaiseksi. Nyt kun olen yrittänyt hitaasti alasajaa sitä, on tämä yhtä kärsimystä. Alasajoprosessi on kestänyt vaikka kuinka pitkän aikaa ja vieroitusoireita tulee. En olisi aloittanut tällä tietämyksellä.
Stillnot ja Imovane kokeiltu. Toimii kyllä, muttei poista alkusyytä. Seuraavana päivänä pää ei toimi ja siihenkin voi tottua. Ilman olen ollut nyt vuosia. Korjaus oli stressin poistaminen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Stillnot ja Imovane kokeiltu. Toimii kyllä, muttei poista alkusyytä. Seuraavana päivänä pää ei toimi ja siihenkin voi tottua. Ilman olen ollut nyt vuosia. Korjaus oli stressin poistaminen elämästä.
Stilnoct paras pilleri ikinä. Aamulla ei pääse toimi ekaan 2n tuntiin. Ilman sitä nukun tunnin pätkissä tai valvon yöt.
Tenox 20mg nukutti aluksi kuin olisi nuijanukutuksen saanut, mutta viikkojen (epä)säännöllisellä käytöllä teho alkoi hiipua, ja lopulta heräilin yleensä noin neljän tunnin unien jälkeen. Lisäksi saattaa väsyttää pitkälle seuraavaan päivään.
Imovane nukuttaa ihan hyvin, seuraavana päivänä suussa maistuu pjaska.
Tehokkain mulla on ollut Opamox, nukun jopa 10 tunnin unia sen avulla.
Stilnoct sopii mulle hyvin. Olen käyttänyt viisi vuotta, noin 3 kertaa viikossa puolikkaan. Ilman sitä nukkumisesta tulisi todella vaikeaa. Annostus ei ole noussut. Aamuisin ei ole mitään vaikeuksia herätä tai olla skarppina.
Stilnoct, Stella ja Somnor kokeiltu. Kaikki toimineet aika samalla periaatteella: lääkkeen otto juuri ennen nukkumaan menoa. Sängyssä tulee jotenkin onnellinen ja rauhallinen olo ja sitten nukahtaa. Kaikenlaista muutakin näiden kanssa on käynyt, sillä joskus olen ollut aika sekava jos en olekaan nukahtanut heti; olen nimittäin kirjoittanut nettiin jotain tai lähettänyt tekstarina jotain sellaista, mitä en normaalisti tekisi tai sanoisi (positiivisia asioita yleensä, mutta vähän too much). Kaikenlisäksi näistä lähtee muisti, siis siten, etten muistanut näitä sekavuustilassa lääkkeen vaikutuksen alaisena tehtyjä juttuja, tai sitten en muistanut, mihin olin jättänyt auton kun tulin töihin. Aamulla vähän sellaista hönöä oloa. Riippuvuudestakin on kokemusta, mutta se tuli ihan tyhmyyttäni, kun käytin lääkettä liian pitkään jatkuvasti. Pääsin siitä, kun pienensin annosta pikkuhiljaa ja lopulta söin ihan murusia ja sitten lopetin.
Opiskeluaikoina tuli näitä käytettyä säännöllisen epäsäännöllisesti, kun oli stressaava elämäntilanne ja kuormittava kolmivuorotyö. Päivätyöhön siirtymisen jälkeen ja tarkoista päivärytmeistä kiinnipitämisen ansioista en ole enää tarvinnut lääkettä, ja hyvä niin. Herään nykyisin aina klo 6.30 ja menen nukkumaan viimeistään klo 23, siten rytmini pysyy hyvänä, eikä tarvetta lääkkeelle ole. Stressaavissa tilanteissa unettomuus alkaa uudelleen, mutta toistaiseksi ne ovat olleet niin lyhyitä pätkiä, etten ole hakenut enää uutta reseptiä.
Tällaiset lääkkeet ovat tosi hyvä apu akuutissa unettomuudessa tai jos on tosi paljon stressiä, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne eivät ole hyväksi. Voimia uniasioihin liittyen. Tiedän kokemuksesta, että se voi olla tosi kuluttavaa ja aiheuttaa ikäviä fiiliksiä.
Mulla oli joskus elämässä sellainen vaihe, että stressin vuoksi tuli unihäiriö. Ensin kokeiltiin
Zopinoxia, joka teki minulle vain sellaisen oudon ”puoliunessa” olon. Tenox ei sopinut ollenkaan, sain rytmihäiriöitä. Opamox, joka on siis rauhoittava lääke, auttoi kaikkein parhaiten. Unettomuusjaksostani on jo useita vuosia, mutta tuoreessa muistissa on sen rankkuus. Tsemppiä ap:lle ja muille asian kanssa painiville!
Somnor, ollut jo monta vuotta käytössä ja toimii edelleen. Pari vuotta sitten kehittyi riippuvuus kolmen viikon päivittäisellä käytöllä, eikä tilanteen nollaaminen ollut helppoa.
Kokemuksia stilnoctista https://alatulepahamieli.blogspot.com/2020/12/vaikea-unettomuus-masennu…
Mulla hyviä. Otan tarvittaessa puolikkaan Stilnoctin n kerran viikossa, toimii hyvin. Ei mitään haittaa. Olen käyttänyt n 10 vuotta, annostus ei ole noussut. Kärsin diagnisoidusta unihäiriöstä.