Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään mahkuja päästä lääkikseen?

Vierailija
02.07.2018 |

En siis ole fyssaa opiskellut ja se on tietenkin kaatanut haaveeni. Onko fysiikka oikeasti niin vaikeaa kun sanotaan? En lukenut fyssaa pakollista määrää (1 kurssi) enempää, koska ajattelin etten kuitenkaan osaa kun en osannut pitkää matikkaakaan. Kemiaa ja biologiaa saan päntättyä päähän, varsinkin biologia on vain reaali ja "pelkkää tekstiä". Fysiikassa täytyy jo oikeasti ymmärtää ja osata laskea.

Pienestä asti ollut haave, en päässyt mihinkään opiskelemaan ja nytkin hain aloille joista toinen on työllistävä mutta ei kiinnostava ja toinen todella vaikea päästä ja kiinnostaa jonkin verran. Voiko jossain opiskella erikseen fyssaa vai pitääkö pärjätä omillaan?

-Epätoivoinen

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat lääkikseen?

Vierailija
2/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit opiskella pelkkää fysiikkaa iltalukiossa. Mutta ota myös pitkä matikka, selviät paremmin fysiikan ja kemiankin laskuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisitkö oikeesti lääkiksessä jos pääsisit sisälle? Osaatko yhdistellä syy-seuraussuhteita, miettiä miksi jokin reaktio/asia tapahtuu, missä tapahtuu, mitä siitä seuraa ja miten sen voisi estää...  Jos et hanskaa pitkää matikkaa et hanskaa fysikkaakaan kunnolla. Suosittelen lämpimästi vaihtamaan kiinnostuken kohdetta.

Vierailija
4/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä taida olla. Eikä erityisiä "mahkuja" myöskään pärjätä siellä lääkiksessä. Kun se laskemisten ymmärtäminen siinä pääsykokeessa on vasta alkua... ne laskemishaasteet vasta alkaakin kun se lääkiksessä opiskelu alkaa.

Vierailija
5/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tosiaan se haave on laitettava maan alle? :(

Joskus vain kuulin että moni opiskelija on pitänyt nimenomaan pääsykoetta isoimpana haasteena ja että itse opinnot ovat paljon helpompia. Tietysti tämäkin on aika pitkälti yksilökohtaista eikä kaikkien kohdalla pidä paikkaansa.

Haluan lääkikseen, koska haluan auttaa ihmisiä konkreettisesti, olen kiinnostunut ihmisen anatomiasta ja kehon toiminnasta. Olisi myös mielenkiintoista tutkia ja keksiä uusia parannuskeinoja sairauksiin tai ainakin kehittää hoitoja jne.

Lukiossa haave murtui, kun tajusin etten olekaan niin hyvä matikassa mitä luulin. Olen kuitenkin ajoittain elätellyt toiveita siitä, että jos olisi jokin keino. Koitin katsoa avoimen väylää mutta lääkikseen ei sitä kautta pääse (ihan ymmärrettävää kyllä). Inhottaa ajatus siitä että pitäisi vain hakea alalle joka ei kiinnosta vain siksi että on liian tyhmä sinne minne oikeasti haluaa. Sitten rahan perässä sinne pääsee moni minua älykkäämpi. Kyllä olen katkera ja ärsyttää.

Ap

Vierailija
6/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kokeilla fysioterapeutiksi tai toimintaterapeutiksi opiskelemista. Ei tarvita niin paljon matematiikkaa (ihan ilman ei kyllä pääse niissäkään). Ja anatomia tulee varmaan tutummaksi kuin lääkiksessä.

Vierailija
7/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää, ellet kokeile. Lainaa fyssan kirjoja kirjastosta ja aloita laskeminen. Kurssit tai osaavat kaverit voivat olla avuksi, mutta jos et jaksa/osaa niitä yksinkertaisimpiakaan laskuja itse, niin sitten sinulla tuskin on ainakaan luontaista kykyä fysiikkaan. Tosin senkin voi mahdollisesti korvata työskentelemällä kuin pieni eläin.

Vierailija
8/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vuodeksi iltalukioon, ja opiskele fysiikkaa ja kemiaa. Ei kyllä fysiikasta 1 kurssi riitä, pääsyvaatimus on lukion pitkän fysiikan osaaminen. 

Vierailija
9/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit kokeilla fysioterapeutiksi tai toimintaterapeutiksi opiskelemista. Ei tarvita niin paljon matematiikkaa (ihan ilman ei kyllä pääse niissäkään). Ja anatomia tulee varmaan tutummaksi kuin lääkiksessä.

En ole aivan toivoton matikassa enkä sitä stressaa. Pitkä matikka menee kuitenkin jo yli paitsi geometria. Olen niitä harkinnut, mutta en kuitenkaan kiinnostunut niistä samalla tavalla. Toki vähän hipaistaan, mutta ei se ole sama asia. :( Harmittaa ja ärsyttää vaan niin paljon.

Ap

Vierailija
10/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vuodeksi iltalukioon, ja opiskele fysiikkaa ja kemiaa. Ei kyllä fysiikasta 1 kurssi riitä, pääsyvaatimus on lukion pitkän fysiikan osaaminen. 

Tätä harkitsin ja tiesin kyllä jo silloin kun tuon päätöksen tein ettei lääkikseen ole mitään asiaa ilman pitkää fysiikkaa. Se on vain juuri se kynnyskysymys, kun en pitkää matikkaa osannut niin miten osaisin fysiikkaa. Ne kulkevat kuitenkin käsi kädessä pitkälti.

Vierailija
11/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pitkän matikan osaaminen tai osaamattomuus kertoo aika paljon päättelytaidoista muutenkin. Jos niissä huono, on huono lääkäri. 

Vierailija
12/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän matikankin osaaminen olisi aika tärkeää. Eikä taida riittää, että mekaanisesti opettelee asiat. Pitää osata hahmottaa ja soveltaa. Ainahan lääkikseen pääsee joku ihan nollapohjalta, mutta ei se kovin yleistä ole.

Vierailija
13/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla myös ne arvosanat ko. Aineista ja hyvät. Lähes kaikilla on l tai e

Vierailija
14/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää, ellet kokeile. Lainaa fyssan kirjoja kirjastosta ja aloita laskeminen. Kurssit tai osaavat kaverit voivat olla avuksi, mutta jos et jaksa/osaa niitä yksinkertaisimpiakaan laskuja itse, niin sitten sinulla tuskin on ainakaan luontaista kykyä fysiikkaan. Tosin senkin voi mahdollisesti korvata työskentelemällä kuin pieni eläin.

Tässä sen toivon rippeen näinkin. Saisin varmasti fyssan kirjat kavereilta ja omistankin lukion kolmen ekan kurssin kirjat. Eka kurssi oli helppo, koin fyssan loogisemmaksi kuin matikan, toki eka kurssi oli pitkälti yläasteen kertausta joten sen perusteella ei minun kannata tehdä johtopäätöksiä. Tein pitkän matikan kurssien eteen paljon töitä, itku kurkussa väänsin niitä kotitehtäviä valehtelmatta useamman tunnin päivässä ja lisäksi kävin tukiopetuksessa ja tunnilla kirjoitin melkein kaikki sanat opettajan suusta paperille ylös. Sillä se tuntuikin niin kamalalta etten saanut tuloksia silläkään. Ymmärsin kaiken kun opettaja selitti ja ymmärsin muistiinpanot ja tehtävät aina sen jälkeen kun ne käytiin läpi, mutta itse omin avuin en saanut mitään aikaiseksi. Paperi vain kului pyyhekumista melkein puhki.

Tämän takia pelkään myös yrittää fyssaa, käydä tuota samaa läpi ja todeta lopulta että en vain ole tarpeeksi älykäs. Tuntuu aivan kamalalta myöntää se itselle ja tuntea se että olet tyhmempi kuin moni kavereista on. Tavallaan turhaa sellaista vollottaa mutta en voi sille mitään. Olen ehkä liian ankara itselleni asian suhteen, ei se tietenkään tee minusta tyhmää ihmisenä, en vain omista yhtä hyvää matikkapäätä kuin joku toinen ja olen kuitenkin monessa muussa asiassa hyvä. Harmittaa vain etten ole hyvä siinä missä haluaisin oikeasti olla ja hyödyntää sitä.

Ap

Vierailija
16/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, eikä asiaa auta se että 2020 60% hakijoista menee niillä pelkillä papereilla sisään.

Vierailija
17/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile. Sillähän sen tiedät. Pidä välivuosi ja opiskele fysiikkaa/lue pääsykokeeseen. Jos pääsykokeet menee täysin penkin alle niin sitten kannattaa harkita jotain muuta.

Kyllä unelmia kohti kannattaa aina pyrkiä ja jos ei nappiin menisikään niin olet ainakin yrittänyt eikä tarvitse sitten loppuelämää jossitella.

Vierailija
18/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, eikä asiaa auta se että 2020 60% hakijoista menee niillä pelkillä papereilla sisään.

Tämä siis ap

Vierailija
19/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olisi sairaanhoitajaksi? Siinäkin tarvitsee osata toki laskea, mutta opiskelijalta ei vaadita yhtä kovaa osaamista ja ajattelua kuin lääkäriltä. Yksi vaihtoehto voisi olla joku biologia tai luonnontieteet yliopistolla?

Joskus on myös hyvä asia, että tunnistaa omat rajansa. Tunnen pari tyyppiä, jotka ovat hakeneet kymmenen vuotta aloille, joille heillä ei ole mitään realistista mahdollisuutta. Samalla, kun he ovat heittäneet keikkaa tarjoilijoina yms. Muut ovat valmistuneet maisteriksi ja menestyneet työelämässä. Lopulta ovat ymmärtäneet tilanteen ja nyt ruikuttavat elämäänsä katkeroituneina ”kuinka elämä on julmaa ja heitä on kohdeltu väärin”. - Ja päätyneet kortistoon...

Vierailija
20/28 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukiossa pitkä matikka oli heti alussa vaikeaa, ei sinulla ole mitään toivoa. Ensimmäiset kurssithan on tosi helppoja, jotain vektorilaskentaa ainakin silloin kun itse olin -itse putosin kelkasta differentiaalilaskennan kohdalla.

Kemia ei muuten ole yhtään helpompaa kuin fysiikka tai matikka tai laskemisvapaata. Tunnen yhden DI:n ja aikanaan sen opiskelukaverin farmaseuttityttöystävä teki poikien kemian tehtävät aina kun pojat ei osanneet -vaikka fysiikka ja matikka sujui helposti.

Tulet muuten myös yllättymään siitä miten "vaikeaa" biologia on. Joku genetiikka ei ole enää vaan "tekstiä ja ulkoa oppimista".