Raskauspaniikkia pukkaa
Olen juuri yli nelkyt vee nainen ja sain just testistä tuloksen että olen raskaana. Naimisissa eikä kummallakaan ennestään lapsia eikä niitä ole sen kummemmin suunniteltukaan. Ongelma tällä hetkellä on lähinnä se että olen tupakoinut ja nauttinut alkoholia lomien kunniaksi ihan reilusti.... Nyt vollotan täällä itsekseni josko olen pilannut kaikki ja lapsestani tulee monivammainen tai mitä lie kamalaa.
Kommentit (5)
Raskaus tuskin on vielä kovin pitkällä, sikäli elintavoillasi tuskin olet vielä ehtinyt pilata mitään. Kestää aikansa, ennen kuin sikiö edes saa tarvitsemansa napanuoran kautta. Nyt tietysti jätät ne päihteet ja otat tilanne ainakin foolihapon ja d-vitamiinin.
Ikäsi puolesta olet kyllä riskiryhmässä, varsinkin jos raskaus on ensimmäinen. Ei muuta kuin äitiysneuvolaan yhteyttä ja ekaa ultraa odottelemaan! :)
Jostain olen joskus ollut lukevinani, että ne ajat, jolloin lapsi vaurioituu, alkavat vasta joskus sen jälkeen kun nainen taatusti jo tietää olevansa raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Jostain olen joskus ollut lukevinani, että ne ajat, jolloin lapsi vaurioituu, alkavat vasta joskus sen jälkeen kun nainen taatusti jo tietää olevansa raskaana.
Tuo on vanhaa tietoa. https://yle.fi/uutiset/3-8683206
Sikiö saa ensi ravintonsa ruskuaispussista, ennen kuin napanuora alkaa välittämään ravintoaineita. Jos olet alussa et ole tehnyt mitään väärää. Nyt vaan jätät ne pois. Kuinka paljon ihmiset alkuraskaudessa ryyppäävät ja tupakoivat, silti terveitä lapsia saaneet.
Onneksi olkoon tulevasta vauvasta :) ja nauti raskaudesta.
Älä vielä hermostu. Kaikki selkenee ajallaan. Mee neuvolaan tai lääkäriin nyt ekana.