14-v poika polttaa tupakkaa enkä voi tehdä mitään
Olen yrittänyt vaikka mitä. Olen katkaissut viikkorahat. Kaverit sitten heittävät ilmaiseksi. Olen pistänyt arestiin, mutta poika vain lähtee matkoihinsa. Olen valistanut vaaroista. Mutta mikään ei toimi. Polttakoon sitten. Ei jaksa enää taistella.
Kommentit (46)
Ei ne kaverit pitkään pummijaa katso, eli viikkorahat kokonaan pois.
Tuohon auttaa tyttöystävä, jota inhottaa tupakan haju. Motivoi kummasti jättämään tupakat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut lasua. Voisi ehkä ravistella teinin ajatustapaa vähän.
En ole. En halua sotkea mitään sosiaalitoimiston väkeä meidän elämään.
Ap
Niin, no äkkiä se lapsi ne teidän elämään noin itsekin hankkii.
Polttamalla tupakkaa? Älä nyt liiottele.
Aivan turha on väittää, että 15 vuotias ymmärtää tupakoinnin haitat tai ainakaan pystyy niitä sisäistämään. Kun työkseen hoitelee COPD potilaita ja muita keuhkosairaita niin kyllä se tuska tupakoinnin aloituksesta ja kyvyttömyydestä lopettaa on käsinkosketeltava.
Kokeilut kuuluu nuoruuteen ja itsekin poltin teininä. Kannattaa kiihkottomasti puhua niistä tupakoinnin haitoista ja erityisesti riippuvuudesta. Sillä nuoruuden satunnaistupakoinnilla ei terveydelle juuri merkitystä ole. Aika paljon väliä on sillä jos lapsi polttaa pian askin päivässä eikä voi olla ilma. Nopeasti addiktoituvat jäävät pahempaan koukkuun
Tärkeintä on se, että teet nuorelle selväksi ettet hyväksy polttamista. Ilman raivoa, asiallisesti.
Ja esim. kotoa karkaamisesta kannattaa toki antaa myös seuraamus. Netti pois kännykästä vähäksi aikaa vaikka.
Minkähänlaiset on Porvoossa kotiolot, kun on tuommoisille tavoille oppinut.